«نیل تا فرات» با مقاومت به کُما رفت / روزهای پایانی اسب بازنده

هزاران نفر زخمی، حدود ۲۰۰ نفر کشته و ده‌ها نفر اسیر صهیونیست، تنها بخشی از دستاورد عملیات روز گذشته «طوفان‌الاقصی» بود که دشمن صهیونیستی را غافلگیر کرد، بدون شک دستاورد اصلی این عملیات توقف پروژه نیل تا فرات خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تنها چند روز از هشدار رهبر معظم انقلاب به کشورهای عربی در مسیر عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی نگذشته بود، که از ساعات ابتدایی بامداد روز گذشته _شنبه پانزدهم مهرماه_ جبهه مقاومت با شلیک هزاران موشک از نوار غزه، در عرض چند دقیقه روز سیاهی را برای ساکنین سرزمین‌های اشغالی ایجاد کردند. لحظاتی که صهیونیست‌ها طی هفت دهه از عمر جعلی خود، نمونه آن را حتی در خواب هم ندیده بودند.

عملیات «طوفان‌الاقصی» که جنبش حماس از زمین، هوا و دریا آغاز کرد، چنان برق‌آسا و غافلگیرکننده بود که گویی دروازه‌های جهنم به روی صهیونیست‌ها گشوده شده بود و حتی مجال فکر کردن به سران رژیم غاصب را نداد، با طلوع خورشید روز شنبه، غرش موشک‌های جنبش حماس در آسمان تلاویو طنین‌انداز شد، در پی این عملیات غرورآفرین تعدادی از صهیونیست‌ها را به هلاکت رسیدند و صدها تن دیگر زخمی شدند.

اسارت ده‌ها صهیونیست و گرفتن غنایم جنگی از دیگر شگفتی‌های مقاومت بود که هراس و وحشت را در بین اشغالگران ایجاد کرد. کابینه تندروی نتانیاهو که ابتکار عمل را از دست داده است، خطاب به شهروندان اسرائیلی گفت که اکنون در شرایط جنگی قرار دارند و برای حفظ ظاهر، حملات هوایی را به غزه انجام دادند و به فلسطینیان هشدار دادند که تاوان سنگینی برای این عملیات خواهند پرداخت.

در حالی که طی روزهای گذشته بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و دوستانش در حال و هوای عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی به سر می‌بردند، روز گذشته با فرود موشک‌های حماس، تمام آرزوها و رویاهای خود را بر باد رفته دیدند و نسبت به روزهای پایانی رژیم جعلی خود اعتراف کردند.

در همین رابطه خبرنگار ایمنا به گفت‌وگو با سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس برجسته مسائل منطقه‌، پیرامون ابعاد عملیات طوفان‌الاقصی و عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل پرداخت.

ایمنا: آیا عملیات طوفان الاقصی توازن قوای جدیدی میان مقاومت و رژیم صهیونیستی ایجاد خواهد کرد؟

صدرالحسینی: این عملیات شروع جدیدی برای اضمحلال رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود، چرا که بعد از عملیات سیف‌القدس معادلات نظامی و امنیتی کاملاً به هم ریخت و توازن قدرت نامشخص بود، اما عملیات طوفان‌الاقصی نشان‌دهنده موضوع توازن قدرت است.

این عملیات می‌تواند ضربات قابل‌توجهی به پیکره نظامی امنیتی فروریخته رژیم صهیونیستی وارد کند و هم می‌تواند بخشی از سرزمین‌های اشغالی را آزاد کند، البته به‌منظور پیش‌بینی واقعی دستاوردهای عملیات طوفان الاقصی باید صبر کرد و دید شرایط میدانی چگونه خواهد بود و نکته مهم‌تر این است که این عملیات می‌تواند سرنوشت بسیاری از مسائل و موضوعات بین کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی در موضوع عادی‌سازی روابط را تغییر اساسی دهد.

این عملیات هم می‌تواند ضربات قابل‌توجهی به پیکره نظامی امنیتی فروریخته رژیم صهیونیستی وارد کند و هم می‌تواند بخشی از سرزمین‌های اشغالی را آزاد کند، البته به‌منظور پیش‌بینی واقعی دستاوردهای عملیات طوفان‌الاقصی باید صبر کرد و دید شرایط میدانی چگونه خواهد بود.

" نیل تا فرات" با مقاومت به کُما رفت/ روزهای پایانی اسب بازنده

ایمنا: پرسشی که می‌تواند مطرح باشد این است، دولت‌هایی که در دام پروژه «شرط‌بندی روی اسب بازنده» افتاده‌اند، به دنبال چه نتایجی هستند و رسیدن به این اهداف تا چه حد ممکن است؟ همچنین رهبر انقلاب به کینه قدیمی رژیم صهیونیستی از کشورهای اطرافش اشاره داشتند. این کینه چطور موضوع عادی‌سازی را به یک رویه ظاهری و نقاب دروغین تبدیل کرده است؟

صدرالحسینی: با توجه به شرایط منطقه یکی از مهم‌ترین اشارات رهبر معظم انقلاب، با واقع‌بینی کافی و احاطه کامل بر جزئیات مسائل، بازنده بودن کسانی است که در حوزه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در حال فکر کردن و اقدام کردن هستند. رهبر انقلاب این شرایط را ترسیم کردند که هرکس به دنبال ایجاد رابطه با رژیم صهیونیستی باشد، به قول غربی‌ها روی اسب بازنده، سرمایه‌گذاری و شرط‌بندی کرده است و بازنده خواهد بود. با توجه به شرایط داخلی این رژیم و تنفر جهان اسلام و حتی خارج از جهان اسلام به حول قوت و قدرت بلامنازع و روزافزون مقاومت که توانسته است بسیاری از شرایط را به نفع ملت‌ها در منطقه تغییر دهد.

مقاماتی که به دنبال عادی‌سازی روابط با اسرائیل هستند، تصور می‌کنند درِ باغ سبزی به آنها نشان داده شده است و با ایجاد رابطه می‌توانند به نتایج دلخواه در خصوص دو موضوع مهم که همه کشورها به آن نیازمندند، یعنی امنیت و توسعه برسند که البته این دام‌گذاری و این توهم توسط آمریکایی‌ها صورت می‌گیرد. اگر بخواهیم این مسئله را بررسی کنیم به لابی صهیونیستی می‌رسیم که دولتمردان آمریکا تلاش می‌کنند این دام‌گذاری را برای مقامات کشورهای منطقه از هر حزب و گروه ایجاد کنند.

نکته اساسی که رهبری هم به آن اشاره کردند کینه دیرینه‌ای است که رژیم صهیونیستی از کشورهای پیرامون خود دارد. اسرائیل به دنبال کشورگشایی و حضور دائمی خود به عنوان بخشی از سرزمین اشغالی به دنبال این بود که سرزمین‌های پیرامون خود را تصرف کند که بیشتر هم لبنان مطرح است. توسعه‌طلبی و تسخیر و تصرف سرزمین‌ها توسط رژیم صهیونیستی موضوعی عادی است و در سال‌های گذشته چندین بار برای این موضوع اقدام کرده است، اما مقاومت اسلامی در لبنان اجازه ورود اسرائیل به لبنان را نداده است. امروز شرایط به‌گونه‌ای است که رژیم صهیونیستی جرئت نمی‌کند بحث «از نیل تا فرات» را مطرح کند. در حقیقت دلیل اصلی این کینه آن است که بعد از گذشت حدود ۷۰ سال از عمر رژیم منحوس صهیونیستی، این رژیم نتوانسته است با مقاومت لبنان و فلسطین، به مهم‌ترین شعار خود که «از نیل تا فرات» است، دست پیدا کند، اما با یک نقاب دروغین و با تزویر و ریا و نیز کینه‌ای که از مقاومت در دل دارد، مدعی است که به دنبال برقراری ارتباط با کشورهای پیرامون خود است.

" نیل تا فرات" با مقاومت به کُما رفت/ روزهای پایانی اسب بازنده

ایمنا: رهبر معظم انقلاب پیشنهادی صریح برای شکل‌گیری یک جبهه متحد ضدبیگانه و ضداستکبار ارائه دادند؛ آنجا که فرمودند: «اگر همه متحد باشیم و ایران، عراق، سوریه، لبنان، عربستان، مصر، اردن و کشورهای حاشیه خلیج فارس خط مشی واحدی را در مسائل اساسی و کلی اتخاذ کنند، قدرت‌های زورگو نمی‌توانند و جرئت نمی‌کنند در امور داخلی و سیاست خارجی آنها دخالت کنند.» اینکه عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی ایران چنین گزاره‌ای را به نوعی خطاب به سران کشورهای اسلامی مطرح کردند چه تأثیراتی به‌ویژه در مقابله با پروژه عادی‌سازی دارد؟

صدرالحسینی: در واقع مقام معظم رهبری شرایط امروز را شرایط حساس دانسته‌اند که با توجه به تغییر نظام حاکم بر سیاست بین‌الملل و تغییر هندسه قدرت موضوع وحدت جهان اسلام را مطرح کردند تا در شکل‌گیری هندسه جدید این کشورها نقش اساسی داشته باشند. ساکنان همه این مناطق مسلمان هستند و حتماً باید مسلمانان در شرایط جدید در شکل‌گیری قدرت جدید نقش اساسی داشته باشند و رهبری هم به این نقش اشاره کردند و فرمودند با این اتحاد رژیم سلطه صهیونیستی و آمریکا نمی‌توانند، در امور داخلی و سیاست خارجه کشورها دخالت کنند، همان‌گونه که نمی‌توانند در سیاست خارجی ما دخالت کنند یا در حوزه رسانه یا مسائل سیاسی دخالتی داشته باشند، اما امکان اجرا شدن آن وجود ندارد، در حقیقت می‌خواستند این مسئله را برای کشورها روشن کنند که ما به این نقطه رسیدیم و می‌توانیم از این نقطه به شما کمک کنیم تا شما هم مانند جمهوری اسلامی ایران از سلطه نظام استکباری و استعماری خارج شوید.

نکته بعدی این مسئله می‌تواند پیامی روشن و شفاف برای مقامات این کشورها باشد که مسئله ایران‌هراسی یک دروغ و یک توطئه از جانب نظام سلطه و استکبار جهانی است. جمهوری اسلامی برای رشد و پیشرفت و توسعه و وحدت و تأثیرگذاری و نقش‌آفرینی در حوزه سیاست داخلی و خارجی دیگر کشورها آماده همکاری است و می‌تواند این راهنمایی را مانند یک پدر دلسوز برای کشورهای منطقه داشته باشد که آن‌ها هم از وضعیت اسف‌بار کنونی که بسیاری از مقدرات آنها به‌دست نظام سلطه است، خارج شوند. جمهوری اسلامی می‌تواند برای آن‌ها نقش‌آفرینی کند که در تغییرات قدرت و هندسه جهانی مؤثر واقع شوند و به عنوان یک بازیگر و نقش‌آفرین مقتدر به حیات سیاسی خود ادامه دهند. به‌طور حتم این صحبت رهبر معظم انقلاب این تأثیر را می‌تواند داشته باشد و می‌تواند از موضوعی به نام عادی‌سازی روابط جلوگیری کند.

البته بعضی از این کشورها مثل اردن روابط خود را با رژیم صهیونیستی طی سال‌های گذشته برقرار کرده‌اند، اما امکان این هست که با توجه به زیاده‌خواهی‌های این رژیم عهدشکنی کند. از جمله اینکه بر اساس توافقات اردن با این رژیم قرار بود مدیریت مسجدالاقصی برعهده اردن باشد، اما در دوره جدید نقش اردن را در مدیریت مسجدالاقصی کم کردند، از این‌رو زمان آن رسیده است که اردن هم بر اساس عهدشکنی رژیم صهیونیستی پیمان قبلی خود را زیر پا بگذارد و به عنوان کشوری مستقل با عراق و سوریه و لبنان و ایران وارد رابطه شود. این شرایط برای مصر هم وجود دارد و امکان همراهی مصر و اردن با جریان اصیل منطقه یعنی مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی و نقش‌آفرینی در تحولات آینده وجود دارد و رهبر انقلاب گوشزد کردند و دلسوزانه مطرح کردند که همه کشورهای منطقه وحدت داشته باشند و در مقابل جبهه متحد بیگانه به اهداف مورد نظر خود برسند.

کد خبر 693884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.