کدام شهرستان‌های اصفهان دچار بیشترین آسیب ناشی از آتش‌سوزی مراتع شدند؟

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان گفت: از لحاظ تقسیم‌بندی جغرافیایی، در سال جاری شهرستان‌های فریدونشهر، فریدن، سمیرم، بویین‌ومیاندشت و چادگان بیشترین آسیب ناشی از آتش‌سوزی را دیده‌اند.

سرهنگ علیرضا طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه جنگل‌ها و مراتع ریه‌های تنفسی کشور به‌شمار می‌روند و آتش‌سوزی و نابودی آن‌ها دودی است که به چشم خود انسان‌ها خواهد رفت، اظهار کرد: با توجه به گرمای هوا در ماه‌های گذشته سال جاری، احتمال وقوع آتش‌سوزی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی استان اصفهان بیش از سال‌های گذشته وجود داشت.

وی افزایش دمای هوا، خشکی زمین و نبود بارش باران را در پیش افتادن حریق مؤثر دانست و افزود: بیشترین موضوع حریق مراتع و جنگل‌ها به بی‌احتیاطی افراد بازمی‌گردد که پس از افروختن آتش، اقدام به خاموشی آن نمی‌کنند که می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان تصریح کرد: بی‌احتیاطی گردشگران و مسافران عامل ۹۰ درصد از حوادث حریق در مراتع استان است و عوامل طبیعی مانند گرما و پوشش گیاهی ۱۰ درصد در وقوع آتش‌سوزی نقش دارد.

وی با بیان اینکه در ۱۷ سال اخیر ۱۳۷۸ آتش‌سوزی در مساحت ۷۹۱۸ هکتار از منابع طبیعی استان به شکل طبیعی و غیرطبیعی، عمدی و غیرعمدی رخ داده است، گفت: از لحاظ تقسیم‌بندی جغرافیایی شهرستان‌های فریدونشهر، فریدن، سمیرم، بویین‌ومیاندشت و چادگان بیشترین آسیب ناشی از آتش‌سوزی را دیده‌اند.

سرهنگ طاهری با اشاره به اینکه حدود ۹۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی استان اصفهان، نیمه‌بحرانی محسوب می‌شوند که برنامه‌ریزی و انجام اقدامات لازم برای پیشگیری از حریق در آنها باید با دقت دنبال شود، تاکید کرد: مطابق ماده ۴۷ قانون حمایت و حفاظت از جنگل‌ها و مراتع، افرادی که عامدانه دست به آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع بزنند، از دو تا ۱۰ سال حبس در انتظار آنها خواهد بود و بر اساس ماده ۴۵ قانون، برای آتش زدن مزارع خشک از ۲ ماه تا یک سال حبس پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه استان اصفهان ۱۴۳ نیروی یگان حفاظت دارد و از طریق سامانه تلفنی ۱۵۰۴ در هر ساعت از شبانه‌روز می‌توان با آن‌ها ارتباط برقرار کرد، افزود: این تعداد اگرچه کفاف مناطق پهناور استان را نمی‌دهد، اما این نیروها به‌طور دائم وضعیت عرصه‌های طبیعی را رصد می‌کنند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان خاطرنشان کرد: بیشترین موضوع حریق مراتع و جنگل‌ها به بی‌احتیاطی افراد بازمی‌گردد که پس از افروختن آتش، اقدام به خاموشی آن نمی‌کنند که این مهم می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد، بنابراین مردم، ساکنان و گردشگران باید از خطر افروختن آتش در مناطق طبیعی آگاه باشند و از رها کردن شیشه و بطری آب در طبیعت به منظور جلوگیری از آتش‌سوزی خودداری کنند.

کد خبر 694220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.