لازمه همکاری محیط‌ زیست با باغ‌وحش‌ها در گرو رعایت استانداردهای رتبه‌بندی

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست گفت: رتبه‌بندی به باغ‌وحش‌ها وزن می‌دهد و آن‌ها را اولویت‌بندی می‌کند، از این‌رو لازمه همکاری محیط‌ زیست با باغ‌وحش‌ها در گرو رعایت استانداردهای رتبه‌بندی است.

غلامرضا ابدالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره آغاز به کار طرح رتبه‌بندی باغ‌های وحش کشور از نیمه دوم سال گذشته اظهار کرد: طرح رتبه‌بندی باغ‌وحش‌ها بر اساس رعایت ۵۲ شاخص ارزیابی استاندارد توسط متخصصان امر سازمان تدوین و به صورت پایلوت در چند استان اجرایی شد و در حال حاضر این شیوه‌نامه به تمام استان‌ها ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه رتبه‌بندی به باغ‌های وحش وزن می‌دهد و آن‌ها را اولویت‌بندی می‌کند، افزود: با توجه به اهمیت موضوع رتبه‌بندی و رعایت استانداردهای ضروری، بیست‌ویکم خردادماه سال جاری، جلسه‌ای توجیهی برای باغ‌وحش‌داران کشور تشکیل شد و کارشناسان ارزیابی سازمان یک دوره آموزشی را طی کردند.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست تصریح کرد: ارزیاب‌های سازمان، باغ‌وحش‌ها، باغ‌های پرندگان و مراکز نگهداری را بر اساس استانداردهای تعیین شده ارزیابی می‌کنند و به آن‌ها نمره می‌دهند، در نتیجه بر اساس این بررسی‌ها و نمره‌ها رتبه‌بندی می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه طرح رتبه‌بندی باغ‌وحش‌ها و مراکزی نگهداری طی چند مرحله با رعایت ۵۲ شاخص ارزیابی اجرایی می‌شود، گفت: مرحله نخست این طرح نیمه اول امسال در تمام باغ‌وحش‌ها، باغ پرندگان و مراکز نگهداری حیات وحش کشور به اتمام می‌رسد و گام دوم آن در مدت زمان یک‌ساله بر اساس تصمیمات کمیته فنی، به‌منظور نظارت‌های مستمر و مکرر هرچند وقت یک بار انجام خواهد شد.

ابدالی اضافه کرد: در این طرح بر موضوعاتی همچون آموزش، حقوق حیوانات و حفاظت تاکید بسیاری شده است، باغ وحش‌ها علاوه بر همکاری با سازمان حفاظت محیط زیست باید در زمینه حفاظت از گونه‌های حیات وحش و بقای نسل بسیاری از گونه‌ها کمک کنند.

وی اظهار کرد: در این طرح مسائلی همچون کیفیت غذای حیوانات، مدیریت رفاه گونه‌ها، ایمن‌سازی محل نگهداری، مدیریت سلامت و بیماری گونه‌ها محورهایی ارزیابی هستند و شاخص‌های خاص خود را دارند.

کسب استانداردهای لازم هدف اصلی رتبه‌بندی باغ‌وحش‌ها

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه اعتبار رتبه‌بندی‌ها و نظارت‌ها ممکن است یک یا چند ساله باشد و به صورت مداوم و مستمر انجام خواهد شد، افزود: اهداف اصلی رتبه‌بندی باغ‌وحش‌ها و مراکز نگهداری حیوانات حرکت به سمت کسب استانداردهای لازم است.

وی ادامه داد: بر اساس استاندارهای موجود ۵۲ شاخص تعیین رتبه و نمره‌دهی این مکان‌ها اجرایی می‌شود، چرا که این ارزیابی‌ها سطح همکاری و حمایت سازمان را با باغ‌وحش‌ها مشخص می‌کند. کسب امتیازات ضعیف، امکان تعطیلی و پلمب آن‌ها وجود دارد، اما از طریق کانال‌هایی درصدد سوق آن‌ها به رعایت استانداردها هستیم.

ابدالی با بیان اینکه مجموع باغ‌وحش‌ها، مراکز نگهداری حیات وحش و باغ پرندگان در کشور را ۱۰۵ مکان است، گفت: از این تعداد حدود ۷۳ مرکز تحت نگهداری بخش خصوصی و ۳۲ مرکز تحت نظارت سازمان محیط‌زیست است که رتبه‌بندی و ارزیابی آنها سطح و نحوه همکاری سازمان را تعیین می‌کند که کدام مراکز شاخص‌های حفاظت گونه‌های خاص را خواهند داشت.

وی با اشاره به اثرات مطلوب نخستین نشست بیست‌ویکم خردادماه سال جاری با باغ‌وحش‌داران کشور افزود: بر این اساس مقرر شده است که به صورت سالانه یک تا دو مرحله نشست‌هایی چهره به چهره با باغ‌وحش‌داران داشته باشیم، چراکه باغ‌وحش‌ها می‌توانند اهداف بسیار مهم‌تری همچون آموزش، رعایت حقوق حیوانات، حفاظت از گونه‌ها و تحقیقات تاکید و توجه داشته باشند.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست درباره چالش‌های مهم باغ‌وحش‌ها و مراکز نگهداری حیات وحش خاطرنشان کرد: مباحث و دغدغه‌های این مراکز متفاوت است، اما اکنون بدون ارزیابی و رتبه‌بندی تمام آن‌ها نمی‌توانیم اظهار نظر کنیم، چراکه اجرای این طرح به‌طور کامل نقاط ضعف باغ‌وحش‌های کشور را تعیین خواهد کرد.

کد خبر 693664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.