واکنش‌ رسانه‌های بین‌المللی به شکست اطلاعاتی اسرائیل

بیشتر تحلیلگران و صاحب‌نظران بین‌المللی رسانه‌ها نسبت به غافل‌گیری و شکست اطلاعاتی رژیم صهیونیستی متفق‌القول بوده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با آغاز عملیات طوفان‌الاقصی در صبح شنبه، پانزدهم مهرماه، حامیان رژیم صهیونیستی در کمال ناباوری بودند که این رژیم و سرویس‌های اطلاعاتی خود این کشورها نتوانسته بودند از آغاز عملیات جلوگیری کند و حتی روحشان هم از آن خبر نداشته است، اما با شروع پخش شدن ویدئوهای عملیات در اختیار رسانه‌های معتمد عربی مانند الجزیره و المیادین مقیاس دقت و به همان میزان غافل‌گیری دشمن اشغالگر معلوم شد.

از نظر فرید زکریا، مجری شبکه خبری سی‌ان‌ان، مقایسه این شکست اطلاعاتی حتی با غافل‌گیری جنگ یوم کیپور کافی نیست، زیرا در آن موقع اسرائیل باید دست برتر اطلاعاتی در کشورهای دیگر پیدا می‌کرد، اما غزه تحت کنترل و زیر نظر خود اسرائیل است و باز هم نتوانسته است از ابعاد این عملیات مطلع شود.

واکنش‌ رسانه‌های بین المللی به شکست اطلاعاتی اسرائیل

خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز، توماس فریدمن، همچنین در طی برنامه سی‌ان‌ان اظهار کرد: ادعای برخی که این واقعه همچون ۱۱ سپتامبر برای اسرائیل هست، مقایسه‌ای مسخره است، ۱۱ سپتامبر واقعه‌ای غیرقابل تصور بود، اما چنین اتفاقی در اسرائیل کاملاً قابل پیش‌بینی بود. اسرائیل حتی دیوار چندین میلیارد دلاری دور غزه کشیده بود تا از وقوع حمله پیشگیری کند، اما اینکه چنین دیواری توسط بلدوزر و نیروهای موتورسوار حماس فروریخت جای سوال دارد. او در ادامه گفت که باید فهمید که چگونه یک نیروی کوچک با مقدار ناچیزی تکنولوژی توانست یکی از مجهزترین نیروهای نظامی در جهان را غافل‌گیر و بر آنها غلبه کند؟

واکنش‌ رسانه‌های بین المللی به شکست اطلاعاتی اسرائیل

وبگاه روزنامه فایننشال تایمز به نقل از اِمیل هوکایِم، مدیر امنیت منطقه‌ای در مؤسسه بین‌الملل مطالعات استراتژیک (IISS) لندن نوشته است که ««آنچه حماس امروز از نظر راهبردی و عملیاتی به انجام رساند، تمام آن چیزی است که حزب‌الله از سال ۲۰۰۶ برای انجام آن آموزش دیده است.» این روزنامه همچنین ذکر کرده است که به گفته تعدادی از تحلیلگران اسرائیلی علاوه بر اطلاع نداشتن از تعداد اسیران اسرائیلی در غزه که آزادی عملیاتی آنها را محدود می‌کند، ترس اصلی آنها گسترش میدان مبارزات در سطح منطقه‌ای با حضور حزب‌الله لبنان در جبهه‌ی شمالی است.

واکنش‌ رسانه‌های بین المللی به شکست اطلاعاتی اسرائیل

سومدپ سِن، دانشیار رشته مطالعه تحولات بین‌الملل، در یادداشتی برای الجزیره نوشته است که عملیات حماس اتفاقاً کاملاً قابل انتظار بود. وی آن را پاسخی دانسته است که می‌توان از مردم فلسطین انتظار داشت، مردمی که ده‌ها سال است با حکومت استعماری و اشغال شهرک‌نشینان اسرائیل مواجه بوده‌اند. تعجب‌آور نیست که جناح‌های مسلح فلسطینی بر تاکتیک‌های نامتقارن و پنهان‌کاری تکیه می‌کنند. دلیل آن این است که آنها در مقابل یکی از مجهزترین نیروهای مسلح در جهان قرار دارند.

او همچنین در خصوص اتهامات علیه حماس از جانب مدعیان حقوق بشر نوشته است که قوانین بین‌الملل، دولت‌ها را از «هر گونه اشغال نظامی، هرچند موقت» منع می‌کند. قطعنامه ۳۷/۴۳ مجمع عمومی سازمان ملل متحد همچنین بازهم تأکید می‌کند که مردمی که برای استقلال و رهایی از حکومت استعماری مبارزه می‌کنند، حق دارند این کار را با استفاده از «همه ابزارهای موجود، از جمله مبارزه مسلحانه» انجام دهند. به عبارت دیگر، عملیات طوفان‌الاقصی بخشی از مبارزه مسلحانه فلسطینیان است که توسط اشغالگری و استعمار اسرائیل برانگیخته شده است.

واکنش‌ رسانه‌های بین المللی به شکست اطلاعاتی اسرائیل

ادوارد اسنودن، کارمند سابق سیا و آژانس امنیت ملی آمریکا، که به جرم افشاگری درباره برنامه جاسوسی این کشور علیه شهروندانش تحت تعقیب قرار گرفت از جنبه فناوری این شکست نوشته است: «نتانیاهو یک صنعت زیلیون دلاری برای فروش ابزار جاسوسی به حاکمان خودکامه ایجاد کرد تا به گوشی‌های آیفون منتقدین، رقبا، وکلا و دانشجویان دسترسی پیدا کنند (تمام این‌ها مصداق‌های واقعی هستند.) اما به‌نظر می‌رسد این ابزار به اندازه کافی برای جاسوسی روی حماس مفید نبوده است.»

واکنش‌ رسانه‌های بین المللی به شکست اطلاعاتی اسرائیل

وبگاه اسرائیلی جروزالم پست این سوال را از مخاطبان خود کرده است که چگونه ممکن است اسرائیل در برابر یک دشمن ضعیف‌تر از خود شکست بخورد؟ اولین علت از نظر آنها توهم برتری نظامی در جلوگیری از پیروزی نیروی نظامی ضعیف‌تر است، در حالی که نمونه‌های زیادی در تاریخ جنگ‌ها وجود دارد که گروه کوچک‌تر توانسته است برابر رقیب عظیم‌تر خود پیروز شود. زیرا اسرائیل انتظار یک حمله پیچیده و چندجانبه (زمینی، هوایی، دریایی) را نداشته است. چابکی و سرعت عمل نیروهای حماس به‌قدری بوده که ابزار پیشرفته اسرائیل برای دفع حمله آنها کافی نبوده و به اعتراف این خبرگزاری آنها را وادار به استفاده از تاکتیک‌های قدیمی پرهزینه (جانی) برای متوقف کردن حماس کرده است.

واکنش‌ رسانه‌های بین المللی به شکست اطلاعاتی اسرائیل

در راستای غافل‌گیری و جریحه‌دار شدن تصور آسیب‌ناپذیری اسرائیل برای غربی‌ها، پیتر بومانت در روزنامه گاردین نوشته است که حمله حماس برای مدت‌ها به عنوان شکست اطلاعاتی اسرائیل در خاطر خواهد ماند. از نظر او این شکست جای تعجب دارد زیرا جاسوسی دیجیتال اسرائیل از جامعه فلسطینی بسیار عمیق است و انتظار می‌رفت یکی از مهم‌ترین وظایف این نوع جاسوسی برای اهداف امنیتی زیر نظر داشتن حماس باشد. وی معتقد است که این نشان می‌دهد که حماس شبکه‌های ارتباطی مستقل خود را ایجاد کرده است.

واکنش‌ رسانه‌های بین المللی به شکست اطلاعاتی اسرائیل

خبرگزاری ان‌بی‌سی آمریکا همچنین سوال کرده است، چرا سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده قادر به پیش‌بینی این حمله نبوده است؟ یک مقام ارشد نظامی به آنها گفته است که «ما این منطقه را رصد نمی‌کردیم.» مقامات آمریکایی همچنین از همتایان منطقه‌ای خود در خاورمیانه گله‌مند هستند که آنها نیز اطلاعی از این حمله نداشتند. با این حال، کالین کلارک، محقق ارشد در مرکز سوفان، گفت که اسرائیل باید مسئولیت اصلی پیش‌بینی نکردن حمله روز شنبه را بپذیرد. «اسرائیل دارای قابلیت جمع‌آوری و تحلیل اطلاعاتی در سطح جهانی است و تصویر بسیار بهتری از آنچه در حیاط خلوت خود می‌گذرد خواهد داشت. این مورد کاملاً تقصیر اسرائیلی‌ها است.» کلارک اضافه کرد که این یک سوال روشن است که آیا آشفتگی سیاسی داخلی اخیر در اسرائیل احتمالاً نقشی در شکست اطلاعاتی آشکار داشته است یا خیر؟.

دیوید فریدمن، سفیر ایالات متحده دوران ترامپ در اسرائیل گفت: «در ۴۰ و اندی سال که به هر طریقی اسرائیل را دنبال می‌کنم، هرگز چنین اتفاقی را ندیده‌ام. من هرگز مرز را به این شکل ندیده‌ام. معمولاً حتی یک نفر از غزه به مرز نزدیک شود، مدت‌ها قبل از اینکه بتواند کاری انجام دهد رهگیری و خنثی می‌شود. این چیزی است که پیش‌تر هرگز ندیده بودم. البته که این یک شکست اطلاعاتی بزرگ است.»

واکنش‌ رسانه‌های بین المللی به شکست اطلاعاتی اسرائیل

روزنامه گاردین با توجه به پیامدهای ژئوپلیتیکی عملیات طوفان‌الاقصی نوشته است که هدف اسرائیل از عادی‌سازی هرچه سریع‌تر روابط با عربستان کوچک کردن ارزش مسئله فلسطین را از طریق دیپلماتیک بود تا آزادی فلسطین به‌تدریج به خاطره‌ای بی‌اهمیت تبدیل شود. با شروع عملیات طوفان‌الاقصی اما تمامی معادلات و محاسبات منطقه‌ای تغییر کرده است و صحبت درباره عادی‌سازی روابط در این بازه با خطر جنگ منطقه‌ای ممکن نیست.

گاردین به اظهار پشیمانی دیپلمات‌های غربی اشاره کرده است که به‌طور خصوصی اذعان می‌کنند که اکنون بهای کم‌توجهی به بحران‌های خاورمیانه را می‌پردازند. با توجه به اعلام آمادگی محور مقاومت برای حمایت از مردم فلسطین و درخواست‌های ایالات متحده از اسرائیل برای عدم انجام جنگ زمینی و همچنین آمادگی ترکیه و مصر برای میانجی‌گری به‌نظر می‌رسد که اشتها برای یک جنگ تمام‌عیار کم باشد. در هر صورت مهارت‌های بقای سیاسی نتانیاهو با توجه به پرونده‌های فساد علیه او به‌خوبی شناخته شده است، اما اجتناب از سرزنش برای چنین شکست اطلاعاتی برای او دشوار خواهد بود. گلدا مایر در عرض شش ماه پس از جنگ یوم کیپور در ۱۹۷۳ از نخست‌وزیری کنار رفت.

واکنش‌ رسانه‌های بین المللی به شکست اطلاعاتی اسرائیل

نشریه آتلانتیک نیز یادداشتی توسط کیم غطاس منتشر کرده است که در آن مدعی شده است عملیات طوفان‌الاقصی علاوه بر شکستی بزرگ برای ارتش و اطلاعات اسرائیل، پیروزی بزرگی برای محور مقاومت، از غزه تا یمن است. تصاویر منتشر شده از به زانو در آمدن فرماندهان اسرائیل، بولدوزری که دیوار آهنین اطراف غزه را فروریخت و تانک‌های نابود شده اسرائیل تا ابد نمادهایی از قدرت برای حماس خواهند بود. از نظر این تحلیلگر اما این پیروزی پرهزینه و موقت خواهد بود، زیرا طولانی شدن (و محدود ماندن) جنگ به نفع اسرائیل است. با این حال حماس نه تنها توانایی‌های خود را به طرز چشمگیری بهبود بخشیده، بلکه با آوردن اسیران اسرائیلی به درون غزه قوانین بازی را نیز بازتعریف کرده است.

واکنش‌ رسانه‌های بین المللی به شکست اطلاعاتی اسرائیل

کد خبر 694218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.