پرداخت مطالبات گندم‌کاران سرعت گرفت

رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران گفت: از زمان اعلام معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت مطالبات گندم‌کاران تا پایان مهرماه، این کار سرعت گرفته و در دو روز گذشته ۱۰.۵ همت از مطالبات گندم‌کاران پرداخت شده است.

عطاالله هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: از زمان اعلام معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت مطالبات گندم‌کاران تا پایان مهرماه، این کار سرعت گرفته و در دو روز گذشته ۱۰.۵ همت از مطالبات گندم‌کاران پرداخت شده است.

وی افزود: با پرداخت این بخش از مطالبات، هزینه هر کیلو گندم بر مبنای ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان در کل کشور تسویه شده است، و بر اساس وعده‌ای که داده شده است، برای هر کیلوگرم ۳,۵۰۰ تومان دیگر نیز تا پایان مهرماه به گندم‌کاران پرداخت خواهد شد.

رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران گفت: از ۴۵ همت مطالبات گندم‌کاران، حدود ۳۶ همت هنوز پرداخت نشده است که منتظریم در روزهای آینده تسویه شود.

هاشمی تصریح کرد: پرداخت این بخش از مطالبات در کل کشور انجام شده و تا پایان مهرماه سایر مطالبات نیز تسویه خواهد شد.

پیش از این و در شهریورماه، رئیس جمهور اعلام کرد که پرداخت مطالبات گندم‌کاران «دیون ممتازه» است و باید پول گندم‌کاران پرداخت شود و در همان‌جا دستور تشکیل جلسه‌ای را دادند که این جلسه در برگزار و قرار بر این شد که ۵۰ همت دیگر پرداخت به کشاورزان پرداخت شود.

پس از آن نیز رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از پرداخت مطالبات گندم کاران تا پایان مهرماه خبر داد و گفت: تاکنون ۱۱۰ هزار میلیارد تومان از طلب گندم‌کاران پرداخت شده است و تا پایان مهرماه طلب آنها صفر خواهد شد.

وزارت جهاد کشاورزی رقم نهایی خرید تضمینی گندم در سال جاری (سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱) را ۱۰.۵ میلیون تن اعلام کرده است که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۳۳ درصد افزایش یافته است، این افزایش بدون بالا رفتن سطح اراضی کشاورزی و از طریق افزایش بهره‌وری در تولید، اجرای طرح کشت قراردادی، افزایش توزیع کودهای یارانه‌ای، اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها، اقدامات ترویجی و آموزشی برای کشاورزان و افزایش نرخ خرید تضمینی گندم با قیمتی عادلانه و در نهایت اقتصادی شدن کشاورزی محقق شده است.

در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ کل گندم تولیدی در کشور بالغ‌بر ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تن بود که این رقم در سال جاری به ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسید.

کد خبر 693895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.