ورود نخستین دسته از پرندگان مهاجر به تالاب میقان اراک

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی از ورود نخستین دسته از پرندگان مهاجر به تالاب میقان اراک خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یوسف یوسفی امروز _یکشنبه شانزدهم مهرماه_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هرسال از اواسط مهرماه، تالاب میقان میزبانی خود را از پرندگان مهاجر آغاز می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بسته به شرایط آب و هوایی این مهاجرت گاهی زودتر و گاهی با تأخیر انجام می‌شود، افزود: پرندگان مهاجر که شاخص‌ترین آن‌ها درنای خاکستری است، هرسال با طی مسیر طولانی از عرض‌های شمالی و سرزمین‌های سیبری در روسیه وارد تالاب‌های شمالی کشور می‌شوند و با سرد شدن مناطق شمالی مهاجرت خود را با سفر به مناطق گرم‌تر همچون تالاب میقان ادامه می‌دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی خاطرنشان کرد: پرندگانی همچون چنگر، خوتکا، اردک نوک‌پهن، چوب پا، غاز خاکستری، هوبره، آن قوت، حواسیل و اردک سرسبز از جمله مهم‌ترین پرندگان میهمان تالاب میقان اراک است.

یوسفی با اشاره به اینکه تالاب میقان، در فصل پاییز دارای آب است و قابلیت میزبانی پرندگان مهاجر را دارد، اضافه کرد: تالاب میقان زیستگاه ۲۰۸ گونه پرنده است و سالانه ۹۰ گونه پرنده مهاجر وارد این تالاب می‌شوند.

وی ادامه داد: تا پایان آبان بیشترین مهاجرت پرندگان در تالاب میقان اراک انجام می‌شود و جمعیت پرندگان مهاجر به بیش از ۱۶ هزار قطعه می‌رسد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تصریح کرد: تالاب میقان اراک در زمستان‌ها با احتمال شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان روبه‌رو است و هر سال تلاش می‌شود پیش از وقوع بیماری و با در نظر گرفتن احتمالات، آمادگی لازم برای مواجهه با بیماری وجود داشته باشد.

یوسفی اضافه کرد: امسال نیز همچون سال‌های گذشته تلاش شد تا تجهیزات انفرادی و سایر تجهیزات مورد نیاز برای مقابله با شیوع احتمالی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، تهیه شود.

کد خبر 694011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.