اصفهانی‌ها، بیشترین قربانیان فضای مجازی در کشور هستند

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان اصفهان با اشاره به رشد ۶۲ درصدی برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی و ۵۴ درصدی کلاهبرداری‌های اینترنتی، کاربران اصفهانی را بیشترین قربانیان فضای مجازی در کشور اعلام کرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس، سرهنگ سیدمصطفی مرتضوی در برنامه زنده تلویزیونی صبحونه سیمای مرکز اصفهان، اظهار کرد: آمارهای پلیس فتای استان نشان می‌دهد که کاربران اصفهانی بیشترین قربانیان فضای مجازی در کشور هستند و یکی از پرتکرارترین و بیشترین پرونده‌های ثبت شده در این پلیس، مربوط به جرایم اقتصادی است که شامل برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی و کلاهبرداری‌های اینترنتی می‌شود.

وی از افزایش ۶۲ درصدی پرونده‌های مربوط به جرم برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی و افزایش ۵۴ درصدی کلاهبرداری‌های اینترنتی در شش ماه سال جاری خبر داد و افزود: یکی از عمده‌ترین دلایل وقوع برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی، ارسال پیام‌های آلوده در قالب سهام عدالت یا ابلاغیه دادگستری به گوشی تلفن شهروندان است.

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان اصفهان با بیان اینکه این پیام‌های آلوده و سمی افزون بر شبکه‌های اجتماعی خارجی ممکن است از شبکه اجتماعی داخلی هم ارسال شوند، گفت: این پیامک‌ها حاوی یک تارنما هستند و به طور مثال به شهروندان اعلام می‌کنند که از شما شکایت شده و اگر می‌خواهند شکایت خود را ببینند باید به لینکی که در زیر آورده شده وارد شوند یا اعلام می‌کنند که اگر می‌خواهند سهام عدالت آنها قطع نشود وارد لینک معرفی شده در زیر پیامک شوند.

وی ادامه داد: شهروندی که این پیامک را دریافت می‌کند وقتی وارد لینک می‌شود، یک بدافزار وارد تلفن همراه او می‌شود و علاوه بر اینکه حساب‌های فرد را هک، همان پیامک را با استفاده از شماره وی به تمام مخاطبان ارسال می‌کند.

سرهنگ مرتضوی خاطرنشان کرد: شهروندان باید بدانند که هر ارگان و سازمانی از جمله دادگستری و سهام عدالت دارای سرشناسه مربوط به خود هستند و هیچ‌گاه با شماره‌های عادی برای کسی پیامک نمی‌فرستند، پس بنابر این توصیه می‌شود شهروندان به این پیامک‌ها توجه نکنند و از باز کردن لینک‌های درون آنها خودداری کنند.

وی با بیان اینکه کلاهبرداری‌های اینترنتی با ترفند فروش اجناس انجام می‌شود، گفت: بیشترین افرادی که در دام کلاهبرداران اینترنتی می‌افتند زنانی هستند که در فضای مجازی به دنبال تهیه پوشاک، وسایل منزل و لوازم آرایشی و بهداشتی هستند.

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان اصفهان با تاکید بر اینکه سکوهای تبلیغاتی تنها یک درگاه تبلیغاتی هستند و عملکردی متفاوت با فروشگاه‌های اینترنتی دارند، گفت: شهروندان نباید به هر تبلیغی که در این سکوها مشاهده می‌کنند اعتماد و قبل از رؤیت کالا به حساب بانکی افراد پول واریز کنند.

وی ی با بیان اینکه برخی افراد شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام را با فروشگاه‌های اینترنتی اشتباه می‌گیرند و با خرید از این شبکه‌ها در دام کلاهبرداران اینترنتی می‌افتند، افزود: فروشگاه‌های اینترنتی تارنمای ثابت و مشخصی دارند و دارای شماره تلفن، آدرس و اطلاعات هویتی واقعی و مجوزهای قانونی و معتبر هستند.

کد خبر 694713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.