حرکت حوزه خدمات شهری اصفهان از کارگرمحوری به‌سوی ماشین‌محوری

عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در دوره ششم مدیریت شهری اصفهان همانند سال‌های گذشته پیگیری‌های لازم انجام می‌شود تا فعالیت‌های حوزه خدمات شهری شامل رفت‌وروب، نظافت و حمل‌ونقل زباله از کارگر محوری به‌سوی ماشین‌محوری حرکت کند.

احمدرضا مصور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به قراردادهای جدید پیمانکاران حوزه خدمات‌شهری اظهار کرد: در دوره ششم مدیریت شهری اصفهان همچون سال‌های گذشته پیگیری‌های لازم انجام می‌شود تا فعالیت‌های حوزه خدمات شهری شامل رفت‌وروب، نظافت و حمل‌ونقل زباله از کارگر محوری به‌سوی ماشین‌محوری حرکت کند.

وی با بیان اینکه از اهداف این اقدام صرفه‌جویی در هزینه‌ها و دقت بیشتر در انجام امور است، افزود: علاوه بر این، سیاست هوشمندسازی موضوعات خدمات شهری نیز پیگیری می‌شود، چراکه باید فضایی ایجاد کنیم تا ماشین زباله به‌وسیله دستگاه‌های جی‌پی‌اس کنترل شود و منطقه‌ای که به پیمانکار تحویل می‌دهیم باید جی‌آی‌اس شده باشد؛ در واقع هزینه‌ای که برای هر متر مربع از یک خیابان انجام می‌شود، باید از طریق جی‌آی‌اس مشخص باشد.

عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه مکانیزه کردن بیشتر و هوشمندسازی نظافت معابر شهری را در دستور کار داریم، گفت: بهره‌وری نظافت باید مورد توجه قرار گیرد، اگر هزینه‌های زیادی انجام شود، اما در نهایت زباله به موقع جمع‌آوری نشود، به لحاظ بهره‌وری چرخه معیوبی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: شهرداری روش جمع‌آوری زباله را تغییر داده و در عمل مقداری از حجم جمع‌آوری کم شده است که این اقدام منجر به اشکالاتی شد، بنابراین معتقدم اگر به شیوه دیگر انجام می‌شد، بهتر بود؛ به‌عنوان مثال طرح از زمستان آغاز می‌شد که به‌صورت طبیعی میزان پسماندها کاهش پیدا می‌کند و به ۶۵۰ تا ۷۵۰ تن در شبانه‌روز می‌رسد، اما در تابستان گاهی مرز ۱۰۰۰ تن در روز را رد می‌کند.

مصور با بیان اینکه رفتارهای تولید پسماند تغییر کرده است، گفت: در قسمت‌های مربوط به نرم‌افزار و سخت‌افزار چرخه رفت‌وروب و زباله، باید این تغییرات را لحاظ کنیم که این اقدام تاکنون انجام نشده است.

وی با اشاره به افراد زباله‌گرد تصریح کرد: دلیل وجود چنین پدیده‌ای، توجه نکردن به فرهنگ‌سازی است، زیرا برخی شهروندان جداسازی پسماند خشک و تر را انجام نمی‌دهند و زباله‌گردها از این فرصت سوءاستفاده می‌کنند و پسماند خشک را جدا می‌کنند که برای جلوگیری از این کار، جداسازی زباله باید در مبدا انجام شود.

هماهنگ کردن جمع‌آوری پسماند خشک و تر در قراردادهای جدید لحاظ و مقرر شده است تا درصد مکانیزه کردن خدمات شهری را افزایش دهیم.

عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه هر چرخه‌ای از جمله حمل‌ونقل، جمع‌آوری و امحای زباله که برقرار می‌شود، نیاز به نظارت دارد، در غیر این صورت با مشکل مواجه می‌شویم، تصریح کرد: مشکلی که در حال حاضر وجود دارد نحوه نظارت است، نظارت باید تقویت شود، در قراردادهای جدید به اصرار شهرداری و کمیسیون خدمات شهری و سلامت شهری سعی کردیم از شکاف‌های این روند آگاه شویم.

وی با بیان اینکه ناظران منطقه‌ای باید مسئولیت‌پذیر باشند، ادامه داد: اگر واحد امور شهری شهرداری‌ها پیگیر انجام اقدامات به نحو احسن باشد، پیمانکار مجبور به انجام وظایف است، در مدیریت پسماند شاهد کمی دوگانگی مربوط به ستاد خدمات شهری و سازمان پسماند بودیم، از این‌رو در قراردادهای اخیر مدیریت واحدی در نظر گرفته شد، به‌طوری که در کنار پیمانکاری که پسماند تر منطقه را جمع‌آوری می‌کند، یک پیمانکار نیز برای جمع‌آوری پسماند خشک حضور دارد.

مصور با اشاره به اینکه مقدار پسماند در هر منطقه مشخص است و اگر مقدار آن کم و زیاد شود، نشان‌دهنده وجود اشکال در این امر است، گفت: هماهنگ کردن جمع‌آوری پسماند خشک و تر در قراردادهای جدید لحاظ و مقرر شده است تا درصد مکانیزه کردن خدمات شهری را افزایش دهیم.

کد خبر 694421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.