ضرورت مقابله با پدیده موقوفه‌خواری/ نیازمند وقف برای ایتام و بیماران هستیم

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان گفت: سازمان قاطعانه با پدیده موقوفه‌خواری برخورد کند و آحاد مردم، روحانیون و هیئت امنای مساجد نسبت به این موضوع احساس تکلیف کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام محمد کاروند، امروز _چهارشنبه نوزدهم مهرماه_ در همایش یاوران اظهار کرد: وقف در جای جای روستاها و شهرهای استان کردستان وجود دارد و حتی در روستاهای دورافتاده و با جمعیت کم هم در استان کردستان، مردم زمین و یا باغی را به وقف اختصاص داده‌اند.

وی افزود: اگر تلاش روحانیون و ماموستاها نبود و فرهنگ‌سازی سنت حسنه وقف صورت نمی‌گرفت قطعاً وقفی صورت نمی‌گرفت و ما در این مورد مدیون ماموستاهایی هستیم که در جاهای مختلف استان از گذشته تاکنون فرهنگ وقف را ترویج داده‌اند و هرجایی که موقوفات بیشتری دارد نشان‌دهنده تلاش مضاعف ماموستاهای آن است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان تاکید کرد: در کل کشور و استان کردستان باید سنت حسنه وقف تبدیل به یک فرهنگ و مطالبه عمومی شود و به عنوان یک سبک زندگی اسلامی همه آحاد مردم را درگیر خودش کند و مطالبه و دفاع از وقف فقط منحصر به اداره اوقاف نباشد.

وی با تاکید بر اینکه احیا وقف و موقوفات دو مقوله جداگانه است، اضافه کرد: احیا وقف نیز فقط وظیفه سازمان اوقاف نیست و این باید تبدیل به یک مطالبه عمومی شود.

وجود ۴۷۰ پرونده مرتبط با موقوفه‌خواری در کردستان

حجت‌الاسلام کاروند با تاکید بر اینکه پدیده مسجدخواری و موقوفه‌خواری باید در بین آحاد مردم تبدیل به یک عمل زشت و ناپسند تبدیل شود، گفت: در حال حاضر ۴۷۰ پرونده مرتبط با موقوفه‌خواری در محاکم قضائی استان وجود دارد و متأسفانه افرادی فرصت‌طلب اقدام به موقوفه‌خواری می‌کنند که این پدیده ناپسند نباید وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: سازمان اوقاف دو وظیفه اصلی دارد که مورد اول برخورد قاطعانه با پدیده موقوفه‌خواری است و باید در مقابل این پدیده شوم بایستد و مورد دوم مردم‌داری و مدارا با مردم است.

مدیرکل اوقاف کردستان اضافه کرد: رمز گسترش سنت حسنه وقف این است که آحاد مردم طعم شیرینی و حلاوت آن را بچشند و همه به عنوان اصحاب وقف فعالیت داشته باشند.

وی گفت: در کل کشور ۸۵۰ نوع نیت واقف وجود دارد که در کردستان وقف مساجد بیشتر است اما ما نیازمند وقف برای ایتام، طلاب، بیماران و قرآن هستیم.

حجت‌الاسلام کاروند اظهار کرد: ۲ هزار و ۶۱۲ وقف قرآنی در کل کشور وجود دارد که در استان کردستان فقط یک مورد وجود داشته و باید بیشتر شود.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته به همت سازمان ثبت اسناد، رتبه اول کشور را در تبدیل اسناد مالکیت دفترچه‌ای به تک برگی از آن خود کردیم که برای ۶۶ هزار هکتار از اراضی وقفی استان این تبدیل سند مالکیت صورت گرفت.

کد خبر 695025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.