۲۰ میلیون تنفس به اصفهان اضافه می‌شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: از طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت، سهم اصفهان، تعهد کاشت ۲۰ میلیون اصله درخت طی چهار سال است که تا امسال باید کاشت پنج میلیون اصله اجرایی شود.

ابوطالب امینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه از اسفندماه سال گذشته تا اوایل شهریورماه، سه میلیون اصله نهال با مشارکت مردم اصفهان و یک میلیون تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار اصله توسط بخش خصوصی در استان اصفهان تولید شده است، اظهار کرد: در این طرح، گونه‌های بومی و با نیاز آبی کم برای استان انتخاب شده است.

وی افزود: بر اساس مطالعات و شناسایی مناطق بومی و سازگاری نهال‌ها در نواحی، درصدد هستیم که این نهال‌ها را با کم‌ترین بهره آبی، بازدهی مناسب و مطابق با خاک و هوای نقاط مختلف استان تولید کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه ۱۱ تا ۱۵ دستگاه متولی شامل شهرداری، بنیاد مسکن، دهیاری، ارتش، سپاه، تعاونی روستایی و حوزه بسیج همه در این رویکرد ملی مشارکت و همکاری دارند، تصریح کرد: بر اساس تعهدات باید سالانه چهار تا پنج میلیون اصله نهال در استان کاشت و تولید شود، از این‌رو لازم است تمام دستگاه‌های مرتبط این امر را در دستور کار خود قرار دهند.

وی ادامه داد: این طرح بزرگ مردمی در استان اصفهان مستلزم همکاری دستگاه‌های اجرایی به ویژه صنعت، معدن، تجارت، بنیاد مسکن، دهیاری‌ها، محیط زیست و گروه‌های مردمی است.

امینی درباره بهره‌مندی از نهال‌های بومی منطقه گفت: به عنوان مثال درصدد هستیم به دلیل شرایط آب و هوایی در شمال و جنوب استان، نهال بادام اسکوپاریا کاشت و تولید شود، چرا که در کمترین میزان بارندگی از مناسب‌ترین بازدهی و رشد برخوردار است، همچنین به‌طور طبیعی گونه‌های تاغ هم در این مناطق مناسب است.

امینی با تاکید بر اینکه سعی می‌کنیم، کمترین منابع آبی را در کاشت و توسعه سالانه چهار تا پنج میلیون اصله نهال مورد بهره‌برداری قرار دهیم، اظهار کرد: از طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت، سهم اصفهان، تعهد ۲۰ میلیون اصله طی چهار سال است که تا امسال باید کاشت پنج میلیون اصله اجرایی شود.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس اعتبارات در سال گذشته، عمده فعالیت این اداره کل در کشور پیرامون طرح کاشت یک میلیارد درخت بود، زیرا با توجه به وظیفه جهانی، قانونی و تکلیف شرعی که مقام معظم رهبری بر آن تاکید داشتند، این رویکرد ملی در اولویت امور سازمان منابع طبیعی قرار دارد و باید طی چهار سال یک میلیارد اصله درخت (سالانه ۲۵۰ میلیون اصله) در کشور کاشته شود.

کد خبر 693636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.