ایران، قربانی افزایش تولید مواد مخدر صنعتی در افغانستان

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: شاهد افزایش روزافزون تولید مواد مخدر صنعتی متانفتامین و شیشه در افغانستان هستیم که بازار مصرف آن همه دنیاست.

به گزارش ایمنا، سردار اسکندر مؤمنی روز دوشنبه در حاشیه نشست تخصصی معاونان، مشاوران، مدیران کل و دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌های سراسر کشور در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: روند رو به رشد تولید و فروش مواد مخدر صنعتی افغانستان در حالی است که هیئت حاکمه افغانستان کاهش تولید مواد مخدر را اعلام کرده بودند.

وی افزود: ایران هم یکی از قربانیان افزایش تولید این مواد مخدر است و ما کشورهایی که ۲۰ سال افغانستان را اشغال کرده بودند، مسئول این تولید فزاینده می‌دانیم.

مؤمنی اظهار کرد: ما در سازمان ملل نیز خطر افزایش تولید این مواد مخدر را به صورت رسمی و فزاینده اعلام کردیم و گفتیم که این موضوع نیاز به یک برنامه‌ریزی جهانی دارد و جمهوری اسلامی همه هم و غم خود را به کار برده، اما همه دنیا باید پای کار بیایند و مسئولیت اجتماعی خود را هم کشورهای دست اندرکار و هم سازمان‌های بین‌المللی اجرا کنند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در خصوص اقدامات انجام گرفته برای مقابله با مواد مخدر صنعتی جدید گفت: تغییر شکل و اسم و عناوین مواد مخدر همواره وجود داشته و تا مواد مخدری می‌آید و آشنا می‌شوند، آگاهی‌بخشی لازم برای آن مواد که مخدر هستند انجام می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: موادمخدر صنعتی جدید در بسته‌های جدید و با تبلیغات اینکه این مواد ضرر کمتری دارند، وارد می‌شود و بنابراین ما همواره ورود مواد مخدر با اشکال و تبلیغات و عناوین مختلف مواجه هستیم که با توجه به همکاری‌های خوب میان کمیته اطلاعات و فضای مجازی و با اجماع و همکاری خوبی که همه دستگاه‌ها در این حوزه دارند، برای اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی اقدامات خوبی انجام می‌گیرد.

مؤمنی پیشگیری و اطلاع رسانی مستمر را اقداماتی تأثیرگذار در کاهش مصرف مواد مخدر دانست و تاکید کرد: با بررسی‌های موجود در برخی از حوزه‌ها از جمله در میان دانش آموزان آهنگ رشد مصرف مواد مخدر متوقف شده است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در زمینه سودجویی از کودکان کار برای توزیع و فروش مواد نیز گفت: قاچاقچیان مواد مخدر از همه ابزارها در کشور برای سودجویی و گسترش مصرف مواد مخدر استفاده می‌کنند.

منبع: ایرنا

کد خبر 694512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.