تغییر در ساختار ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

مدیرکل دامپزشکی لرستان از تغییر در ساختار ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان خبر داد و گفت: براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی دام، این بیماری قابلیت انتقال به پستانداران را پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مصطفی زبردست امروز _سه شنبه هجدهم مهرماه_ در نشست با خبرنگاران از انجام اقدامات پیشگیرانه برای از پیشگیری از بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان، رصد و پایش این بیماری در طیور صنعتی بومی و روستایی خبر داد و اظهار کرد: هر ساله به دنبال شروع فصل پاییز و فصل سرما کوچ پرندگان مهاجر و آبزی به داخل کشور اتفاق می‌افتد.

وی افزود: استان لرستان نزدیک به ۳۰ اکوسیستم شامل تالاب، دریاچه و صد هزار رودخانه دارد که محل گذراندن فصل سرمای پرندگان مهاجر و آبزی است.

مدیرکل دامپزشکی لرستان با اشاره به اینکه ویروس آنفولانزای فوق حاد پرندگان در سنوات گذشته به پرندگان آزاد، پرندگان در قفس و اهلی اختصاص داشت خاطرنشان کرد: با تغییراتی که در ساختار این ویروس اتفاق افتاده و بر اساس گزارشات ۲۲ کشور دنیا ویروس آنفولانزا قابلیت انتقال به پستانداران و گوشتخواران را پیدا کرده به همین خاطر و با توجه به اکوسیستم‌هایی که در داخل استان داریم پایش و مراقبت فعال از تالاب‌ها، رودخانه و اکو سیستم‌های خاص که محل گذراندن فصل کوچ پرندگان است توسط دامپزشکی انجام می‌شود.

زبر دست تصریح کرد: در این راستا در تمام مراکز اعم از مرغ گوشتی، تخم‌گذار و مادر ناظران بهداشتی دامپزشکی را مستقر کرده‌ایم و فرمتی مشخص در اختیار آن‌ها قرار گرفته تا چنانچه تغییراتی از جمله مصرف آب، مصرف دام، و علائم بیماری در سطح گله‌ها مشاهده شد، اطلاع‌رسانی شود تا همکاران ما مراجعه و مباحث پیشگیری را انجام دهند.

وی تصریح کرد: حضور در مدارس، آموزش و اطلاع‌رسانی در خصوص مباحث مرتبط با بیماری فوق حاد پرندگان از دیگر اقدامات پیشگیرانه سازمان دامپزشکی لرستان است که در دستور کار قرار گرفته است.

کد خبر 694762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.