بنای ۱۵۰ ساله کارخانه فرش کرمان احیاء می‌شود

معاون اقتصادی استاندار کرمان از برنامه‌ریزی برای احیاء ساختمان شرکت فرش کرمان خبر داد و گفت: یکی از خلأهای استان در حوزه فرش سقف پایین تعداد بیمه شدگان قالیبافی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ساختمان شرکت فرش بنایی متعلق به ۱۵۰ سال پیش است؛ در این بنا که محلی برای بافت فرش دستباف در کرمان به عنوان خاستگاه فرش جهان بوده است، تمامی فرآیندهای مربوط به نخ ریسی، رنگرزی و بافت فرش انجام می‌شده است.

بسیاری از قالیبافان کرمانی سال‌ها در این مجموعه فعالیت کرده و چراغ این کارخانه را روشن نگه داشتند اما با گذشت زمان، گرد فراموشی بر سر کارخانه فرش کرمان نشسته و این ساختمان قدیمی که در مجاور آن باغ و عمارت مالک کارخانه واقع شده است، مورد بی توجهی قرار گرفته است.

این مجموعه که اکنون در مالکیت شرکت ملی فرش ایران قرار دارد، دچار فرسودگی شده و تلاش‌ها برای احیا و بازسازی آن از طریق واگذاری به بخش خصوصی ادامه دارد تا کارخانه‌ای که در ثبت ملی قالی کرمان نقش مؤثری داشته است، رونق گرفته و جان بگیرد.

کارخانه فرش کرمان به باغ موزه فرش تبدیل می‌شود

معاون اقتصادی استاندار کرمان از تهیه طرح جامع برای در اختیار قرار دادن این مجموعه به صورت بلندمدت در قالب BOT به بخش خصوصی خبر داد و اظهار کرد: کارخانه فرش کرمان تحت مالکیت مرکز ملی فرش ایران است و تمامی امور مربوط به واگذاری باید از طریق آن مرکز انجام شود.

امیرحسن زاده با بیان اینکه قرار است کارخانه فرش کرمان به باغ موزه فرش تبدیل شود، تصریح کرد: مکاتبات برای باز زنده سازی کارخانه فرش کرمان با مرکز ملی فرش ایران ادامه دارد و واگذاری در قالب BOT به عنوان بهترین پیشنهاد از سوی استانداری ارائه شده است.

وی با بیان اینکه طرح پیشنهادی پس از بررسی در مرکز ملی فرش ایران و اصلاح نواقص و برگزاری مناقصه عملیاتی می‌شود، خاطرنشان کرد: طبق مذاکرات صورت گرفته، در این مجموعه، مرکز زنده فرش، اقامتگاه و گالری دائمی فرش به همراه باغ و مرکز تفریحی فرش راه اندازی می‌شود.

جشنواره قالی کرمان تا پایان سال در کرمان و تهران برگزار می‌شود

امیر حسن زاده معاون استاندار با بیان اینکه فرش کرمان می‌تواند در کنار پتانسیل‌های موجود دیار کریمان به عنوان یکی از ظرفیت‌های گردشگری مطرح شود، گفت: قصد داریم با برپایی سلسله رویدادهای مرتبط با حوزه فرش برای بازگشت اعتبار از دست رفته فرش کرمان اقدام کنیم.

وی از برگزاری جشنواره قالی کرمان تا پایان سال به منظور فراهم نمودن زمینه‌ای برای معرفی و نمایش اصالت فرش کرمان خبر داد و تصریح کرد: این جشنواره با مشارکت مرکز ملی فرش و اتاق بازرگانی به صورت مجزا در کرمان و تهران برگزار می‌شود.

پیشنهاد افزایش سقف بیمه قالیبافان در بودجه سال ۱۴۰۳ مطرح شده است

استان کرمان ۷۰ هزار قالیباف دارد که طی سال‌های متمادی در خاستگاه فرش دنیا پرورش یافته و در معرفی و شناخت فرش کرمان سهم بسزایی داشته‌اند؛ اما در حال حاضر با مشکلاتی از قبیل عدم پوشش بیمه‌ای مواجه هستند که همین امر موجب شده بسیاری از علاقمندان به فعالیت در این بخش روی خوش نشان ندهند.

معاون اقتصادی استاندار کرمان با بیان اینکه در حال حاضر ۱۸ هزار قالیباف تحت پوشش بیمه هستند، از پایین بودن سقف بیمه شدگان قالیبافی ابراز تأسف کرد و گفت: طی جلسه‌ای که با حضور مدیر مرکز ملی فرش ایران برگزار شد، مطالبات قالیبافان و افزایش سقف بیمه‌ای آنان مطرح گردید تا در بودجه سال ۱۴۰۳ پیش بینی و عملیاتی شود.

کد خبر 695137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.