افغانستان در ۱۲ ساعت گذشته ۱۸ بار لرزید

زلزله ۵ ریشتری Zendejan در افغانستان را لرزاند، همچنین طی ۱۲ ساعت گذشته افغانستان ۱۸ بار لرزید.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، بر اساس اعلام مرکز لرزه‌نگاری کشور، زمین‌لرزه ۵ ریشتری، ساعت ۱۰:۲۴ امروز _دوشنبه هفدهم مهرماه_ Zendejan در افغانستان را لرزاند، همچنین این زلزله در عمق ۲۰ کیلومتری زمین رخ داده است.

این زلزله در ۲۹ کیلومتری Zendejan افغانستان، ۳۳ کیلومتری Gurian و ۳۷ کیلومتری Tir Pol افغانستان رخ داده است.

موقعیت این زلزله در عرض جغرافیایی ۳۴.۵۹۴ درجه شمالی و طول جغرافیایی ۶۱.۶۶۶ درجه شرقی بوده است.

از بامداد امروز _دوشنبه هفدهم مهرماه_ تا زمان انتشار این خبر تاکنون افغانستان و شهرهای آن ۱۸ بار در مقیاس‌های مختلف لرزیده است.

روز شنبه، پانزدهم مهرماه زمین لرزه‌ای حدود ۴۰ کیلومتری شمال غرب شهر هرات و در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داده، این زمین‌لرزه در ترکمنستان و ازبکستان نیز احساس شده است؛ همچنین این لرزه‌ها در برخی مناطق ایران هم احساس شده است.

بر اساس اطلاعات اولیه بزرگی نخستین زلزله افغانستان متفاوت بوده است، در حالی که مرکز زمین‌شناسی آمریکا شدت این زلزله را ۶.۳ ریشتر اعلام کرده اما «مرکز تحقیقات علوم زمین آلمان» اعلام کرد که بنا بر داده‌های اولیه، بزرگی زلزله ۶.۲ ریشتر بوده هرچند در به‌روزرسانی داده‌ها، بزرگی آن به ۵.۶ ریشتر کاهش یافته است، در عین حال منابع خبری منطقه‌ای نیز بزرگی این زلزله را ۶.۲ ریشتر اعلام کردند که با چندین پیش‌لرزه و چند پس‌لرزه نسبتاً شدید همراه بوده است.

زمین‌لرزه اولیه در ولایت‌های «بادغیس» و «فراه» در افغانستان نیز احساس شده و پس‌لرزه‌های متعددی را نیز به دنبال داشته است، مقامات افغانستان در گزارش روز گذشته خود اعلام کردند که تاکنون ۲۰۵۳ نفر در پی وقوع زمین‌لرزه در شمال‌غرب این کشور جان خود را از دست داده‌اند، با این حال با ادامه عملیات امداد و نجات ممکن است این آمار افزایش پیدا کند، همچنین شمار مصدومان زمین لرزه تاکنون ۹۲۴۰ نفر اعلام شده است.

کد خبر 694296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.