قاچاق چوب، زخم عمیقی بر جنگل‌های زاگرس

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با اشاره به وضعیت و آمار قاچاق چوب طی شش ماه نخست سال جاری در استان گفت: در این مدت بالغ بر ۴.۵ تن زغال و ۴۷ تن چوب جنگلی در استان کشف و ضبط شده و قاچاق چوب زخم عمیقی بر جنگل‌های زاگرس است.

سرهنگ علیرضا طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه قاچاق چوب زخم عمیقی بر جنگل‌های زاگرس است، اظهار کرد: نقش درخت جنگلی بلوط که رویشگاه آن در مناطق کوهستانی زاگرس است در مبارزه با آلودگی محیط زیست، کنترل گردوغبار، فرسایش خاک، ترسیب کربن، حفظ آب و تولید اکسیژن مهم و حیاتی است.

وی با اشاره به اینکه غیر از درختان بلوط که در استان‌های منطقه زاگرس توسط سودجویان قطع و قاچاق می‌شود، تاغزارهای استان همچنان مورد هجوم سودجویان است، افزود: در شش ماه امسال، ۱۸ فقره قطع درختان جنگلی در استان به‌ویژه تاغ‌زارهای شرق اصفهان توسط افراد سودجو صورت گرفته است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان ادامه داد: مأموران یگان حفاظت منابع طبیعی با گشت و پایش در مناطق از عرصه‌های طبیعی حفاظت می‌کنند، به طوری که در نیمه نخست سال جاری، قاچاق درختان بلوط و تاغ در کوره‌های تولید زغال خمینی‌شهر، فلاورجان، شهرستان اصفهان و نجف‌آباد توسط نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی کشف و ضبط شده است.

وی با تاکید بر برخورد قانونی با سودجویان قاچاق چوب تصریح کرد: در شش ماهه امسال، تعداد ۲۴ نفر از متخلفان و قاچاقیان چوب دستگیر و تحویل مراجع قضائی شدند و ۱۹ وسیله نقلیه نیز توقیف شده است.

سرهنگ طاهری اضافه کرد: بازدید از کارگاه‌های تولید زغال چوب و کنترل خودروها از جمله اقدامات یگان حفاظت منابع طبیعی استان برای جلوگیری از قاچاق چوب است؛ همچنین همکاری بسیار خوب نیروی انتظامی و دستگاه قضائی در این امر اثرگذار بوده است.

وی با بیان اینکه در یک سال اخیر بالغ بر ۱۳۰ تن چوب قاچاق در استان اصفهان از درختان جنگلی بلوط کشف و ضبط شده است، اظهار کرد: قاچاق چوب در استان طی چهار سال اخیر بالغ بر ۱۴۰۰ تن بوده است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان درباره کشف حدود ۳۰ تن زغال قاچاق در یک سال گذشته و بیش از ۱۰۰ تن طی چهار سال اخیر در استان، افزود: در این سال‌ها با افزایش قیمت این کالا، طمع بسیاری از سودجویان نیز افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه حجم میزان کشفیات قاچاق چوب و زغال در مقایسه با سایر استان‌ها قابل توجه و بیشتر است، گفت: با قرارگیری استان‌های دارای جنگل‌های زاگرسی در جوار اصفهان، حمل‌ونقل و جابه‌جایی محموله‌های قاچاق از این خطه صورت می‌گیرد، بنابراین برای حفاظت از منابع طبیعی بنا به وظیفه قانونی خود با متعرضان به محیط زیست با جدیت بیشتری برخورد می‌کنیم.

سرهنگ طاهری خاطرنشان کرد: از شهروندان خواستاریم که با توجه به اهمیت و ارزش منابع طبیعی، به عنوان همیاران طبیعت در صورت مشاهده هرگونه تخلف بر تصرفات، قطع درختان و حمل چوب و چرای غیرمجاز دام با شماره ۱۵۰۴ تماس گیرند تا برای پیشگیری از وقوع جرم اقدام شود.

کد خبر 694620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.