از جذب نیروی پرورشی و مشاوره چه خبر؟

درحالی آموزش و پرورش با کمبود حدود ۳۷ هزار مشاور و ۶۰ هزار مربی پرورشی در مدارس مواجه است که امسال اجازه جذب ۲۵ هزار نیروی پرورشی اخذ شده است، اما تا کنون هیچ خبری از صدور مجوز جذب این تعداد نیرو از سوی سازمان اداری و استخدامی نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آموزش هنگامی سودمند است که با فعالیت‌های پرورشی همراه شود، نگاه واقع‌بینانه به امر تربیت ایجاب می‌کند که در نظام‌های آموزشی از ابتدایی‌ترین مرحله برنامه‌ریزی تا مراحل نهایی و در تدوین، تنظیم محتوا و طراحی اهداف، استعدادها و نیازهای همه جانبه مربیان به عنوان افراد انسانی مطرح نظر قرار گیرد، در غیر این صورت پیشرفت و موفقیت آموزشی منهای پرورش منش و کمک به شکل‌گیری شخصیت متعادل انسانی امری ناقص و از درون تهی است.

بنابراین بعد از خانواده، مدرسه به ویژه مربیان تربیتی و پرورشی نقش مهمی در تربیت کودکان و شکل‌گیری شخصیت آنها دارند، نقش الگویی مربی، در تربیت دانش‌آموزان غیرقابل انکار است و بر هیچکس پوشیده نیست، ارتباط نزدیک مربیان با دانش‌آموزان و نفوذی که بر آنان دارند، نقش مهمی در سلامت فکری و روانی آنها ایفا می‌کند، این تأثیر و نفوذ ممکن است به طور مستقیم یا غیر مستقیم صورت پذیرد و به شیوه‌های گوناگون مثل تقلید، الگوسازی و گاهی اوقات، همانند سازی بروز کند.

بدین منظور در نظام آموزشی کشور، واحدی به نام امور تربیتی تعریف شده است که وظیفه اجرای فعالیت‌های فوق برنامه را در مدارس به عهده گیرد تا به این شکل به همراهی آموزش با پرورش رسمیت بیشتر بخشد، لذا با توجه به اهمیت تربیت و امور تربیتی در مدارس و جایگاه آن در پرورش شهروندان آینده جامعه؛ فعالیت‌های پرورشی، فوق برنامه و خارج از برنامه‌های درسی است که مسئول اجرای آن مربی پرورشی است که هدف از این فعالیت‌ها به شکل گسترده و آرمانی مطرح شده از جمله تغییر رفتار و یا اصلاح رفتار دانش‌آموزان و کشف استعداد آنان، اما گفته‌های مسئولان امر و کارشناسان تربیتی بیانگر آن است که اقدامات پرورشی کارکرد خود را از دست داده و در حال حاضر فقط به شکل صوری در مدارس اجرا می‌شود و جایگاهی قابل ذکر در تربیت دانش‌آموزان ندارد، به طوری که آموزش و پرورش با کمبود حدود ۳۷ هزار مشاور و ۶۰ هزار مربی پرورشی در مدارس مواجه است که امسال اجازه جذب ۲۵ هزار نیروی پرورشی اخذ شده است، اما تا کنون هیچ خبری از صدور مجوز جذب این تعداد نیرو از سوی سازمان اداری و استخدامی نیست.

آن‌گونه که اصغر باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش درباره وضعیت معاونت پرورشی مدارس اعلام کرده است؛ بعد از سال ۸۶ تاکنون اهتمام جدی برای تأمین نیروی پرورشی نبوده است و این امر دلایل مختلفی دارد اما عمده دلیل آن این است که کمبود نیرو در آموزش و پرورش اختصاص جذب نیرو را بیشتر به بخش آموزشی و نه پرورشی برده است.

وی با بیان اینکه در طول ۱۰ سال گذشته ورودی نیروی پرورشی از طریق حدوداً ۲۰ هزار دانشجو دانشگاه فرهنگیان، کمتر از ۵ درصد بوده است توضیح داد: از سوی دیگر مجموع نیروهایی که از طریق ماده ۲۸ به عنوان مربی پرورشی وارد آموزش و پرورش شده‌اند نیز کمتر از ۵ درصد بوده است، آموزش و پرورش نیاز خود را اعلام می‌کند اما سازمان امور استخدامی کشور متناسب با توانی که برای جذب نیرو دارد و بودجه سازمان برای پرداخت حقوق این نیروها، سهمیه را تعیین می‌کند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش طی مردادماه سال‌جاری اظهار کرد؛ گرچه در حال حاضر اجازه جذب ۲۵ هزار نیروی پرورشی گرفته شده اما هنوز مجوز این امر صادر نشده است، «این نیاز اعلام شده است اما اینکه چطور مجوز صادر شود، هنوز نهایی نشده است. با چشم اندازی که ما داریم، به این زودی‌ها این اتفاق نمی‌افتد.» آموزش و پرورش نیاز خود را به صورت نقطه به نقطه اعلام کرده است و در حال حاضر از ۱۱۸ هزار مدرسه‌ای که داریم، ۴۷ هزار مدرسه مربی یا معاون پرورشی دارند اما حدود هفت الی هشت هزار نفر آنها بازنشسته می‌شوند و این یعنی حدود ۶۰ هزار نیروی پرورشی برای مدارس کمبود داریم.

وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم و نیز استخدام از طریق آزمون ماده ۲۸ دو روش جذب نیرو در آموزش و پرورش هستند، گفته بود؛ در هر دو مورد ما درخواست جذب نیروی پرورشی داده‌ایم. برای افزایش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان در نهایت امسال پس از ۱۰ سال فقط ۵ هزار نفر مصوب شده است؛ اما این ۵ هزار نفر کی به ما می‌رسد؟، چهار سال دیگر؛ یعنی چهار سال دیگر این ۵ هزار نفر وارد آموزش و پرورش می‌شوند.

براین اساس باقرزاده طی ششم مهرماه امسال در پاسخ به اینکه نهایتاً فرآیند استخدام مربی پرورشی به کجا رسید؟، توضیح داد: هیچ خبر جدیدی نیست، سازمان اداری و استخدامی هنوز در حال بررسی نیاز و کد محل استخدام است و تا زمانی که تأیید نکنند نمی‌توان دفترچه استخدام را صادر کرد.

وی درباره سهمیه جذب نیروی مشاور و نیروی پرورشی به تفکیک، بیان کرد: سرجمع اجازه جذب ۲۵ هزار نفر از طریق برگزاری آزمون استخدامی به معاونت پرورشی داده‌اند که معطوف به نیروی پرورشی، مشاور و نیروی سلامت می‌شود. سرجمع استخدامی جدید ما ۲۵ هزار نیرو است که از این تعداد حدود ۲۰ هزار نیرو برای امور تربیتی و پرورشی، حدود ۳ هزار نیرو برای امور مشاوره و حدود ۲ هزار نیرو برای امور سلامت است که بعد از تأیید قطعی جذب می‌شوند، اما هنوز در حال بررسی است.

از جذب نیروی پرورشی و مشاوره چه خبر؟

هر مدرسه باید یک مسئول پرورشی داشته باشد

سیدباقر پیش‌نمازی، معاون اسبق پرورشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه قانون احیای معاونت پرورشی، هنوز دقیق اجرا نمی‌شود، اظهار کرد: این قانون صراحت دارد که هر مدرسه باید یک مسئول پرورشی داشته باشد اما از سال ۸۵ تا کنون ترتیب اثر داده نمی‌شود.

وی ادامه داد: معاونت پرورشی و کار پرورشی نه تنها در بیرون آموزش و پرورش مظلوم و ناشناخته است بلکه در داخل آموزش و پرورش هم مورد اعتنا حرفه‌ای و کارشناسانه قرار نمی‌گیرد و تلقی‌های عجیب و غریب و متفاوتی از حوزه پرورشی وجود دارد از این رو حمایت‌های کافی و لازم از این حوزه انجام نمی‌شود.

پیش نمازی با اشاره به برنامه فراگیر پرورشی و فرهنگی، افزود: مشکل ما در حوزه نگرش این است که خیلی‌ها از شخصیت دانش‌آموز فقط حافظه را به رسمیت می‌شناسند و وقتی برنامه آموزش و پرورش را مرور می‌کنیم می‌بینیم فقط حافظه دانش‌آموز را هدف‌گیری کرده است، در چنین شرایطی اگر دانش‌آموز نتوانست درس را حفظ کند، تحقیر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اولویت معاونت پرورشی تأمین نیروی انسانی است، اگر نیروی انسانی واجد شرایط تربیت شود، این نیروی انسانی بودجه را به معاونت پرورشی می‌آورد، اما کادر سازی دیربازده است و از این رو معمولاً تمام مدیران نهادها تعلق خاطری به کارهای دیربازده ندارند و می‌گویند به برنامه‌هایی می‌پردازم که در دوره مدیریت خودم جواب دهد، بنابراین تا به این مساله ریشه‌ای و اساسی پرداخته نشود، قشنگ‌ترین برنامه‌ها هم به میدان عمل نمی‌رسد.

از جذب نیروی پرورشی و مشاوره چه خبر؟

مشاور مدرسه، قطب فعالیت مدرسه در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان

مهدی نم‌نبات، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه در حوزه مشاوره با کمبود نیرو مواجه هستیم، اظهار کرد: نیاز دانش‌آموزان به این کارشناسان بسیار بیشتر است، چرا که با این تعداد نسبت به یک میلیون دانش‌آموز اصفهانی نزدیک به یک دقیقه مشاور برای هر دانش‌آموز تعلق می‌گیرد.

وی گفت: اکنون مربی‌های پرورشی نیز نسبت به سرانه جمعیتی کمتر از پنج دقیقه در هفته برای هر دانش‌آموز در مدارس فعال هستند؛ اما از طریق نهادهای مختلف تأیید می‌شود که فعالیت‌های انجام شده در این حوزه بسیار بیشتر از این میزان اقدامات برای هر دانش‌آموز است.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: بسیاری از مدیران، آموزگاران و دبیران در رشته‌های مشاوره و روان‌شناسی تحصیل کردند و به اندازه‌ای که درخواست برای ورود به رشته مشاوره و روان‌شناسی وجود دارد، برای ورود به رشته دیگری نداریم. در نشستی با دانشجویان دانشگاه فرهنگیان این دغدغه مطرح شد که اجازه تحصیل در رشته غیرمرتبط داده نمی‌شود و رشته مشاوره را مدنظر داشتند.

وی خاطرنشان کرد: بحث تحصیل دانش‌آموزان بسیار مهم است، اما اصل بر این است که مشاور مدرسه پناهگاه والدین است و وقتی دانش‌آموزی دچار مشکل می‌شود، اولین کسی که باید به او مراجعه کند مشاور مدرسه است، چرا که امین و پذیرای دردهای آنها بوده و راه درمان را به دانش‌آموزان نشان می‌دهد. مشاور مدرسه باید قطب فعالیت مدرسه از لحاظ پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی باشد.

جذب ۲۰ هزار نیروی پرورشی و ۵۰۰ مشاور در آزمون استخدامی پذیرش

نم‌نبات گفت: حدود ۲۰ هزار نیروی پرورشی و ۵۰۰ مشاور در آزمون استخدامی پذیرش خواهند شد که تا این لحظه برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری در آبان‌ماه لحاظ شده است.

وی با بیان اینکه اثرگذاری مربی پرورشی در مدارس مشهود است، اظهار کرد: تمام مدارس در تلاش برای به‌کارگیری نیروی توانمند پرورشی هستند، لذا باید به جایگاه فعالان امور پرورشی و تربیتی عنایت ویژه‌ای داشته باشد.

معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه بحث اصلی دغدغه‌های معاونان پرورشی در مدارس، اولین مورد بحث تربیت است، افزود: تلاش بر این است فعالیت‌های پرورشی در کف مدارس دیده شود و از لحاظ نیروی انسانی نیز قرار است استخدام مناسب در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ انجام شود.

وی با اشاره به اجرای طرح جامع فعالیت‌های پرورشی در مدارس استان اصفهان، تصریح کرد: از برنامه‌های کشوری طراحی شده برای فعالیت‌های پرورشی، طرح جامع فعالیت‌های پرورشی مدارس است در این بخش عنوان فعالیت‌هایی نظیر ایمان، خودباوری و نشاط برنامه‌ریزی‌شده است و تمام اقدامات در قالب این عناوین شاکله‌بندی و اجرا می‌شود.

نم‌نبات با اشاره به حضور ۳ هزار مربی و معاون پرورشی در طرح سفیران تربیت در استان اصفهان در تابستان امسال، خاطرنشان کرد: طی سه روز نیروهای پرورشی مدارس دولتی و غیردولتی استان در دوره‌های فشرده، طرح‌های مختلف فرهنگی ثاقب ویژه آموزش و پاسخ به شبه‌های دانش‌آموزان و طرح شهید علی وردی شرکت کردند.

کد خبر 695280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.