چرا اسرائیل دچار «شکست غیرقابل ترمیم» شده است؟

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه نوزدهم مهرماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سیلی سنگین‌تری خواهند خورد» نوشت: رهبر انقلاب اسلامی و فرمانده معظم کل قوا صبح دیروز در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح، این نیروها را دژ امنیت، عزت و هویت ملی خواندند و با اشاره به شکست «غیرقابل ترمیم» رژیم صهیونیستی در حماسه اخیر جوانان فلسطینی، تأکید کردند: عامل ایجاد این طوفان ویرانگر، ظلم و جنایت و درنده‌خویی مداوم رژیم غاصب جعلی در حق ملت فلسطین بوده است و این رژیم نمی‌تواند با دروغگویی و مظلوم‌نمایی، چهره هیولایی و دیوسیرت خود را در حمله به غزه و قتل عام مردم آن پنهان کند و با یاوه‌گویی، شجاعت جوانان فلسطینی و طراحی هوشمندانه آنان را برعهده غیرفلسطینی‌ها بگذارد.

یک شکست غیرقابل ترمیم

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به حوادث بی‌سابقه اخیر در فلسطین، موضعگیری مسئولان کشور در قبال این قضیه مهم سیاسی-نظامی را درست و خوب خواندند و با اشاره به اذعان همه جهان به شکست رژیم صهیونیستی در این قضیه، تأکید کردند: این شکست از ابعاد نظامی و اطلاعاتی یک شکست غیرقابل ترمیم و یک زلزله ویرانگر است که بعید است رژیم غاصب با همه کمک‌های غربی بتواند ضربات عمیق این حادثه به سازه‌های حاکمیتی خود را ترمیم کند.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه رژیم صهیونیستی بعد از روز شنبه ۱۵ مهر، روز حماسه شجاعانه جوانان فلسطینی، دیگر رژیم صهیونیستی قبلی نیست، افزودند: عامل این بلای بزرگ عملکرد خود صهیونیست‌ها است؛ چرا که وقتی شما درنده‌خویی و وحشیگری را از حد می‌گذرانید، باید منتظر «طوفان» باشید.

پاسخ سال‌ها خباثت و سبعیت رژیم اشغالگر

رهبر معظم انقلاب در ادامه اقدام شجاعانه و فداکارانه مجاهدان فلسطینی را پاسخ به جنایات سال‌های متمادی اشغالگران و افزایش آن در ماه‌های اخیر برشمردند و افزودند: مقصر قضیه اخیر دولت کنونی حاکم بر رژیم غاصب است که از هیچ اقدام سبعانه‌ای در حق ملت مظلوم فلسطین دریغ نکرد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به شرارت و خباثت رژیم اشغالگر گفتند: هیچ ملت مسلمانی در تاریخ معاصر با دشمنی به بی‌حیایی و بی‌رحمی رژیم صهیونیستی مواجه نبوده و به اندازه این ملت تحت فشار و محاصره و کمبود قرار نگرفته است؛ ضمن اینکه آمریکا و انگلیس از هیچ دولت ظالمی به اندازه دولت جعلی حمایت نکردند.

چرا اسرائیل دچار «شکست غیرقابل ترمیم» شده است؟

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جنایت جنگی علیه غزه‌» نوشت: در پی عملیات توفان الاقصی توسط مقاومت فلسطین علیه نیروهای رژیم صهیونیستی و همچنان حملات بی‌وقفه ارتش اسرائیل به غیرنظامیان غزه، صدها هزار نفر از مردم سراسر جهان از آسیا تا آمریکا و اروپا در حمایت از مردم فلسطین به خیابان‌ها آمدند و خواستار مداخله سازمان ملل و سازمان‌های حقوق بشری علیه جنایات رژیم اشغالگر قدس شدند. هزاران نفر از شهروندان فلسطینی، فعالان صلح و حامیان حقوق فلسطین در محکومیت تداوم حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه تظاهرات گسترده‌ای در نیویورک و کالیفرنیا برپا کردند.

در این میان درگیری‌ها میان نیروهای مقاومت فلسطین و نیروهای رژیم صهیونیستی در شهرک‌های اطراف غزه همچنان ادامه دارد و مقاومت در واکنش به حملات ارتش رژیم صهیونیستی به غیرنظامیان در غزه؛ تل‌آویو، قدس، عسقلان، اشدود و شهرهای دیگر اراضی اشغالی را هدف حملات موشکی قرار داد. شدت حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه و مردم غیرنظامی به حدی است که تاکنون زنان و کودکان زیادی در غزه به شهادت رسیده‌اند. رژیم صهیونیستی در میانه خشن‌ترین حملات هوایی، دریایی و زمینی در ۴ روز گذشته، جنگ وحشیانه خود را در نوار غزه عمیق‌تر کرده که صدها شهید و هزاران زخمی بر جا گذاشته است.

از جمله در نتیجه بمباران بامداد دیروز یک ساختمان مسکونی در غرب شهر غزه که دفاتر مطبوعاتی در آن واقع شده بود چند خبرنگار شهید شدند. در این راستا الجزیره تصاویری از اثرات بمباران صهیونیست‌ها را پخش کرد که نشان می‌دهد برجی مسکونی در غرب شهر غزه مورد هدف قرار گرفته و تعدادی از خبرنگاران شهید و زخمی شده‌اند. خبرنگار الجزیره در غزه جراحات وارده را شدید توصیف کرد و گفت برخی چهره‌ها از بین رفته و غیرقابل تشخیص بودند که باعث شد برخی خبرنگاران برای شناسایی اجساد، تصاویری از جلیقه‌های ضدگلوله قربانیان را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنند. تصاویر الجزیره یونیفورم خبرنگاران را آغشته به خون نشان می‌داد و روزنامه‌نگاران در حال گریه و دعا برای همکاران خود بودند که در نتیجه حمله صهیونیست‌ها به زمین افتاده بودند.

چرا اسرائیل دچار «شکست غیرقابل ترمیم» شده است؟

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «چرا اسرائیل دچار «شکست غیرقابل ترمیم» شده است؟» نوشت: رهبر معظم انقلاب دیروز فرمودند: «در قضیه ۱۵ مهر به این طرف، رژیم غاصب صهیونیستی هم از لحاظ نظامی هم از لحاظ اطلاعاتی یک شکست غیرقابل ترمیم خورده. شکست را همه گفتند، من تأکیدم به غیرقابل ترمیم بودن است. من می‌گویم این زلزله ویرانگر توانسته است بعضی از سازه‌های اصلی حاکمیت رژیم غاصب را ویران کند که تجدید بنای آن سازه‌ها به این آسانی امکان‌پذیر نیست.»

تاکید رهبر حکیم انقلاب بر «شکست غیرقابل ترمیم»، کلیدواژه‌ای بسیار دقیق و مهم است. چرا می‌گوئیم شکست رژیم صهیونیستی، غیرقابل ترمیم است؟ به این موارد توجه کنید:
رژیم صهیونیستی امروز در بدترین شرایط ممکن در هفتاد سال اخیر به سر می‌برد. این رژیم منحوس تا به امروز حدود ۴۰ هفته (۱۰ ماه) اعتراضات داخلی را تجربه کرده است. تنها در یک هفته بیش از ۷۰۰ هزار نفر در تل‌آویو در اعتراض به فساد و دیکتاتوری کابینه نتانیاهو به خیابان‌ها آمدند.

در حال حاضر شکاف‌ها در سرزمین‌های اشغالی به بالاترین سطح خود رسیده است. به اذعان مقامات رژیم صهیونیستی، جنبشی در داخل سرزمین‌های اشغالی شکل گرفته که خواستار جدایی‌طلبی است. جنبش موسوم به «جدایی» که «نیتصان عامیت» افسر سابق ارتش رژیم صهیونیستی اقدام به راه‌اندازی آن کرده است، این ایده را مطرح می‌کند که اختلافات دو قشر سکولار و مذهبی درون رژیم صهیونیستی شکلی بغرنج به خود گرفته و عملاً در حال به اوج رسیدن است و تداوم وضع موجود، بروز یک جنگ داخلی در سرزمین‌های اشغالی را ناگزیر خواهد کرد.

«نیتصان عامیت» پیش از این گفته بود: «تقسیم اسرائیل به دو سرزمین جدا از هم کاملاً ضروری است. ما در حال افتادن در ورطه نابودی هستیم. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، از بین خواهیم رفت.»

در حقیقت نتانیاهو مورد نفرت بخش بزرگی از ساکنین سرزمین‌های اشغالی است که ۱۰ ماه است هر هفته برای برکناری وی به خیابان‌های تل‌آویو می‌آمدند. حالا رژیم صهیونیستی با این وضعیت آشفته و بغرنج، با زلزله‌ای ویرانگر تحت عنوان «عملیات طوفان‌الاقصی» مواجه شده است. نتانیاهو پیش از این، به خاطر تلاش برای بی‌خاصیت کردن دستگاه قضائی و ایجاد دیکتاتوری بلامنازع، مورد اعتراض‌های تند بود، اما حالا علاوه‌بر این، متهم است که در اثر جاه‌طلبی افراطی‌اش، همه تمرکز دولت را بر سرکوب داخل گذاشته و در مقابل جبهه‌ای که سرگرم تدارک حمله ویرانگر بوده، کوتاهی کرده است. این خود از چشم‌انداز جبهه داخلی اسرائیل، خیانت و جنایت جنگی در حق جبهه خودی است و تشدیدکننده اختلافات داخلی است.

چرا اسرائیل دچار «شکست غیرقابل ترمیم» شده است؟

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «وحشت از عملیات زمینی در غزه» نوشت: اسرائیلی‌ها به فاصله پنج روز بعد از شوک عملیاتی «طوفان الاقصی»، در حالی که بی‌سابقه‌ترین حملات هوایی خود را به این منطقه ۲/۳ میلیون نفری ترتیب دادند، همچنان درباره شروع عملیات زمینی در غزه دچار تردیدهای جدی هستند. سی‌ان‌ان از قول مقام‌های اطلاعاتی آمریکا نقل کرده که پیشنهادی برای انجام یک عملیات ویژه برای آزادی اسرا از واشنگتن به تل‌آویو منتقل شده و روزنامه هاآرتص هم از قول فرماندهان نظامی و امنیتی، درباره خطرات عملیات زمینی ارتش رژیم به عمق نوار غزه هشدار داده است.

به گزارش «جوان»، بین ساعت ۱۶ تا ۱۷ روز سه‌شنبه، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی یکی از سنگین‌ترین حملات هوایی خود به غزه را با حدود ۳۰۰ جنگنده ترتیب داد. اسرائیلی‌ها می‌گویند که حملات هوایی، برای منهدم کردن زیرساخت‌های حماس در غزه انجام شده تا زمینه برای عملیات زمینی آماده شود. آویخای ادرعی، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی دیروز گفت که ارتش برای اجرای عملیات زمینی در نوار غزه در حالت «آماده‌باش» است و تأکید کرد که جنگ در غزه تا «زمان لازم» ادامه خواهد یافت و هیچ جدول زمانی در مورد روند جنگ وجود ندارد؛ چیزی که نشان می‌دهد تل‌آویو چشم‌اندازی درباره نتایج احتمالی چنین عملیاتی ندارد و همزمان حملات موشکی مقاومت به شهرک‌های اسرائیلی نیز شرایط سختی را برای صهیونیست‌ها به وجود آورده است. مقاومت فلسطین عصر دیروز بعد از هشدار به شهرک‌نشینان اشکلون (عسقلان) آن را آماج شدیدترین حملات خود قرار داد.

۱۰۰ تا ۱۵۰ اسیر در غزه

گیلعاد اردان، سفیر رژیم صهیونیستی دیروز تأیید کرد که بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ اسرائیلی که او از تعبیر «گروگان» برای‌شان استفاده کرد، به غزه منتقل شده و اکنون در آنجا نگهداری می‌شوند؛ چیزی که هرگونه عملیات زمینی را با چالش روبه‌رو می‌کند. گاردین نوشت: «در حالی که اسرائیل احتمالاً پس از حمله روز شنبه دارای ظرفیت نظامی و اراده لازم برای عملیات زمینی است، هزینه آن احتمالاً برای ارتش و غیرنظامیان فلسطینی سنگین خواهد بود و خطر گروگان‌های اسرائیلی را که در این قلمرو نگهداری می‌شوند، به همراه خواهد داشت.» گیلعاد هر چند به سی‌ان‌ان گفته که تل‌آویو «از صلیب سرخ و سازمان‌های بین‌المللی» انتظار دارد، روی این گروگان‌ها و نحوه رفتار با آن‌ها تمرکز کنند، ولی تأکید کرده که وضعیت آن‌ها «مانع ما برای انجام کاری که باید برای امن کردن آینده اسرائیل انجام بدهیم، نمی‌شود.» شبکه سی‌ان‌ان به عنوان یک راه‌حل، از قول مقامات امریکایی فاش کرده که در رایزنی تلفنی «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا و «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، انجام یک عملیات ویژه رژیم صهیونیستی و حمایت اطلاعاتی از آن برای آزادی اسرای این رژیم از دست مقاومت حماس مطرح شده، چیزی که معلوم نیست اسرائیلی‌ها با آن موافقند یا نه.

چرا اسرائیل دچار «شکست غیرقابل ترمیم» شده است؟

روزنامه فرهیختگان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «چرا اوضاع به قبل ۷ صبح ۷ اکتبر برنمی‌گردد؟» نوشت: شنبه هفت صبح هفتم اکتبر؛ همه چیز با هم فرو ریخت. «طوفان الاقصی» از زمین، آسمان و دریا بر سر صهیونیست‌ها فرود آمد. آنها که به هلاکت رسیدند هیچ، ولی آنها که توانستند از این طوفان «فعلا» جان سالم به‌در ببرند، آرزویی جز بازگشت به پیش از هفت صبح هفتم اکتبر ندارند. ساعاتی که پنج هزار موشک و راکت بر سر سرزمین‌های اشغالی فرود آمد و از ۸۰ نقطه، ۲۰ شهرک و ۱۱ پایگاه نظامی ارتش صهیونیستی مورد هجوم قرار گرفتند. هنوز تمام ابعاد این عملیات غافلگیرانه افشا نشده اما منابعی صحبت از همکاری برخی نیروهای صهیونیست با مقاومت و حتی یک «حمله سایبری» قدرتمند می‌کنند.

تا لحظه نگارش این گزارش، صهیونیست‌ها به‌صورت بی‌هدف مناطق مسکونی را هدف قرار می‌دهند و غیرنظامیان و به‌ویژه زنان و کودکان را به شهادت می‌رسانند تا شاید بمب‌های چند صد کیلویی بتواند آبروی رفته را به آنها بازگرداند. شنبه هفت صبح هفتم اکتبر رژیمی که مدعی پنجمین ارتش قدرتمند جهان بود از یک گروه شبه‌نظامی فاقد تسلیحات پیشرفته چنین ضربه‌ای خورد. جدا از ضربه سخت اولیه که مبتنی‌بر اصل غافلگیری بود، ناتوانی رژیم در اخذ یک تصمیم رو به جلو، وضعیت را برای بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی و کابینه‌اش بغرنج‌تر از قبل کرده است. تنها ابزار آنها حملات کور هوایی است؛ حملاتی که اگر قرار بود نتیجه دهد، در این دو دهه می‌داد.

شنبه هفت صبح هفتم اکتبر، حماس حمله را آغاز کرد و بلافاصله پس از آن، اتاق عملیات مشترک گروه‌های مقاومت شکل گرفت و جهاد اسلامی و سایر گروه‌ها نیز به آن پیوستند. عملیات آفندی چنان پرسرعت اجرا شد که فلسطینی‌ها تا ۲۰ کیلومتر نفوذ کردند. در حال حاضر هنوز نوار مرزی در دست مقاومت است؛ درست مثل ابتکار عمل. کسی نمی‌داند مقاومت چه نقشه‌ای در سر دارد و همین هم بزرگ‌ترین مانع برای صهیونیست‌ها شده است. آنها بیش از هر چیز از گسترش جبهه‌های جنگ هراس دارند. اینکه دومین جبهه در کجا و چه زمانی فعال خواهد شد، نامعلوم است اما احتمالاً پرهزینه‌ترین آن متعلق به کرانه باختری و سرزمین‌های ۱۹۴۸ است. رژیم از درون در حال زوال است و نمی‌داند چه تصمیمی بگیرد که معنای آن ریختن بنزین بر آتش نباشد.

چرا اسرائیل دچار «شکست غیرقابل ترمیم» شده است؟

کد خبر 694832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.