راه‌اندازی دومین قرارگاه مشارکتی آب کشور در استان کردستان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان گفت: دومین قرارگاه مدیریت مشارکتی آب در کشور با هدف جذب سرمایه‌گذار خصوصی و عمومی برای سرمایه‌گذاری در احداث شبکه‌های آبیاری، زهکشی و تاسیسات آبی در استان کردستان تشکیل شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط‌عمومی شرکت آب منطقه‌ای کردستان، آرش آریانژاد اظهار کرد: با عنایت به مدل ارائه شده سرمایه‌گذاری دشت خورخوره بیجار همچنین اهمیت حضور بخش غیردولتی در اجرای طرح‌های توسعه منابع آب استان، این شرکت به عنوان دومین دستگاه در بحث سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای احداث شبکه آبیاری و زهکشی در بیجار، انتخاب و آغاز به‌کار کرد.

وی افزود: در جلسه شورای حفاظت از منابع آب و سازگاری با کم‌آبی، طی بررسی‌های کارشناسی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی موافقت شد و تمام دستگاه‌های اجرایی استان نیز ملزم به همکاری و ارائه خدمات بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که متعاقباً توسط شرکت آب منطقه‌ای تهیه می‌شود، هستند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: برای استقرار مدیریت بهینه و خدمت‌رسانی جهادی به مردم و تسریع اجرای شبکه‌های آبیاری، در نظر داریم پس از هم‌اندیشی با تعاونی‌های آب‌بران، ضمن ترغیب ذی‌نفعان با استفاده از ظرفیت‌های قانونی، نسبت به احداث شبکه‌های آبیاری به روش BOT در قالب تشکیل قرارگاه استقرار مدیریت مشارکتی آب با رویکرد جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و عمومی در سطح استان اقدام کنیم.

وی با اشاره به تشکیل اولین قرارگاه در تابستان امسال در استان کرمانشاه افزود: اولین قرارگاه جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی، با نقش‌آفرینی مسئولان استانی و مشارکت کشاورزان و تعاونی‌های آب‌بران و تعاونی‌های تولیدی به عنوان ذی‌نفعان اصلی شبکه‌های پایاب، در استان کرمانشاه تشکیل شد و کردستان نیز به عنوان دومین استان محل اجرای قرارگاه مشارکتی آب انتخاب شد.

آریانژاد با اشاره به اهداف تأسیس این قرارگاه تصریح کرد: هدف این قرارگاه تعیین تکلیف و اتمام عملیات اجرایی شبکه‌های نیمه‌تمام و بلاتکلیف است که با برنامه‌ریزی و مطابق توافق حاصل شده در قبال تأمین سرمایه توسط سرمایه‌گذار خصوصی و تخصیص آب موردنیاز پروژه توسط شرکت آب منطقه‌ای، تعاونی‌های آب‌بران نیز اراضی خود را در ازای مبلغ مورد توافق از بابت اجاره‌نامه با سرمایه‌گذار به مدت چند سال در اختیار سرمایه‌گذار قرار خواهند داد.

وی ادامه داد: در حال حاضر آمادگی خوبی در جوامع روستایی وجود دارد به نحوی که در برخی مناطق، کشاورزان سرمایه‌گذاری‌های چند میلیون تومانی روی زمین‌های زراعی و باغ‌ها انجام داده‌اند که با انعقاد تفاهم‌نامه چندجانبه با نقش‌آفرینی بهره‌برداران جهت حفاظت از آب‌های زیرزمینی، می‌توان اقدامات پیشگیرانه پایدار و ماندگار را جایگزین روش‌های مدیریت دولتی محور کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان خاطرنشان کرد: قرارگاه مشارکتی آب در استان کردستان با هدف تهیه بسته جامع فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان با توجه به پتانسیل منابع آب و خاک و مشوق‌های قابل ارائه به سرمایه‌گذاران با محوریت استانداری، شرکت آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و منابع طبیعی استان کردستان، تشکیل شده است که به‌زودی تفاهم نامه‌ای در این خصوص برای شبکه آبیاری خورخوره بیجار در سطح هزار هکتار منعقد خواهد شد.

کد خبر 693582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.