ضرورت توجه به آرامش و امنیت کودکان برای تقویت سلامت و رشد آنها

روانشناس و مشاور کودک گفت: درباره سلامت و رشد کودکان در زندگی اظهار کرد: کودک نیازهای متفاوتی دارد، پس از نیازهای جسمانی مهمترین نیازها امنیت، آرامش و محبت است تا سلامت جسم و روحشان تأمین شود و بتوانند در زندگی آینده خود رشد کنند و موفق باشند.

زهرا عسگرپور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره سلامت و رشد کودکان در زندگی اظهار کرد: کودک نیازهای متفاوتی دارد، پس از نیازهای جسمانی مهمترین نیازها امنیت، آرامش، محبت است تا سلامت جسم و روحشان تأمین شود و بتوانند در زندگی آینده خود رشد کنند و موفق باشند.

وی با اشاره محرک‌های محیطی در خانواده که شادی و نشاط را ایجاد می‌کند، افزود: نیازهای کودک باید محیطی امن، آرام تأمین شود، دوست داشته شدن و پذیرش بی‌قید و شرط بسیار اهمیت دارد و ضروری است.

روانشناس کودک گفت: کودکان نیاز به تحرک، ارتباط با همسالان و قانون دارند، زمانی که در خانواده قانون وجود داشته باشد بسیاری از مسائل پیش‌بینی پذیر است، بنابراین کودک اضطراب کمتری را تجربه می‌کند.

وی ادامه داد: شادی از درون فرد نشأت می‌گیرد و ناشی از احساس رضایت و نبود تنش است، بنابراین هر خانواده می‌تواند یک سفیر شادمانی برای جامعه باشد، همچنین کودک زمانی شاد و پرنشاط خواهد بود که احساس کند در خانواده مفید و محبوب است و در محیطی امن و آرام قرار دارد.

عسگرپور تصریح کرد: لازم است به کودک اجازه داده شود تا کارهای شخصی خود را انجام دهد و برای یادگیری مهارت‌ها عجله نداشته باشند، چرا که مهارت‌ها در سنین مختلف متفاوت است.

روانشناس و مشاور خانواده با اشاره به اهمیت توجه به ارائه آموزش‌های لازم در کودکی اضافه کرد: دریچه ورود به دنیای کودکان قصه، بازی و نقاشی است و برای کودکان تا سن پیش‌دبستانی آموزش خاص و آکادمیکی وجود ندارد، لذا بهتر است، از قصه، بازی و نقاشی برای آموزش در زمینه‌های مختلف بهره گرفت، البته بازی خاصیت درمانی نیز دارد.

وی افزود: کودک باید محیط‌های مختلف طبیعت، جنگل و… را تجربه کند، زیرا در رشد اجتماعی و هوشی اثرگذار است، به کودکان نباید سخت‌گیری کرد که کلاس و آموزش‌های مکرر را بیاموزند، زیرا برخلاف تصور موجود این اقدام برای روحیه و اعتماد به نفس کودکان مضر است.

عسگرپور با اشاره به روز ملی کودک و اقدامات جامعه خاطرنشان کرد: بهترین موضوع در جامعه امنیت و آرامش روانی برای کودک است و معرفی الگوها و شخصیت‌های ایرانی_اسلامی تأثیرگذار کمک‌کننده و مؤثر است، زیرا به رشد کودکان در زندگی فردی و اجتماعی کمک می‌کند.

وی ادامه داد: فضای مجازی جزو جدایی‌ناپذیر زندگی امروزی است و کودکان هم باید با این فضا آشنا شوند، خانواده باید استفاده را مدیریت کند، البته تا ۲.۵ سالگی نباید کودک در فضای مجازی حضور داشته باشد، همچنین استفاده بیش از اندازه از فضای مجازی سلامت جسمانی و روحی کودک را تحت تأثیر قرار می‌دهد و این موضوع باید از طرف والدین مدیریت شود.

کد خبر 693861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.