پارادایم انقلاب اسلامی و استقلال‌بخشی به ملت‌ها

کارشناس مسائل فلسطین با اشاره به سخنرانی روز گذشته رهبر انقلاب گفت: پارادایم انقلاب اسلامی در حوزه جبهه مقاومت این‌گونه است که اگر قرار است انقلاب اسلامی حمایتی کند، فقط در حوزه آگاهی‌بخشی است و اگر قرار است مبارزه‌ای انجام شود، باید خود ملت آگاه شوند و مبارزه کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح سه‌شنبه در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح به سخنرانی پرداختند که در رابطه با عملیات اخیر نیروهای مقاومت فلسطین موضوعات مهمی را در بر داشت.

ایشان در ابتدای سخنان خود با اشاره به شکست «غیرقابل ترمیم» رژیم صهیونیستی در حماسه اخیر جوانان فلسطینی، تأکید کردند: عامل ایجاد این طوفان ویرانگر، ظلم و جنایت و درنده‌خویی مداوم رژیم غاصب جعلی در حق ملت فلسطین بوده است و این رژیم نمی‌تواند با دروغگویی و مظلوم‌نمایی، چهره هیولایی و دیوسیرت خود را در حمله به غزه و قتل عام مردم آن پنهان کند و با یاوه‌گویی، شجاعت جوانان فلسطینی و طراحی هوشمندانه آنان را برعهده غیرفلسطینی‌ها بگذارد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه ضمن اشاره به حوادث بی‌سابقه اخیر در فلسطین، موضع‌گیری مسئولان کشور در قبال این قضیه مهم سیاسی-نظامی را درست دانستند و با اشاره به اذعان جهان به شکست رژیم صهیونیستی در این قضیه تأکید کردند: این شکست از ابعاد نظامی و اطلاعاتی یک شکست غیرقابل ترمیم و یک زلزله ویرانگر است که بعید است رژیم غاصب با همه کمک‌های غربی بتواند ضربات عمیق این حادثه به سازه‌های حاکمیتی خود را ترمیم کند.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه رژیم صهیونیستی بعد از روز شنبه، روز حماسه شجاعانه جوانان فلسطینی، دیگر رژیم صهیونیستی قبلی نیست، گفتند: عامل این بلای بزرگ عملکرد خود صهیونیست‌ها است؛ چرا که وقتی شما درنده‌خویی و وحشیگری را از حد می‌گذرانید، باید منتظر «طوفان» باشید.

پارادایم انقلاب اسلامی و استقلال بخشی به ملت‌ها

در محور بعدی، رهبر معظم انقلاب اقدام شجاعانه و فداکارانه مجاهدان فلسطینی را پاسخ به جنایات سال‌های متمادی اشغالگران و افزایش آن در ماه‌های اخیر برشمردند و افزودند: مقصر قضیه اخیر دولت کنونی حاکم بر رژیم غاصب است که از هیچ اقدام سبعانه‌ای در حق ملت مظلوم فلسطین دریغ نکرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به شرارت و خباثت رژیم اشغالگر گفتند: هیچ ملت مسلمانی در تاریخ معاصر با دشمنی به بی‌حیایی و بی‌رحمی رژیم صهیونیستی مواجه نبوده و به اندازه این ملت تحت فشار و محاصره و کمبود قرار نگرفته است؛ ضمن اینکه آمریکا و انگلیس از هیچ دولت ظالمی به اندازه دولت جعلی حمایت نکردند.

ایشان کشتار زن و مرد و کودک و کهنسال فلسطینی، هتک حرمت مسجدالاقصی، لگدکوب کردن نمازگزاران و انداختن شهرک‌نشین‌های مسلح به جان مردم فلسطین را از جمله جنایات رژیم صهیونیستی خواندند و سوال کردند: آیا ملت غیور و چند هزار ساله فلسطین در مقابل این همه ظلم و جنایت چاره‌ای جز برپا کردن «طوفان» داشت؟

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به تلاش رژیم خبیث برای مظلوم‌نمایی و کمک رسانه‌های استکباری جهان برای القای این موضوع در افکار عمومی جهانیان گفتند: این مظلوم‌نمایی «صددرصد خلاف واقع و دروغ» است و هیچ‌کس نمی‌تواند از این هیولای دیوسیرت، چهره‌ای مظلوم بسازد. رهبر انقلاب هدف از مظلوم‌نمایی رژیم صهیونیستی را توجیه جنایات این رژیم در حملات جاری به غزه و قتل عام مردم مظلوم این منطقه دانستند و تأکید کردند: محاسبه رژیم جعلی و حامیانش در این مسأله هم غلط است و سران و تصمیم‌گیرندگان رژیم صهیونیستی و حامیان آنها بدانند که این کارها بلای بزرگ‌تری سرشان می‌آورد و ملت فلسطین با عزم راسخ‌تر، در واکنش به این جنایات، سیلی سنگین‌تری بر چهره زشت آنها خواهد زد.

ایشان در یکی از مهم‌ترین محورهای سخنان خود، به یاوه‌گویی‌های برخی افراد رژیم صهیونیستی و حامیان آن درباره دست داشتن غیرفلسطینی‌ها از جمله ایران در حوادث اخیر اشاره و تأکید کردند: البته ما پیشانی و بازوی جوانان فلسطینی و طراحان مدبر و هوشمند فلسطینی را می‌بوسیم و به آنها افتخار می‌کنیم اما این یاوه‌گویی‌ها اشتباه و این محاسبه غلط است و کسانی که می‌گویند ضربه اخیر فلسطینی‌ها ناشی از غیرفلسطینی‌ها است، ملت بزرگ فلسطین را نشناخته‌اند و دست‌کم گرفته‌اند.

در همین راستا برای تحلیل و بررسی بیشتر نکات کلیدی سخنرانی اخیر رهبر انقلاب با مجتبی قنبردوست، کارشناس مسائل فلسطین به گفت‌وگو نشستیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

ایمنا: به نظر شما مهم‌ترین محورهای سخنان رهبر انقلاب اخیر چه بود؟

قنبردوست: در سخنرانی رهبر انقلاب چند نکته برجسته وجود داشت؛ اول اینکه به‌طور قطع رژیم صهیونیستی غافلگیر شد و این بسیار مهم است و اگرچه در حال حاضر بعضی‌ها به دنبال سناریوسازی برای توجیه این شکست هستند، اما باید بدانند که اسرائیلی‌ها واقعاً با تمام ادعاهایی که در حوزه موساد، گنبد آهنین و دیگر سناریوهای خودساخته اسطوره‌ای دارند، غافلگیر شده‌اند.

نکته دیگری که رهبر انقلاب اشاره کردند این بود که ضربه‌ای که به آنها وارد شد غیرقابل ترمیم است و این هم از جمله کلیدواژه بسیار مهمی است که در آینده آن را خواهیم دید، زیرا ضربه‌ای که اسرائیل از این عملیات خورده است هیچ راهی برای آنها باقی نگذاشته است.

نکته دیگر اینکه رژیم صهیونیستی رو به زوال است و نکته آخری که رهبر معظم انقلاب اشاره کردند این بود که این اقدام، کار فلسطینی‌ها است و ما دستشان را می‌بوسیم و از آن‌ها حمایت هم کرده‌ایم و حمایت خود را ادامه می‌دهیم. به عقیده من در زمینه حمایت ایران از نیروهای نیابتی، گفتمان انقلاب اسلامی مغفول مانده است و مدل ارتباطی جمهوری اسلامی با نیروهای نیابتی‌اش متفاوت است، اما متأسفانه نظام سلطه این را نمی‌فهمد.

ایمنا: مدل ارتباطی جمهوری اسلامی با نیروهای نیابتی چگونه است؟

قنبردوست: برای مثال در مدل یمن ببینید هر زمانی که آنها به جمهوری اسلامی مراجعه کردند یک نکته به آنها اعلام شده و آن این است که انصارالله مستقل است و مذاکره در حوزه یمن، باید یمنی-یمنی باشد. در کل پارادایم انقلاب اسلامی در حوزه جبهه مقاومت این‌گونه است، یعنی اگر قرار است انقلاب اسلامی حمایتی بکند، فقط در حوزه حمایت و آگاهی‌بخشی است و اگر قرار است مبارزه‌ای انجام شود نیز، باید خود ملت آگاه شوند و مبارزه کنند. در حوزه لبنان هم به همین صورت است و حزب الله خودش باید به فکر باشد و فلسطین و یمن نیز به همین صورت جلو می‌روند. این نگاه و گفتمان انقلاب اسلامی است که صادر می‌شود، اما کسی که مبارزه می‌کند مردم همان کشور هستند.

در این زمینه یکی از نکات بسیار مهمی که نباید از آن غفلت کنیم این است که دچار جو رسانه‌ای و حماسی نشویم و تمایل نداشته باشیم که همه‌چیز را به نام ایران تمام کنیم، زیرا نگاه انقلاب اسلامی اینگونه نیست. نگاه انقلاب اسلامی این است که خود مردم فلسطین به این توانمندی و قدرت رسیده‌اند، البته به‌طور قطع از انقلاب اسلامی تأثیر پذیرفته‌اند، اما این قدرت و کاری که انجام گرفته متعلق به مردم فلسطین بوده است.

در پارادایم انحصاری انقلاب اسلامی استفاده از نیروهای نیابتی به‌گونه‌ای است که به آن‌ها استقلال می‌دهد. تا جایی که در این مدل شاهدیم حتی اگر حماس تمایل به حمله داشت، اما جهاد تمایلی به حمله نداشت و بالعکس. به همین دلیل مدل ایران هیچ‌گونه شباهتی به شیوه برخورد آمریکا یا کشورهای دیگر با نیروهای نیابتیشان ندارد.

مدل ایران یک مدل استقلال فکری مبتنی بر گفتمان انقلاب است. هیچ‌کس نمی‌تواند این را انکار کند که ما به لحاظ فکری، گفتمانی و معنوی از مقاومت حمایت می‌کنیم و حتی در جبهه مقاومت نقش محوری داریم، اما تا وقتی که مردم هر منطقه اراده نکنند، کاری انجام نمی‌شود. در مورد فلسطین هم حرف ما این است که مردم خواسته‌اند و همین راهبرد و پارادایم انقلاب اسلامی است که تاکنون نتیجه داده است.

پارادایم انقلاب اسلامی و استقلال بخشی به ملت‌ها

ایمنا: رهبر انقلاب در بخشی از سخنرانی خود به مسئله مظلوم‌نمایی و دروغ‌گویی اسرائیلی‌ها اشاره کردند و آن را وسیله‌ای برای توجیه جنایات آن‌ها دانستند، به نظر شما نقش رسانه در این مظلوم‌نمایی چه بوده است؟

قنبردوست: مظلوم‌نمایی و کار رسانه‌ای صهیونیست‌ها در حوزه جنگ شناختی و جنگ روایت‌ها مبتنی بر این است که این جنگ چگونه روایت شود؟ با روایت رژیم صهیونیستی یا با روایت مقاومت؟ اینکه ما یک مقدار تعلل کردیم یا دچار یک نگاه احساسی حتی درون ایران و جریان انقلابی شدیم، سبب شد تا به میزان زیادی به حماسه‌ای که توسط مقاومت اتفاق افتاد بپردازیم، اما از سوی دیگر از این موضوع غافل شدیم که به مخاطب عامه این القا می‌شود که مردم عادی مورد حمله قرار گرفته‌اند.

در جنگ‌های قبلی اسرائیل خفقان رسانه‌ای شدیدی وجود داشت و خبر زیادی از آنجا بیرون نمی‌آمد، اما این هم از مدیریت رسانه‌ای دشمنان بود که درصدد مظلوم‌نمایی بودند و اصلاً این ماجرا در تاریخ آن‌ها وجود دارد. برای مثال در موضوع هولوکاست نیز طبق همین رویکرد مظلوم‌نمایی تاریخی عمل کرده‌اند تا به اهداف نامشروع خود، مشروعیت دهند. در موضوع اخیر نیز اخباری که در دنیا مخابره می‌شود و مدل‌های خبری که رسانه‌های دشمن روایت می‌کنند مبتنی بر این است که حماس حمله کرده و برای مثال به یک پیرزن بیچاره اسرائیلی ظلم شده، بچه اسرائیلی آواره شده است و مانند اینها، اما در طرف مقابل، در مورد غزه چیزی وایرال نمی‌شود، اگر هم این اتفاق بیفتد، در مقایسه با خبرهای جبهه مقابل ضریب کمتری دارد.

نیاز دیگری که از لحاظ رسانه‌ای وجود دارد این است که ما تاریخ را مرور کنیم و به مردم، جنایت‌ها و کودک‌کشی‌های اسرائیل را یادآوری کنیم. بسیار نیاز است که به مخاطب یادآوری شود و از ابعاد امنیتی، تاریخی و سیاسی به این مسائل پرداخته شود.

پارادایم انقلاب اسلامی و استقلال بخشی به ملت‌ها

ایمنا: دلیل استفاده از تعبیر ضربه «ترمیم‌ناپذیر» توسط آیت‌الله خامنه‌ای را چه میدانید؟

قنبردوست: در مرحله اول نباید فراموش کرد که در حال حاضر اوضاع به‌گونه‌ای نیست که بتوانیم مردم و جریان انقلابی را به این سمت ببریم که رژیم صهیونیستی فردا دچار فروپاشی خواهد شد و مسئله در حدی نیست که به سرعت رژیم صهیونیستی را دچار فروپاشی کند، اما یکی از پیروزی‌های مهم جبه مقاومت رقم خورده است.

بعد از این ضربه‌ای که صهیونیست‌ها خورده‌اند، کارشناسان به دنبال برآورد این هستند که حرکت بعدی رژیم صهیونیستی چیست؟ اگر وارد جنگ شود، به‌طور قطع دچار تلفات بیشتری می‌شود و در کل ماهیت این رژیم به‌گونه‌ای است که توان و ظرفیت تلفات‌دهی را چه به صورت اسیر، چه به صورت کشته و زخمی ندارد. اگر هم به جنگ ورود نکند، آبروی اساسی از این رژیم رفته است که نمی‌توانند در منطقه به لحاظ امنیتی سربلند باشد و درون خودشان نیز به شدت دچار چالش هستند، صهیونیست‌ها هم از درون جریان‌های سیاسی رقیب نتانیاهو و هم از مواضع مختلف دچار سرشکستگی شده‌اند و به همین دلیل است که رهبر معظم انقلاب تعبیر «ترمیم‌ناپذیر» را استفاده کردند. زیرا هر مدلی را که صهیونیست‌ها بخواهند در ادامه پیاده کنند و حتی اگر با بمباران، غزه را به یک شهر سوخته تبدیل کنند، ضربه اساسی ترمیم‌ناپذیری به آن‌ها وارد می‌شود و به دلیل اینکه یکی از خطوط قرمز اسرائیلی‌ها موضوع تلفات‌دهی است، بعید به نظر می‌رسد که بخواهند به صورت زمینی به جنگ روی آورند.

کد خبر 694838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.