قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا؛ سلاحی قدرتمند در برابر اطلاعات نادرست

قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا با نظارت دقیق بر محتوای تولید و منتشر شده در پلت‌فرم‌های دیجیتال و موتورهای جست‌وجو به‌ویژه با اهداف ویژه، همچنین الزام شفافیت و تعیین جریمه‌های سنگین برای متخلفان از کاربران فضای مجازی در برابر اطلاعات نادرست محافظت می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیست‌وپنجم آگوست ۲۰۲۳ نقطه عطف مهمی در اتحادیه اروپا بود؛ در این تاریخ قانون خدمات دیجیتال (DSA) برای پلتفرم‌های آنلاین بسیار بزرگ و موتورهای جست‌وجو (VLOPs و VLOSEs) اجرایی شد. این قانون نشان‌دهنده تلاش قانون‌گذاران برای ارائه پاسخی انتقادی به موضوع مبرم اطلاعات نادرست در چشم‌انداز دیجیتال امروزی است.

قانون خدمات دیجیتال چیست؟

قانون خدمات دیجیتال به‌عنوان چارچوبی برای مقابله با محتوای غیرقانونی عمل کند و مجموعه‌ای جامع از قوانین و مقررات به‌شمار می‌رود که به‌منظور حفاظت از اکوسیستم اطلاعات دیجیتال طراحی شده است. این برنامه با هدف اطمینان از محیط‌های آنلاین مسئولانه و شفاف، پلت‌فرم‌های دیجیتال را به‌ویژه با بیش از ۴۵ میلیون کاربر در اتحادیه اروپا مورد هدف قرار می‌دهد.

هدف اصلی قانون خدمات دیجیتال مقابله مؤثر با اطلاعات نادرست در پلت‌فرم‌های آنلاین است که برای دستیابی به آن از راهکار تعیین قوانین سختگیرانه و جریمه‌های سنگین برای متخلفان استفاده می‌کند. به این ترتیب با ارسال این پیام قوی به غول‌های دیجیتال به آن‌ها یادآوری می‌کند که باید مسئولیت محتوای اشاعه شده را بپذیرند. این امر به‌عنوان یک عامل بازدارنده در برابر گسترش اطلاعات نادرست عمل و از کاربران جوان این پلت‌فرم‌ها محافظت می‌کند.

قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا؛ سلاحی قدرتمند در برابر اطلاعات نادرست

ویژگی قابل توجه قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا موضع روشن آن در برابر تبلیغات هدفمندی است که از پروفایل‌های کودکان سوء‌استفاده می‌کنند و بر تعهد اتحادیه اروپا برای محافظت از ذهن‌های جوان در برابر محتوای مضر تأکید دارد. به این ترتیب پلتفرم‌ها را ملزم می‌کند تا داده‌ها در اشتراک‌گذاری داده‌ها اصل شفافیت را در نظر بگیرند. این شفافیت با به دست دادن درک عمیق‌تر از محتوای اکوسیستم دیجیتال، به شناسایی و مبارزه مؤثر با اطلاعات نادرست کمک می‌کند.

تأثیر و چالش‌های قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا

با اجرایی شدن DSA، پلتفرم‌های دیجیتال، از جمله سایت‌های رسانه‌های اجتماعی مانند تیک‌تاک، متا، فیس‌بوک بیانیه‌های عمومی در مورد نحوه برنامه‌ریزی خود برای پیروی از قوانین جدید ارائه کرده‌اند. به عنوان مثال، TikTok یک گزینه گزارش اضافی برای جامعه اروپایی خود برای گزارش محتوای غیرقانونی، از جمله سخنان نفرت‌انگیز معرفی کرد.

تأثیر جهانی قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا

قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا به‌طور کامل برای همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا اعمال خواهد شد. DSCها نقش مهمی در نظارت و اجرای انطباق این قانون در سطح ملی ایفا می‌کنند. این قانون نشان‌دهنده اقدامی پیشگامانه به‌سوی داشتن یک حکومت دیجیتال مسئولانه و مبارزه با اطلاعات نادرست است که اهمیت شفافیت، مسئولیت‌پذیری و حفاظت از کاربران را در عصر دیجیتال تقویت می‌کند.

هدف این قانون مقابله با اطلاعات نادرست و اخبار جعلی از طریق تقویت مهارت‌های جوانان برای ارزیابی اطلاعات انتقادی، شناسایی محتوای رسانه‌ای شرورانه و مضر و تمایز بین حقایق و نظریات است.

قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا؛ سلاحی قدرتمند در برابر اطلاعات نادرست

قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا توجهات بین‌المللی را به خود جلب کرده است و سایر نقاط جهان از نزدیک چگونگی این تلاش قانونی را در اروپا دنبال می‌کنند. این امر نشان‌دهنده تعهد اتحادیه اروپا به حفظ ارزش‌ها در دنیای دیجیتال است و می‌تواند بر مقررات مشابه در سراسر جهان تأثیر بگذارد. با اجرایی شدن این قانون کاربران در سراسر اتحادیه اروپا می‌توانند انتظار شفافیت بیشتری در رابطه با تعدیل محتوا در پلت‌فرم‌های دیجیتال و مکانیسم‌هایی برای جذابیت تصمیم‌های مربوط به تعدیل محتوا داشته باشند.

کد خبر 694994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.