برگزاری رزمایش‌ دریایی «محمد رسول‌الله» با هدف تقویت امنیت فعالیت‌های اقتصادی

فرمانده مرزبانی فراجا گفت: هدف از رزمایش دریایی «محمد رسول‌الله» رعایت قوانین و معاهدات دو یا چندجانبه با کشورهای همسایه در جنوب خلیج‌فارس و دریای عمان، انتقال تجربیات ارزنده و ارتقای آمادگی عملیاتی، تقویت امنیت فعالیت‌های اقتصادی و وحدت فرماندهی در دریا است.

به گزارش ایمنا، سردار سرتیپ احمد علی گودرزی در رزمایش دریایی «محمد رسول‌الله» که با حضور سردار احمدرضا رادان فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی در حال برگزاری است، اظهار کرد: نتیجه مطلوب این رزمایش وحدت فرماندهی و هماهنگی میان همه واحدهای انتظامی، خدماتی و نیروهای مسلحی که در دریا و ساحل جنوب کشور وجود دارد، است.

وی افزود: هدف این رزمایش درواقع رعایت قوانین و معاهدات ۲ یا چندجانبه با کشورهای همسایه در جنوب خلیج‌فارس و دریای عمان و انتقال تجربیات ارزنده و ارتقای آمادگی عملیاتی، تقویت امنیت فعالیت‌های اقتصادی و وحدت فرماندهی در دریا است.

فرمانده مرزبانی فراجا ایجاد محیطی امن برای فعالیت‌های اقتصادی با همکاری مرزنشینان غیور کشورمان را از دیگر اهداف این رزمایش دانست و خاطرنشان کرد: افزایش سرمایه اجتماعی در واقع با بهره‌گیری از حمایت و همکاری مرزنشینان وفاداری بوده که به نظام مقدس جمهوری اسلامی اثبات کردند در طول ۴۵ سال گذشته، پشتیبان نظام هستند.

وی با اشاره به اینکه در رزمایش به دنبال ترویج روحیه ایثار، سلحشوری و اعتماد به نفس نیروها هستیم، تصریح کرد: این رزمایش همچنین مقابله با سرقت دریایی و تهدیداتی که وجود دارد، بهره‌گیری از توان سامانه‌های الکترونیکی و رادارهای عمومی برای بهره‌برداری و عملیاتی کردن و هدفی که شناورهای ما بتوانند در آب‌های انحصاری و اقتصادی سرزمینی امنیت پایداری را به ارمغان بیاورند، را دنبال می‌کند.

سردار گودرزی اضافه کرد: رسالت و مأموریت اصلی ما در برگزاری رزمایش نیز دستیابی به مهارت‌آموزی است و اعتقاد قلبی دارم که آموزش به اضافه تمرین به مهارت تبدیل می‌شود؛ این رزمایش‌ها نتیجه مطلوبی که به دنبال دارد این است که ما توانمندسازی واحدها و سیستم‌های نوینی که در اختیار است برای پاسخگویی کارآمد مجموعه دریابانی در حوزه‌هایی که مسؤولیت ذاتی دارد، انجام می‌دهیم.

وی مقابله با قاچاق موادمخدر و سرقت دریایی که دغدغه همه کشورهای همسایه است را از دیگر مأموریت‌های این رزمایش برشمرد و گفت: افتخار مجموعه نظام مقدس جمهوری اسلامی بر این است که دنیا مدیون مبارزه بی‌امانِ ما در بحث مبارزه با موادمخدر، مقابله با انواع قاچاق و کمک به تولید ملی که اقدامات گسترده‌ای انجام شده است.

فرمانده مرزبانی فراجا ادامه داد: مجموعه مرزبانی طی شش ماه نخست امسال بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان انواع قاچاق را کشف کرد که هفته گذشته هزار و ۳۳۰ تُن آن در استان‌های مختلف کشور به آتش کشیده شد.

سردار گودرزی تصریح کرد: با توجه به حساسیتی که از دیرباز و امروز به لحاظ آرمان‌گرایی، استقلال‌طلبی و برگشت به دین، برگشت به حجاب و ام‌القرای اسلام بودند، در تنگه هرمز ضرورت ایجاد می‌کرد که این رزمایش را برای انتظام ملی و انتظام بخشیدن به دریا برای موضوعات اقتصادی و جلوگیری از تهدیدات دشمن قهار و ارتش تروریستی آمریکا، رژیم جعلی و کودک‌کُشِ موقتِ اسرائیل، هرسال در آب‌های انحصاری، سرزمینی و اقتصادی دریای جنوب و هم در خشکی انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه نام‌گذاری رزمایش به نام محمد رسول‌الله برای این است که در ماه پرخیر و برکت ربیع‌الاول قرار داریم، ادامه داد: بر اساس دکترین انتظامی کشور سالانه، نظرات و اقدامات خوبی در کسب تجربه و وحدت فرماندهی در مجموعه انتظامی کشور اتفاق می‌افتد.

وسعت رزمایش در محدوده ۶۴۰ مایل مربع معادل دو هزار و ۷۳ کیلومتر مربع با تعداد بیش از ۷۷ فروند شناور کلاس‌های مختلف به منظور ارتقای آمادگی عملیاتی در تنگه هرمز و در آب‌های سرزمینی به مرحله اجرا گذاشته شده است.

یگان‌های شرکت‌کننده در این رزمایش با مشارکت فرماندهی مرزبانی استان‌های سیستان و بلوچستان (چابهار)، پایگاه دریایی کیش و قشم، مرزبانی بوشهر و همراهی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی و نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مستقر در منطقه، سازمان شیلات، سازمان بنادر و دریانوردی و حمایت استاندار هرمزگان و اعضای شورای تأمین این یگان‌ها در حال برگزاری است.

منبع: ایرنا

کد خبر 694898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.