پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از رشد اقتصادی ایران

جدیدترین گزارش چشم‌انداز اقتصادی جهان صندوق بین‌المللی پول دقایقی پیش منتشر شد.

به گزارش ایمنا، جدیدترین گزارش چشم‌انداز اقتصادی جهان صندوق بین‌المللی پول که دقایقی پیش منتشر شد، رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۳ را که ۳ ماه تا پایان آن باقی مانده است، ۳ درصد اعلام کرد.

این نهاد بین‌المللی در گزارش پیشین خود رشد اقتصادی ایران در سال جاری میلادی را دو درصد پیش‌بینی کرده بود که در این گزارش تصحیح شده و افزایش یافته است.

همچنین IMF رشد اقتصادی ایران در سال گذشته میلادی را نیز تصحیح و ۳.۸ درصد اعلام کرده است، در حالی که این نهاد بین‌المللی در گزارش بهاره خود رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۲ را ۲ درصد و در گزارش مردادماه پس از تصحیح ۳.۵ درصد اعلام کرده بود، اکنون آن را به ۳.۸ درصد افزایش داده است.

این در حالی است که نیمه مهرماه یعنی ۳ روز پیش، بانک جهانی در گزارش وضعیت اقتصادی غرب آسیا و شمال آفریقا (منا) پیش‌بینی کرد، رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۳، یعنی سال جاری میلادی به ۴.۱ درصد برسد.

صندوق در گزارش‌های پیشین خود، نرخ رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۱ را ۴ درصد، این نرخ در سال ۲۰۲۰ را ۳.۴ و در سال ۲۰۱۹ برابر با منفی ۶.۸ و در سال ۲۰۱۸ برابر با منفی ۶ اعلام کرده بود.

پیش بینی صندوق بین‌المللی پول از رشد اقتصادی ایران

افزایش نرخ تورم در سال ۲۰۲۳

بر اساس این گزارش، نرخ تورم ایران در سال جاری میلادی ۴۷ درصد برآورد شده است که نسبت به سال گذشته افزایش نشان می‌دهد. نرخ تورم ایران در سال ۲۰۲۲ حدود ۴۵.۸ درصد اعلام شده است که نسبت به برآورد قبلی برابر با ۴۹ درصد بهبود یافته است.

تصحیح نرخ بیکاری ایران در سال جاری و سال قبل

صندوق بین‌المللی پول، نرخ بیکاری کشور در سال ۲۰۲۳ را ۹.۴ درصد اعلام کرده که نسبت به سال ۲۰۲۲ کمی افزایش یافته است. نرخ بیکاری بر اساس این گزارش در سال گذشته میلادی برابر با ۹.۳ درصد بوده است.

با این حال، نرخ اعلام شده در این گزارش نسبت به ارقام گزارش بهاره تصحیح شده و کاهش یافته است. بر اساس گزارش قبلی این نهاد بین‌المللی، نرخ بیکاری ایران در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ به ترتیب ۹.۵ و ۹.۸ درصد اعلام شده بود.

کاهش نرخ تراز تجاری در سال ۲۰۲۳

همچنین تراز حساب جاری ایران در سال ۲۰۲۳ به ۳.۴ درصد می‌رسد که نسبت به سال گذشته میلادی کاهش یافته است. میزان تراز تجاری ایران در سال ۲۰۲۲ در این گزارش ۴.۲ درصد برآورد شده است.

کد خبر 694718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.