بخش معدن هنوز جایگاه واقعی خود را در اقتصاد کشور پیدا نکرده است

استاندار مرکزی گفت: بخش معدن با وجود همه تلاش‌ها، هنوز جایگاه واقعی خود را در اقتصاد کشور پیدا نکرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فرزاد مخلص‌الائمه امروز سه شنبه ۱۸ مهرماه در آئین گشایش پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران در نیم‌ور محلات اظهار کرد: حرکت به سمت دانش‌بنیان شدن در بخش معدن کند است بنابراین فعالان این حوزه باید برای بهره‌وری بیشتر در حوزه فناوری و دانش بنیان شدن گام‌های اساسی بردارند.

وی با بیان اینکه بخش معدن با وجود همه تلاش‌ها، هنوز جایگاه واقعی خود را در اقتصاد کشور پیدا نکرده است افزود: نفت سایه سنگینی بر اقتصاد کشور انداخته و تار و پور اقتصاد را در هم تنیده است.

وی اضافه کرد: نفت سایه سنگینی بر اقتصاد کشور انداخته و تار و پور اقتصاد را در هم تنیده است.

استاندار مرکزی با بیان اینکه معدن هیدروکربنی سایه سنگینی بر معادن کشور انداخته است، تصریح کرد: تحریم‌ها تا حدودی فاصله از نفت را رقم زده‌اند و در حوزه اقتصاد دانش بنیان شاهد توسعه هستیم اما هنوز در بخش معدن جای این اقتصاد، با وجود معافیت‌های اعمال شده، خالی است.

وی با بیان اینکه باید برای توسعه فناوری، افزایش تولید و صادرات، توسعه اقتصاد دانش بنیان را رقم زد اظهار کرد: ضرورت تصمیم‌سازی و تنظیم‌گری قوی در بخش معدن باید از سوی بخش خصوصی مطالبه شود تا شورای معادن استان‌ها برای تحقق این مهم برنامه‌ریزی کنند.

مخلص الائمه با بیان اینکه سیاست‌های کلی که در قالب قوانین وجود دارند تا به به مقررات تبدیل نشوند قابلیت اجرایی شدن ندارند گفت: حضور بخش خصوصی در تدوین مقررات می‌تواند سهم یک و نیم درصدی معدن در اقتصاد کشور را ارتقا دهد زیرا بدون حضور بخش خصوصی تنظیم گری به رشد نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه دولت این مهم را در نظر دارد تاکید کرد: تحقق این مهم نیاز به مطالبه‌گری از سوی مجلس و وزارت صمت دارد.

استاندار مرکزی ادامه داد: تنظیم‌گری معدن باید سازوکارش تغییر کند، در حوزه فرآوری دهه‌های طولانی وابستگی وجود داشته و همچنان هم وجود دارد و باید در این بخش تحول ایجاد شود.

وی بر حمایت بخش خصوصی و معادن از تولیدات ماشین آلات داخلی تاکید کرد و گفت: تولیدکنندگان ماشین آلات باید خطوط تولید خود را به سمت نیاز کشور تغییر دهند.

مخلص الائمه با بیان اینکه شاید نیازمند واردات هم باشیم، اما نباید کشور را به گورستان ماشین آلات معدنی دست دوم تبدیل کرد افزود: باید تجهیزات مناسب وارد معادن شود و برای تحقق سهم معدن در اقتصاد کشور ارتقای تجهیزات معدنی را با قدرت دنبال کنیم.

محمد حلاجیان، مدیر اجرایی پانزدهمین نمایشگاه بین المللی سنگ ایران هم با بیان اینکه نمایشگاه سنگ امسال در ۱۲۰ هزار متر مربع با ظرفیت ۳۵ هزار تن سنگ در قالب ۳۶۰ غرفه برگزار می‌شود، ادامه داد: نمایشگاه بین المللی سنگ ایران بزرگترین نمایشگاه سنگ و پنجمین نمایشگاه پس از چین، ترکیه، هند، برزیل و ایتالیا است.

وی با بیان اینکه نمایشگاه سنگ ایران در پانزدهمین سال به بلوغ رسیده است، تاکید کرد: امسال ۲۲ استان دارای معدن سنگ، در این نمایشگاه حضور یافتند.

مدیر اجرایی پانزدهمین نمایشگاه بین المللی افزود: پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران در محل دائمی نمایشگاه‌های سنگ کشور از ۱۸ الی ۲۱ مهر از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۹:۰۰ پذیرای بازدیدکنندگان است.

حلاجیان تصریح کرد: این نمایشگاه‌ها در راستای رویکرد معرفی سنگ ایران در بازار جهانی گام برداشته‌اند و امروز یکی از نشان‌های تجاری معتبر جهانی است.

وی با بیان اینکه پارسال میزبان ۲۵ کشور در نمایشگاه بودیم گفت: نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران که مهرماه سال گذشته برگزار شد، شاهد حضور حدود ۵۰۰ شرکت‌کننده داخلی و شش شرکت خارجی بود و بیش از ۸۶۰۰ نفر از این نمایشگاه بازدید کرده بودند که بیش از ۱۳۰ نفر از آن‌ها از کشورهای خارجی بود.

کد خبر 694721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.