۶۶ درصد نوزادان نارس مبتلا به بیماری رتینوپاتی هستند

سرپرست مرکز آموزشی درمانی شهید دکتر بهشتی کاشان با اشاره به اینکه بیماری rop ، یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در نوزادان نارس است، گفت: به طور تقریبی ۱۰ درصد نوزادان در سطح جهان نارس و زودتر از ۳۷ هفته متولد می‌شوند که شیوع بیماری rop در این نوزادان ۶۶ درصد است.

مرضیه طالبیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، از تجهیز تنها مرکز NICU شمال استان اصفهان ، به دستگاه رت‌کم (ret cam ) ، به منظور تشخیص و درمان بیماری‌های شبکیه چشم نوزادان خبر داد و اظهار کرد: غربالگری نوزادان نارس از نظر ROP (رتینوپاتی نوزادان نارس) با هدف پیشگیری از عوارض شبکیه چشم انجام می‌شود.

وی افزود: با خرید و نصب دستگاه (ret cam ) جهت معاینه چشم نوزادان ارائه این خدمت در بیمارستان شهید بهشتی امکان پذیر شد.

سرپرست مرکز آموزشی درمانی شهید دکتر بهشتی کاشان تصریح کرد: تا قبل از خریداری این دستگاه، ماهانه نزدیک به ۳۰ اعزام نوزاد بستری در این مرکز برای انجام معاینات چشم به مراکز درمانی تهران انجام می‌شد که به علت وزن کم نوزادان نارس و مشکلات ویژه آنها، این اعزام و رفت و برگشت با سختی فراوان برای خانواده همراه بود که احتمال آسیب این نوزادان حین نقل و انتقال هم وجود داشت.

وی ادامه داد: با راه‌اندازی این واحد در بیمارستان بهشتی غربالگری و در صورت نیاز، درمان عارضه بیماری‌های شبکیه چشم نوزادان در این مرکز انجام خواهد شد.

طالبیان با اشاره به اینکه انجام این خدمت توسط پزشک فوق تخصص شبکیه چشم که دوره ویژه بررسی شبکیه نوزادان نارس را سپری کرده‌اند و پرستاران با تجربه که دوره آموزش‌های ویژه دیده‌اند صورت می‌گیرد، گفت: با کمک این دستگاه تمام نواحی شبکیه چشم نوزادان مشاهده و در صورت نیاز، کارهای تشخیصی از طریق همین دستگاه انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیماری rop ، یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در نوزادان نارس است، گفت: به طور تقریبی ۱۰ درصد نوزادان در سطح جهان نارس و زودتر از ۳۷ هفته متولد می‌شوند که شیوع بیماری rop در این نوزادان ۶۶ درصد است.

سرپرست مرکز آموزشی درمانی شهید دکتر بهشتی کاشان خاطرنشان کرد: بیماری rop به دنبال توقف تکامل نرمال عروق و اعصاب شبکه چشم در شیرخوار نارس ایجاد می‌شود که هرچه سن بارداری هنگام تولد کمتر باشد، تکامل شبکه ناقص‌تر است که برای تشخیص و درمان به موقع باید ۲۸ روز بعد از تولد با دستگاه رت‌کم معاینه شوند.

کد خبر 693806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.