تحویل سال ۳۵ جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان

سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با حضور داوران و خبرنگاران کودک و نوجوان، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان سینمایی و دیگر مسئولان، در سالن مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان افتتاح شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از کمیته خبرنگاران نوجوان سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، افتتاحیه سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از ساعت ۱۹:۳۰ جمعه _چهاردهم مهرماه ۱۴۰۲_ با حضور داوران و خبرنگاران کودک و نوجوان، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان سینمایی، شهردار اصفهان، هنرمندان و دیگر مسئولان، در سالن اجلاس سران مرکز همایش‌های بین‌المللی حضرت امام خامنه‌ای اصفهان برگزار شد.

سینما کلید پیشرفت کشور است

مجید زین‌العابدین، دبیر سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، به عنوان اولین مسئول حاضر شده روی سن گفت: خدا را شاکرم که فرصتی به دست آمد تا این جشنواره بار دیگر به اصفهان زیبا بازگردد.

وی ادامه داد: سینما هنر متعالی و جامعی است که علاوه بر وجوه هنری، تکنیکی و حرفه‌ای، از علوم انسانی و علوم تربیتی نیز الهام گرفته است. سینما امروز مظهر دیپلماسی عمومی و زبان مشترک بین ملت‌ها و هنر تبادل فرهنگ‌ها و تمدن‌ها را در هویت خود دارد؛ سینما کلید پیشرفت کشور است و سینمای کودک و نوجوان به همین نسبت می‌تواند راهنمای بچه‌های ایران‌زمین برای حرکت در مسیر پیشرفت باشد.

دبیر سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در خصوص انتخاب شعار این دوره از جشنواره اظهار کرد: شعار جشنواره امسال هم با همین رسالت و نگرش، تنقیح و تهذیب یافت؛ بچه‌ها کمال‌طلب، حقیقت‌جو و آرمان‌خواه هستند و میل صعود به قله‌ها را دارند.

زین‌العابدین با بیان دوباره اینکه جشنواره بخشی از هویت فرهنگی و هنری مردم اصفهان شده است، افزود: اینک پس از چهار سال وقفه در برگزاری این جشنواره به صورت حضوری، چراغ جشنواره فروغ دوباره یافته و خانه جشنواره بار دیگر سرشار از شور و شوق کودکان و نوجوانان است؛ همچنین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوان پس از چهار دهه به بلوغ رسیده است.

وی تصریح کرد: اصفهان، شهر زندگی است. شهری که نمادی از عقبه تمدنی و فرهنگی ما ایرانیان است و همه به داشتن اصفهان در کشور خود ایران، افتخار می‌کنیم؛ اصفهان شهر فرهنگ و هنر، دیار صنعت و علم و بلاد ایمان و اخلاق است.

دبیر سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان یادآور شد: جشنواره امسال بیش از ۵۵۹ فیلم متقاضی اولیه حضور بودند که بهترین‌های آنها به ۴ بخش رقابتی بلند و کوتاه در حوزه ملی و بین‌المللی راه یافته و در بخش داوری و رقابت قرار گرفتند.

زین‌العابدین در پایان جشنواره را فرصتی نو برای توجه به آثار و تولیدات سینمای کودک و نوجوان دانست و گفت: برگزاری دوباره جشنواره در اصفهان مرهون تاکید و دستور ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، برنامه‌ریزی راهبردی سازمان سینمایی، پیگیری و عزم مسؤولان استان اصفهان‌، همدلی و همراهی اعضای محترم شورای شهر، شهردار فرهیخته اصفهان، سازمان فرهنگی هنری شهرداری، مدیران شهری و از مهم‌تر خواست و تمایل مردم اصفهان است؛ جشنواره، جشنواره همه بچه‌های ایران است. بچه‌ها به سمت قله!

برای همه کودکان برنامه در نظر گرفته‌ایم!

کمال حیدری، معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی و تفریحی و ورزشی شهرداری اصفهان با ابراز خوشحالی نسبت به برگزاری جشنواره در اصفهان گفت: برای معلولان، کودکان سرطانی و کودکان کار برنامه‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به تلاش سه نسل برای رسیدن جشنواره به جایگاه فعلی افزود: رسیدن به قله، با فراز و نشیب‌هایی همراه است که پروانه‌ها که آینده‌سازان این کشور و همان کودکان و نوجوانان هستند، آن را فتح خواهند کرد.

معاون فرهنگی شهردار و رئیس سازمان فرهنگی و تفریحی و ورزشی شهرداری اصفهان اظهار کرد: امید بر این است که میزبان شایسته‌ای باشیم و برنامه‌ای را شروع کنیم که نشاط را در سراسر ایران توزیع کند.

تحویل سال ۳۵ جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان

راه‌اندازی زنگ سینما در مدارس

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در شروع کلام گفت: خدا را شاکرم که در چنین ایام مبارکی و در این روز شریف و در این شهر کم‌نظیر و بی‌همتا، اصفهان مهد فرهنگ و هنر و تمدن حاضر شدیم؛ جشنواره بزرگ کودک و نوجوان بهانه‌ای برای گردهمایی فرزندان خوب ایران زمین است که نگاه به فتح قله دارند. امروز انقلاب اسلامی ایران با عمری بیش از ۶۰ سال در هر دوره و نسلی، فرزندان بزرگی را پرورش داده و تربیت کرده است.

وی افزود: اصفهان مهد شهدای والامقام و بزرگی بوده است که تاریخ پر افتخار ما را ورق زده‌اند؛ ۲۴ هزار شهید بزرگ در استان اصفهان را به پایتخت فرهنگ شهادت تبدیل کرده است. ستارگانی چون شهید خرازی، شهید دیانی، شهید کاظمی و شهید ردانی‌پور، بزرگانی هستند که هر یک از آن‌ها برای یک جامعه رو به جلو چون مشعلی فروزان، راه را نشان می‌دهند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: علما و اندیشمندان بزرگ اصفهانی، در طول قرون و اعصار، اصفهان را به شهر پیشگام در حوزه علم و دانش، جهاد و تجلی فرهنگ شهادت تبدیل کرده‌اند.

اسماعیلی خطاب به کودکان و نوجوانان کل کشور گفت: شما امروز وارث چنین سرمایه غرورآفرینی هستید و برای سرافرازی، استقلال و سربلندی، وارث افرادی هستید، که جان‌های عزیز خود را هدیه کردند؛ امروز در آستانه چهل‌وپنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در اصفهان و در این سالن بی‌نظیر که حاصل دوره طلایی جمهوری اسلامی ایران است، حاضر هستیم.

وی با تبریک به اصفهانی‌ها، بخاطر افتخارآفرینی‌های متعدد ادامه داد: برای اصفهان و تاریخ پر از غرور و افتخار واژگان ناتوانند و نمی‌شود با کلمه این جایگاه را برای مهد فرهنگ و تمدن و جایگاه بزرگان توصیف کرد. سی‌وپنجمین جشنواره در این سالن که به نام امام خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی نام‌گذاری شده کلید و امشب میزبان شما کودکان و نوجوانان سرزمین ما هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ما در دولت بنا را بر این قرار دادیم که حوزه فرهنگ و هنر در جایگاه اصلی خود قرار گیرد و پیشتاز همه عرصه‌ها و تحول‌آفرینی‌ها باشد. دولت انقلابی تلاش دارد کشور بر ریل انقلاب و فرهنگ آن حرکت کند و نیاز به اصلاح برخی از این مسیرها است. در حوزه کودک و نوجوان قصد سرمایه‌گذاری وسیع داریم، زیرا این نسل، نسل تمدن‌ساز ما است و هر کار نیاز به محوریت کودک و نوجوان دارد، حضور کودکان و نوجوانان برای تحقق این مهم، یک ضرورت است.

اسماعیلی با بیان اینکه همه معاونان و رؤسای سازمان‌های وزارت فرهنگ همراه من هستند تا در چنین جایگاهی در حضور کودکان و نوجوانان اعلام کنیم که ما در حوزه فرهنگ و هنر بنای اصلی‌مان تمرکز در تعلیم، تربیت و آموزش این نسل غرورآفرین خواهد بود، افزود: در شورای عالی سینما هماهنگی بین وزارتخانه‌های مختلف حاصل شده و قصد داریم با اتحاد یکدیگر، فضای فرهنگی و هنری را در اختیار کودکان و نوجوانان قرار دهیم، کودکان و نوجوانان باید محور تمام برنامه‌ریزی‌های ما باشند، همچنین دولت انقلابی قصد دارد فرهنگ و هنر در جایگاه درست قرار گیرد.

وی افزود: وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موضوع ارتقای هنر برای کودکان را دنبال می‌کنند به‌زودی زنگ سینما در مدارس اتفاق می‌افتد. موضوع بنیاد پویانمایی، ویژه تولید فیلم‌های سینمایی برای کودکان و نوجوانان، از مزیت‌های بزرگ ما است و امسال هم یک فیلم پویانمایی سالن‌ها را شلوغ کرده است. بنا داریم این گام‌ها را توسعه دهیم و این مهم رخ می‌دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: در حوزه‌های کتاب و نشریات، تئاتر، فیلم و موسیقی، باید برنامه‌ریزی‌هایی برای تربیت نسل جدیدی از هنرمندان بر مبنای تعالیم والای نظام اسلامی قرار گیرد، برگزاری جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان نیز، گام مهمی در آغاز این مسیر نورانی است و این جشنواره را نقطه آغازی برای خلق رویدادهای جدید و مهم در عرصه کودکان و نوجوانان قرار خواهیم داد.

سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوان از پانزدهم تا بیستم مهرماه سال جاری (هفتم تا دوازدهم اکتبر ۲۰۲۳) در اصفهان برگزار می‌شود.

خبرنگار نوجوان: آیه مدنی

کد خبر 693576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.