برگزاری مراسم روز ملی صادرات با حضور رئیس‌جمهور

قائم‌مقام ستاد برگزاری روز ملی صادرات، با اشاره به برگزاری روز ملی صادرات در تاریخ بیست‌ونهم مهرماه با حضور رئیس‌جمهور از تغییرات صورت گرفته در فرایند انتخاب صادرکنندگان نمونه و ممتاز امسال خبر داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، سیدمحمدصادق قنادزاده با بیان اینکه بیست‌ونهم مهرماه به عنوان روز ملی تجلیل از صادرکنندگان ملی و نمونه شناخته می‌شود، در مورد فرایند انتخاب صادرکنندگان نمونه اظهار کرد: فرایند ثبت‌نام و ارزیابی صادرکنندگان نمونه از چند ماه قبل آغاز شده که یک بخش از این ارزیابی، شامل خوداظهاری و بخشی هم شامل آمار عملکرد صادرات شرکت‌ها است.

وی با بیان اینکه امسال به لحاظ شکلی و محتوایی تغییرات اساسی در فرایند انتخاب صادرکنندگان نمونه و ممتاز صورت گرفته است، افزود: به لحاظ شکلی مهم‌ترین تغییر این است که فرایند انتخاب صادرکننده نمونه به صورت سامانه‌ای انجام پذیرفته است؛ به‌گونه‌ای که عمده ارزیابی از صورت دستی و کارگروهی خارج و به صورت سامانه‌ای و فراخوان داده از طریق سامانه‌های رسمی کشور انجام شده است.

قائم‌مقام ستاد برگزاری روز ملی صادرات تاکید کرد: این شیوه ارزیابی باعث شده شفافیت و دقت در فرایند انتخاب صادرکنندگان نمونه امسال افزایش و حواشی کاهش یابد.

قنادزاده همچنین با اشاره به تعداد شرکت‌ها و صادرکنندگانی که امسال مورد تجلیل قرار خواهند گرفت، گفت: امسال و همزمان با روز ملی صادرات در مجموع از ۵۰ صادرکننده نمونه تجلیل صورت خواهد گرفت که ۴۰ مورد از این انتخاب‌ها، در حوزه کالایی خواهد بود که در گروه‌های کالایی مختلف دسته‌بندی شده‌اند و بسته به شاخص‌های اعلام شده، منتخبان هر گروه کالایی انتخاب می‌شوند.

وی با اشاره به اهمیت صادرات کالاهای با ارزش افزوده بالاتر افزود: امسال ۵ مورد از صادرکنندگان برتر را از میان شرکت‌های صاحب محصولات با ارزش افزوده بالاتر و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور انتخاب خواهیم کرد.

معاون ارتقای کسب‌وکارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: امسال و در روز ملی صادرات متفاوت از سال‌های گذشته از یک تعاونی برتر نیز تجلیل می‌شود. همچنین از بین SME ها (شرکت‌های کوچک و متوسط) یک منتخب و از میان شرکت‌های مدیریت صادرات نیز یک شرکت در میان صادرکنندگان برتر حضور خواهد داشت و نهایتاً ۵ مورد از صادرکنندگان نمونه و برتر امسال از بین شرکت‌های حوزه صادرات خدمات اعم از خدمات فنی و مهندسی، گردشگری، صنایع خلاق و… و. انتخاب خواهند شد.

به گفته قنادزاده در مجموع و در کنار صادرکنندگان ممتاز، در نهایت ۵۰ صادرکننده نمونه انتخاب و تندیس صادرکننده برتر به آنها تقدیم می‌شود.

وی ادامه داد: امسال حدود ۵۵۰ تقاضا برای حضور در فرایند صادرکننده نمونه داشتیم که از هفته‌های قبل ارزیابی این تقاضاها در دستگاه‌های مختلف و بر اساس شاخص‌های تدوین‌شده آغاز شده و بخشی هم که به صورت سامانه‌ای و ارزیابی کمی بوده، در حال انجام است و در نهایت طی روزهای آینده اسامی صادرکنندگان نمونه نهایی و در روز ملی صادرات اعلام می‌شود.

معاون ارتقای کسب‌وکارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، بیست‌ونهم مهرماه هم‌زمان با روز ملی صادرات، تندیس برترین صادرکنندگان کشور با حضور رئیس‌جمهور اهدا خواهد شد و از آنها تقدیر صورت خواهد گرفت.

به گفته قنادزاده این مراسم با حضور تعدادی از وزرا، اتاق‌های بازرگانی، تعاون و اصناف کشور، فعالان اقتصادی، صادرکنندگان نمونه و ممتاز ادوار مختلف، نمایندگان مجلس و نمایندگان دستگاه‌های مختلف اجرایی برگزار می‌شود.

کد خبر 693700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.