سرانجام محموله‌های شیرخشک وارداتی به کجا رسید؟

کمبود شیرخشک یکی از چالش‌هایی است که به گوش می‌رسد و در راستای رفع این چالش، تولیدات کارخانه‌های داخلی شیرخشک، روزانه در کشور توزیع می‌شود و محموله‌های شیر خشک وارداتی به صورت فوریتی حمل و در هفته‌های پیش‌رو وارد کشور خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کمبود شیرخشک برأی خانواده‌هایی که نوزاد آنها با این مواد غذایی تغذیه می‌شوند، نگرانی‌هایی را به وجود آورده است؛ از این رو متولیانی همچون سازمان غذا و داروی کشور، بر اساس وظیفه ذاتی خود برای رفع این مشکل پای کار آمده و در شهریورماه سال جاری فراخوان فوریتی برای تولید شیر خشک در داخل کشور را صادر کرده‌اند تا این دغدغه رفع شود و رفع آن اولویتی برای مسئولان و تولیدکنندگان است.

تولیدات کارخانه‌های شیرخشک روزانه توزیع می‌شود

منوچهر دادگرنژاد، مدیرکل امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو اظهار کرد: تولیدات کارخانه‌های داخلی شیرخشک روزانه در کشور توزیع می‌شود و محموله‌های شیر خشک وارداتی به صورت فوریتی حمل و طی هفته‌های پیش‌رو وارد کشور خواهد شد.

وی در خصوص تأمین شیرخشک رگولار افزود: در حال حاضر مشکلی از لحاظ تأمین شیرخشک وجود ندارد و با توجه به تأمین این فرآورده از مسیر تولید داخل و واردات به زودی نیاز بازار مرتفع خواهد شد؛ همچنین تولیدکنندگان شیرخشک با تمام ظرفیت در حال تأمین بازار هستند و تولیدات آنها روزانه در کشور توزیع می‌شود.

مدیرکل امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو تصریح کرد: برنامه توزیع شیرخشک مورد نیاز هر استان بر اساس الگوی مصرف سال ۱۴۰۱، میزان موالید سال جاری و نیاز تعیین و به صورت ماهانه بازنگری می‌شود؛ هدف اصلی ما تأمین شیرخشک مورد نیاز کشور، روان شدن فرآیند توزیع و البته مقابله با قاچاق این فرآورده مهم غذایی است.

مشکل انتقال ارز برای واردات شیرخشک برطرف می‌شود

پیش‌تر نیز سیدحیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به کمبود شیرخشک اظهار کرد: با همکاری بانک مرکزی مشکل انتقال ارز برای واردات شیرخشک در حال برطرف شدن است، اما در این شرایط فراخوان فوریتی برای تولید داخلی شیرخشک صادر کردیم تا تولیدکنندگان با تأمین مواد اولیه اقدام به تهیه این محصول نمایند.

افزایش تولید و واردات شیر خشک در کشور

پیش‌تر محمد پیکانپور، مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو از افزایش تولید شیر خشک در صنایع داخلی و تسریع روند واردات برای جبران کمبود آن در داروخانه‌ها خبر داد و اظهار کرد: بر اساس گزارش‌های موجود، اکنون در برخی استان‌ها و شهرهای کشور کمبود شیر خشک وجود دارد و در راستای جبران این کمبود، سازمان غذا و دارو افزایش تولید شیرخشک را به صنایع داخلی کشور فراخوان داده است تا به‌زودی این مشکل برطرف شود؛ همچنین در حال رایزنی برای واردات شیر خشک هستیم که به‌زودی به نتیجه می‌رسد.

وی افزود: دارو، شیر خشک و ملزومات پزشکی جزو کالاهای راهبردی هستند؛ بنابراین ضرورت دارد زنجیره تولید و واردات آنها سریع‌تر با همکاری نهادهای مربوطه انجام شود تا دسترسی مردم به این فرآورده‌ها پایدارتر باشد.

تولید ۷۰ میلیون قوطی شیرخشک تا پایان سال جاری

همچنین پدرام پاک آئین، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیش‌تر از تولید ۷۰ میلیون قوطی شیرخشک تا پایان سال در کشور خبر داد و اظهار کرد: تخصیص ارز ترجیحی به شیرخشک مورد نیاز بر حسب تعداد قوطی تولیدی ادامه دارد و با توجه به اختلاف قیمت عرضه آن با بازار جهانی، نظارت هوشمند از کارخانه تا داروخانه انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان، ارز دریافتی را برای تأمین مواد اولیه به یورو و بر حسب تعداد قوطی تولیدی دریافت می‌کنند، افزود: تدابیر لازم برای تأمین ارز مورد نیاز این میزان شیر خشک اندیشیده شده و اکنون، تمام شرکت‌ها با حداکثر ظرفیت به تولید مشغول هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: مواد اولیه شیر خشک موجود در بازار با ارز ۴۲۰۰ تومانی تهیه شده و با توجه اختلاف قیمت آن در بازار ایران با بازار جهانی، نظارت‌های سازمان غذا و دارو بر زنجیره تأمین هوشمندسازی و تشدید شده است.

کد خبر 694622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.