تاثیر ترویج رفتار خوب والدین بر کاهش انزوای اجتماعی و بی‌تفاوتی کودکان

عضو شورای نظام روان‌شناسی استان اصفهان گفت: کودکان لجباز و نافرمان خصلت بی‌توجهی و بی‌اعتنایی دارند، بنابراین والدین باید با مهارت‌آموزی در ترویج رفتارهای خوب به فرزندان الگو باشند تا به مرور زمان کودکان نیز رفتارهای صحیح را از آن‌ها بیاموزند و بی‌تفاوتی و انزوای اجتماعی بین آنها کاهش پیدا کند.

محسن لعلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به نحوه رفتار والدین با کودکان بی‌توجه و بی‌اعتنا اظهار کرد: بی‌اعتنایی و بی‌توجهی در مورد کودکانی است که سبکی از زندگی را آغاز می‌کنند که به انزوای اجتماعی منجر می‌شود. این گروه از کودکان نسبت به تلاش‌ها و درخواست‌های والدین و اطرافیان تا بزرگسالی بی‌اعتنا و بی‌توجه هستند.

وی با بیان اینکه ویژگی بی‌اعتنایی و بی‌توجهی بین کودکان بیش‌فعال نیز دیده می‌شود، افزود: کودکان لجباز و نافرمان به‌طور معمول خصلت بی‌توجهی و بی‌اعتنایی دارند و برای انجام تکلیف‌ها و کارهای روزمره باید مرتب والدین وظایف را به آن‌ها گوشزد کنند، اما بیشتر اوقات به دستورهای والدین گوش نمی‌دهند.

مدرس دوره‌های تخصصی روان‌شناسی تصریح کرد: شخصیت افراد از دوران کودکی شکل می‌گیرد و اگر شکل‌گیری شخصیت روند سالمی داشته باشد، محصول آن رشد و بالندگی انسان سالم است، اما اگر روند بیمارگونه‌ای داشته باشد، فرد دچار اختلال شخصیت می‌شود. کودکانی که نسبت به لطف و توجه والدین و دیگران بی‌اعتنا هستند، اگر این نوع رفتارهایشان تداوم پیدا کند و ناسازگاری با بزرگ‌ترها داشته باشند، ممکن است دچار انزوا و تنهایی شوند که در این شرایط کودک از تنهایی خود لذت می‌برد و اختلال شخصیت پیدا می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه والدین باید این نوع رفتارهای کودکان را جدی بگیرند، گفت: لازم است خانواده در چنین شرایطی مداخله کند، به دلیل اینکه کودکانی که روابط اجتماعی را با دیگران محدود می‌کنند، دچار اختلال شخصیت هستند و در آینده پیامدهای ناگواری برای خودشان و اطرافیانشان به همراه خواهد داشت.

مهارت‌آموزی کودکان با یادگیری مشاهده‌ای

لعلی درباره راهکارهای مداخله‌ای والدین برای ارتباط با کودکان بی‌توجه و بی‌اعتنا خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین راهکارها نوع ارتباط والدین با کودک است، دور شدن از صمیمت‌ها و ارتباط‌های اجتماعی گرم خانواده باعث می‌شود کودک در انزوا و تنهایی خود به سر ببرد، بنابراین والدین باید تلاش کنند، رابطه گرم و صمیمی با کودک داشته باشند تا او کمتر احساس تنهایی کند.

وی در خصوص تأثیر منفی حمایت افراطی والدین از کودکان اظهار کرد: خانواده‌های بیش از حد حمایت‌کننده و کنترل‌گر باعث می‌شوند که کودکان بیش از اندازه به آن‌ها متکی باشند، حمایت افراطی والدین از کودکان باعث می‌شود که این مشکل تداوم پیدا کند و کودکان نسبت به وظایف شخصی خود بی‌توجه و بی‌تفاوت باشند و انجام کارهای خود را به والدین واگذار کنند.

عضو شورای نظام روان‌شناسی استان اصفهان تاکید کرد: لازم است والدین تغییرات زندگی اجتماعی امروزی را بپذیرند، در حال حاضر سبک زندگی‌ها متفاوت است و فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی سرگرمی بسیاری از کودکان است، والدین باید در این زمینه فرهنگ‌سازی لازم را داشته باشند تا کودکان بتوانند استفاده بهینه از این امکانات داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه کودکان با یادگیری مشاهده‌ای بسیاری از رفتارها را از والدین می‌آموزند، گفت: کودکان با دیدن و مشاهده رفتارهای والدین از آن‌ها الگو می‌گیرند، قدردانی و محبت را از والدین خود می‌آموزند، والدین باید با مهارت‌آموزی در ترویج رفتارهای خوب به فرزندان الگو باشند تا به مرور زمان کودکان هم رفتارهای صحیح مانند کنترل خشم، مدیریت استرس و بروز هیجان‌ها را از آن‌ها بیاموزند و بی‌تفاوتی و انزوای اجتماعی در بین آن‌ها کاهش پیدا کند.

کد خبر 695041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.