دبیرکل سازمان ملل: باید اجازه ورود منابع حیاتی به غزه داده شود

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در پی جنگ جدید میان فلسطین و رژیم اسرائیل با تاکید بر جلوگیری از گسترش درگیری گفت: باید اجازه داده شود تا منابع حیاتی از جمله سوخت، غذا و آب به غزه وارد داده شود.

به گزارش ایمنا، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی برابر با ۱۱ اکتبر ۲۰۲۳ و ۱۹ مهرماه جاری در جمع خبرنگاران گفت: من از نزدیک وقایع غم انگیزغزه و اسرائیل را دنبال کرده‌ام. من هرگز تصاویر چرخه‌ی خشونت و وحشت را فراموش نمی‌کنم. من در تماس مستمر با رهبران منطقه با تمرکز فوری بر چندین اولویت کلیدی هستم.

وی با تاکید بر جلوگیری از گسترش درگیری افزود: من نگران تبادل آتش اخیر در امتداد خط آبی و حملات اخیر گزارش شده از جنوب لبنان هستم.

دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: من از همه احزاب و کسانی که بر آن طرف‌ها نفوذ دارند، می‌خواهم که از تشدید و گسترش بیشتر جلوگیری کنند. من خواهان آزادی فوری همه گروگان‌های اسرائیلی هستم که در غزه نگهداری می‌شوند.

گوترش افزود: غیرنظامیان باید همیشه محافظت شوند. قوانین بین‌المللی بشردوستانه باید محترم شمرده شود و مورد حمایت قرار گیرد.

دبیر کل سازمان ملل اضافه کرد: حدود ۲۲۰ هزار فلسطینی اکنون در ۹۲ مرکز سازمان ملل در سراسر غزه پناه گرفته‌اند. مراکز سازمان ملل و تمام بیمارستان‌ها، مدارس و کلینیک‌ها هرگز نباید هدف قرار گیرند.

وی ادامه داد: کارکنان سازمان ملل به طور شبانه روزی برای حمایت از مردم غزه کار می‌کنند و من عمیقاً متأسفم که برخی از همکارانم در حملات اسرائیل کشته شده‌اند.

گوترش گفت: باید اجازه داده شود تا منابع حیاتی از جمله سوخت، غذا و آب به غزه وارد داده شود. ما اکنون به دسترسی سریع و بدون مانع نیاز داریم.

دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: من می‌خواهم از مصر برای تعامل سازنده‌اش برای تسهیل دسترسی بشردوستانه از طریق گذرگاه رفح و در دسترس قرار دادن فرودگاه العریش برای کمک‌های حیاتی تشکر کنم. هیچ زمانی برای از دست دادن نداریم. هر لحظه مهم است.

گفتنی است، نیروهای مقاومت فلسطین از شنبه ۱۵ مهرماه برابر با ۷ اکتبر ۲۰۲۳ عملیات همه جانبه و بی نظیری با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی آغاز کرده‌اند.

با آغاز عملیات و حملات نیروهای مقاومت فلسطین فقط در ۲۰ دقیقه، ۵ هزار راکت به سمت مواضع صهیونیست‌ها روانه شد و هم‌زمان با آن پاراگلایدرهای حماس بر فراز سرزمین‌های اشغالی به پرواز درآمدند تا آسمان برای اشغالگران ناامن‌تر از همیشه شود.

رژیم صهیونیستی که در میدان نبرد با مقاومت فلسطین غافلگیر شده و شکست مفتضحانه‌ای را طی چند روز گذشته متحمل شده با اقدامی غیر انسانی تمام گذرگاه‌های غزه را بسته تا مقاومت فلسطین را ناگزیر به توقف عملیات دلاورانه «طوفان الاقصی» کند.

۵ روز از حمله حماس به سرزمین‌های اشغالی با پرتاب حدود ۵ هزار راکت می‌گذرد. طبق آمارهای اعلام شده، در این مدت بیش از یک هزار اسرائیلی کشته و ۱۱۰۰ فلسطینی شهید و هزاران نفر مجروح شده‌اند.

وزارت بهداشت فلسطین در غزه عصر چهارشنبه اعلام کرد که پنج هزار و ۳۳۹ نفر از آغاز تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه زخمی شدند.

منبع: ایرنا

کد خبر 695146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.