تکمیل فاز نخست خط ۲ متروی اصفهان نیازمند ۱۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه گفت: برای انجام اقدامات سال جاری و سال آینده در فاز نخست خط دو متروی اصفهان، حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز داریم که مبلغ زیاد، اما دست‌یافتنی است و امیدواریم تا پایان دولت سیزدهم، پیام‌آور خبر خوش برای مردم اصفهان باشیم.

سیدمحسن واعظی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه در حال حاضر دستگاه تی‌بی‌ام که از سمت شمال به سمت مرکز شهر در حال حفاری است، بین ایستگاه شاهد و طوقچی روزانه به‌طور میانگین حدود ۱۰ متر حفاری می‌کند، اظهار کرد: تی‌بی‌ام دوم نیز در ایستگاه طوقچی در حال اورهال است و تا یک ماه آینده به سمت ایستگاه ابن‌سینا حرکت می‌کند.

وی با بیان اینکه دستگاه تی‌بی‌ام جبهه غربی خط دو متروی اصفهان بین دو ایستگاه خلجا و امام‌حسین (ع) در حال حرکت و حفاری است و تا حدود سه ماه آینده به ایستگاه امام حسین (ع) می‌رسد، افزود: عمیق‌ترین ایستگاه برای عبور تی‌بی‌ام، ایستگاه امام حسین (ع) است، به همین دلیل تونل خط دو مترو در این ایستگاه از زیر خط یک عبور می‌کند.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه تصریح کرد: در ۱۶ ایستگاه خط دو مترو، پیمانکاران مشغول فعالیت هستند که در ایستگاه‌های عمان سامانی، زینبیه و عاشق اصفهانی قسمت سفت‌کاری به اتمام رسیده و نازک‌کاری آن در حال انجام است.

وی با بیان اینکه تا حدود یک‌ماه آینده پیمانکار روسازی خط از سمت دارک تا ابن‌سینا را خواهیم داشت و اسناد مربوطه روی سایت سازمان بارگذاری شده است، گفت: ریل‌های مورد نیاز مترو در کارخانه ذوب‌آهن روی خط تولید است و در این راستا باید قراردادی با ذوب‌آهن برای خرید ریل تنظیم شود که این کارخانه در این خصوص قول مساعد داده است.

واعظی‌فر ادامه داد: در این مسیر پروسه سنگین تأمین تجهیزات خط دوی مترو را داریم که بیشتر این تجهیزات خارجی است و بر این اساس قراردادی با شرکت مپنا تنظیم شده و تأمین هزینه‌های مالی نیز به عهده همین شرکت است.

بر اساس صورتجلسه سال گذشته با علی سلاجقه، معاون ریاست جمهوری، قرار بر کمک پنج هزار میلیارد تومانی به‌دلیل هم‌سو بودن طرح مترو با محیط زیست کشور بود که درصدد تحقق آن هستیم.

وی با بیان اینکه به‌رغم اینکه هنوز منابع مالی مورد نیاز با توجه به ماده ۶۲ هیئت دولت تأیید نشده و انجام مراحل اداری زمان‌بر است، خاطرنشان کرد: برای آغاز کار پیمانکاران قرارداد ۷۰۰ میلیارد تومانی تنظیم شد و با تأیید این ماده در دولت، ۹۰ میلیون یورو که پیش قسط اول و ۱۵ درصد فاینانس است، به حساب واریز و قرارداد تنفیذ خواهد شد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه گفت: دو هزار میلیارد تومان باقی‌مانده از بودجه ۳۷۰۰ میلیارد تومانی مترو که در شورای اسلامی شهر تعیین شده است، در شش ماه پایانی سال جاری باید پرداخت شود و علاوه بر آن نیاز به دو هزار میلیارد تومان منابع مالی بیشتر داریم که طبق جلسه‌ای با «مهران زینلیان» معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان برای تأمین منابع مالی، قول مساعد داده شده است.

وی اضافه کرد: بر اساس صورت‌جلسه سال گذشته با علی سلاجقه، معاون ریاست‌جمهوری، قرار بر کمک پنج هزار میلیارد تومانی به‌دلیل هم‌سو بودن طرح مترو با محیط زیست کشور بود که درصدد تحقق آن هستیم.

واعظی‌فر با اشاره به تأمین بودجه درخواستی معادل بیش از شش هزار میلیارد تومان گفت: تا پایان ۱۴۰۳ فاز نخست خط دو متروی اصفهان حدفاصل ایستگاه دارک تا ایستگاه طوقچی به حرکت درمی‌آید.

وی خاطرنشان کرد: برای انجام اقدامات سال جاری و سال آینده در خط دو متروی اصفهان حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز داریم که مبلغ زیاد، اما دست‌یافتنی است و امیدواریم تا پایان دولت سیزدهم، پیام‌آور خبر خوش برای مردم اصفهان باشیم و شهروندان شیرینی استفاده از این وسیله حمل‌ونقلی پاک، ایمن و ارزان را بچشند.

کد خبر 694385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.