اتباع بیگانه در صورت ارتکاب جرم طرد می‌شوند / مردم فساد را به سجام گزارش کنند

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمان گفت: با کوچک‌ترین اشتباه یا جرمی که از سوی اتباع صورت گیرد، به شدت برخورد می‌شود و لغو پاسپورت و طرد از کشور را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار  ایمنا، سید مهدی قویدل سه‌شنبه، _هجدهم مهرماه_ در نشست هم‌اندیشی مسئولان قضائی با اصحاب رسانه شهرستان رفسنجان اظهار کرد: معاونت پیشگیری بر اساس قانون پیشگیری از وقوع جرم، در قوه قضائیه راه اندازی شده و برنامه‌های مدون با نقطه نظرات کارشناسان در موضوعات مختلف در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه پیشگیری با ارتقای آگاهی‌های عمومی و ارتقای مسئولیت‌های اجتماعی و مهارت‌آموزی حاصل می‌شود، افزود: به همین منظور برنامه‌هایی از آموزش و پرورش تا دانشگاه داریم. سیاست دستگاه قضائی در بحث پیشگیری از وقوع جرم، مصون‌سازی است و در این خصوص نقش و وظایف دستگاه‌ها در انجام اقدامات فرهنگی مشخص شده است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمان با اشاره به اقدامات پیشگیرانه در رفسنجان و تابعه در موضوع سرقت پسته، گفت: نتیجه انسجام در شورای پیشگیری و اقدامات اثربخش در پیشگیری از سرقت پسته که در کشور مغفول مانده بود، در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفت و نتایج خوبی در همه ابعاد آن رقم خورد.

وی با اشاره به اینکه موضوع ساماندهی کارگاه‌های ضایعاتی، اتباع بیگانه و معتادین متجاهر یک ضرورت به‌شمار می‌رود، از ارائه آموزش تخصصی به مشاوران املاک و خودرو به مدت ۳۲ ساعت در شهرستان رفسنجان خبر داد و گفت: این اقدام موجب کاهش پرونده‌سازی و دعاوی در این حوزه شد و اثرات مطلوبی در پی داشت.

قویدل با تأکید بر اینکه قوه قضائیه به عنوان یکی از قوای سه‌گانه حاکمیتی وظایف مهمی را در نظام و جامعه به عهده دارد، از آن به عنوان قوه مستقل و پشتیبان حقوق عامه یاد کرد و گفت: قوه قضائیه پشتیبان آزادی‌های مشروع و حفظ و احیای حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم در جامعه‌ای پویا است.

وی توجه به حقوق فردی و اجتماعی را از دیگر وظایف قوه قضائیه دانست و افزود: دستگاه قضائی به تنهایی قادر به برقراری نظم و امنیت و اجرای عدالت و گسترش عدل و آزادی‌های مشروع و پشتیبانی از حقوق عامه نیست و قطعاً در جامعه کنونی بحث مشارکت‌های مردمی و نقش نخبگان و فرهیختگان اثر مهمی دارد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمان با بیان اینکه قوه قضائیه در سال‌های اخیر قصد دارد از نقش مردم و فرهیختگان در راستای اجرای برنامه‌های خود استفاده کند، اظهار کرد: ما در جامعه‌ای هستیم که در طول بیش از ۴۰ سال از انقلاب درگیر جنگ سخت و نرم و تحریم‌های ظالمانه و تهاجمات فرهنگی و اقتصادی و سیاسی بوده است.

وی ضرورت همکاری و همراهی دستگاه‌های اجرایی برای گذر از تهدیدات و اهداف برنامه‌ریزی شده دشمن را یادآور شد و الگوسازی و الگوپذیری در تقویت و ارتقا ارزش‌ها را مؤثر خواند و ادامه داد: ارتقای آگاهی‌های عمومی در مقابله با آسیب‌های اجتماعی و جرایم سطح جامعه از طریق آگاه‌سازی و فرهنگ‌سازی و ترویج قانون میسر می‌شود که در این راستا رسانه نقش کلیدی و مهم دارد.

قویدل با بیان اینکه نگاه جامعه باید تغییر کند و از نگاه کیفری به سمت مشارکت میان‌نهادی و ارتقای مسئولیت‌های اجتماعی حرکت کند، افزود: در موضوع عدالت، مصون‌سازی اداری و اجتماعی مهم است و رسانه‌ها می‌توانند در این حوزه ورود کنند و مطالبه‌گری‌های قانونی را موردتوجه قرار دهند.

وی با اشاره به برگزاری چهارمین دوره جشنواره «عدالت و رسانه» به ابتکار استان کرمان، از استقبال پرشور رسانه‌ها در سال‌های متوالی ابراز امیدواری کرد و گفت: در سال ۱۴۰۰ بیش از ۷۰ درصد در مشارکت رشد داشتیم و امیدواریم امسال هم رشد قابل توجهی برای حضور اصحاب رسانه و نخبگان داشته باشیم.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمان با بیان اینکه بحث پیشگیری از وقوع جرم مهم‌ترین مقوله هست و لازمه زندگی بشر محسوب می‌شود، تصریح کرد: لحظه به لحظه اقدامات ما بر مبنای پیشگیری است و در ارتقای آگاهی‌سازی عمومی ضرورت دارد رسانه‌ها ستونی ویژه برای آگاهی‌بخشی در حوزه حقوقی در نظر بگیرند.

قویدل با بیان اینکه استفاده نکردن از اتباع بیگانه غیرمجاز خواست عمومی و اقدام فرهنگی را می‌طلبد، گفت: با کوچک‌ترین اشتباه یا جرمی که از سوی اتباع صورت گیرد، به شدت برخورد می‌شود و لغو پاسپورت و طرد از کشور را به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه جامع ارتباطات مردمی (سَجام) برای ارتباط بهتر با دستگاه قضا و دریافت گزارش‌های مردمی در مورد فساد، از عضویت بیش از ۱۱ هزار نفر در سامانه خبر داد و گفت: همه شهروندان می‌توانند گزارش فساد را با نام یا بدون نام در این سامانه ثبت کنند تا در اختیار دادستان‌ها قرار گیرد.

این مقام قضائی با اشاره به موضوع حجاب و عفاف و بحران موجود گفت: در این رابطه با چالشی با عنوان ولنگاری فرهنگی روبه‌رو هستیم که نیاز به اقدام فرهنگی دارد؛ در این مسیر افرادی شناسایی شدند که با برنامه‌ریزی از شبکه‌های معاند پول می‌گرفتند و کشف حجاب می‌کردند یا اقدام به ترویج بی‌حجابی و بدحجابی در مراکز عمومی می‌کردند که با دستور دادستان پلمب و تعطیل شدند.

وی با بیان اینکه سهم دستگاه‌های اجرایی در شوراهای پیشگیری مشخص شده است، از تشکیل قرارگاه فرهنگی در مرکز استان برای پیگیری موضوع حجاب و عفاف خبر داد و افزود: بسیاری از افراد به دلیل ناآگاهی و جو ایجاد شده تحت تأثیر قرار گرفتند که در همین راستا در مرکز استان قرارگاه ویژه‌ای برای اقدامات فرهنگی تشکیل شده است.

قویدل در پایان با بیان اینکه موضوع ساماندهی کارگاه‌های ضایعاتی در دستور کار است و از مرکز استان شروع شده است، خاطرنشان کرد: در همین راستا، کارگاه‌های ضایعاتی فاقد مجوز جمع‌آوری و پلمب می‌شوند و و کارگاه‌های دارای مجوز در محلی متمرکز می‌شوند و تحت نظارت پایش تصویری در رفسنجان فعالیت می‌کنند.

به گزارش ایمنا، این جلسه با بیان اقدامات و فعالیت‌های شاخص اجرایی و پیشگیری شهرستان از سوی رئیس دادگستری و دادستان رفسنجان و بحث و تبادل نظر پیرامون موضوعات اجتماعی همراه بود.

کد خبر 694820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.