برگزاری نخستین همایش ملی راهبردهای توسعه فضای سبز در شهرهای کویری به میزبانی قم

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری قم از برگزاری نخستین همایش ملی راهبردهای توسعه فضای سبز در شهرهای کویری، به میزبانی قم خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پیام جوادیان امروز _سه‌شنبه هجدهم مهرماه_ در نشست خبری نخستین همایش ملی راهبردهای توسعه فضای سبز در شهرهای حاشیه کویر که در سالن جلسات سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری قم برگزار شد، با اشاره به برگزاری این همایش اظهار کرد: این همایش با مشارکت مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی منابع طبیعی استان، جهاد دانشگاهی واحد استان، دانشگاه قم و سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری قم برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه این همایش ملی روزهای بیست‌وپنجم و بیست‌وششم مهرماه با حضور مدیران عامل سازمان‌های سیما، منظر و فضای سبز ۲۵ مرکز استان به میزبانی قم برگزار می‌شود، افزود: همایش قرار بود در خردادماه برگزار شود که برای اخذ تاییدیه پایگاه استنادی جهان اسلامی یا ISC با سه ماه تأخیر برگزار می‌شود.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری قم ادامه داد: شهردار قم رئیس همایش، مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز دبیر اجرایی، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی منابع طبیعی استان به‌عنوان دبیر علمی و کمیته داوران با حضور صاحب‌نظران شاخص کشوری خواهد بود.

وی از برپایی نمایشگاهی از دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه فضای سبز در حاشیه برگزاری همایش خبر داد و افزود: کمیته علمی همایش با حضور ۲۲ عضو هیئت‌علمی از دانشگاه‌های مطرح کشور و اساتید برجسته اقدام به بررسی آثار خواهند کرد.

جوادیان راهبردهای برگزاری این همایش را موردتوجه قرارداد و گفت: معرفی گونه‌های گیاهی سازگار با شرایط خشک و نیمه‌خشک در فضای سبز، استفاده از فناوری‌های نوین و هوشمندسازی در فضای سبز، استفاده از آب‌های نامتعارف در فضای سبز، مدیریت و حکمرانی در فضای سبز و راهکارهای اصلاح خاک‌های شور و قلیایی در فضای سبز شهری از محورهای این همایش است.

وی اضافه کرد: توسعه فضای سبز شهری به روش دیم، طراحی منظر و استفاده از المان‌های متناسب با اقلیم، مدیریت و کنترل آفات و بیماری‌های گیاهی در فضای سبز، کاربرد ماشین‌آلات و مکانیزاسیون فضای سبز و تأمین، انتقال، توزیع و بهره‌وری آب از دیگر راهبردهای این همایش ملی است.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری قم با تأکید بر اینکه این همایش ملی کاملاً علمی و اجرایی است، مطرح کرد: تفاهم‌نامه پایگاه جامع مقالات کشور یا SID و سیویلیکا جهت ثبت و نمایه کردن مقالات برگزیده همایش نیز انجام گرفته است.

وی گزارشی از آخرین وضعیت فضای سبز شهر قم ارائه کرد و افزود: سرانه فضای سبز شهر قم از ۱۳.۵ متر مربع در سال ۹۴ به حدود ۲۱ مترمربع در سال ۱۴۰۲ رسیده است که در این سال‌ها تلاش شده است توسعه فضای سبز در کنار توسعه پایدار و هدفمند از گیاهان سازگار با اقلیم قم استفاده شود.

جوادیان با بیان اینکه طبق گزارشات کامل و مدون در حال حاضر ۱۹ درصد فضای سبز شهر قم با آب شرب آبیاری می‌شود، یادآور شد: با تکمیل خط انتقال و تصفیه‌خانه شهرداری، ۴.۵ میلیون مترمکعب از آبیاری‌های به سمت استفاده از پساب فاضلاب خواهد رفت.

کد خبر 694719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.