افزایش بروز بیماری‌های متابولیک ارثی به دنبال ازدواج‌های فامیلی

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی اصفهان گفت: در دنیا به صورت تقریبی بروز بیماری‌های متابولیک ارثی زیر یک در هزار تولد است، اما در کشور ما به دلیل ازدواج‌های فامیلی این بیماری بسیار رایج است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی فارسی امروز _شنبه پانزدهم مهرماه_ در آیین آغاز برنامه غربالگری بیماری‌های متابولیک ارثی در شهرستان اصفهان و شهرهای جدیدالتاسیس شرق استان اصفهان اظهار کرد: راه‌اندازی غربالگری یکی از افتخارت کشور و استان اصفهان طی دو دهه گذشته است، غربالگری بیماری‌ها از این جهت اهمیت دارد که می‌توان بیماری‌ها را در افراد شناسایی کرد و برای زندگی سالم آنها اقدامات بهداشتی لازم را انجام داد.

وی با بیان اینکه سال ۲۰۰۰ مسیرهای شناسایی در نوزادان کشف شد، افزود: از حدود ۸۰۰ بیماری متابولیک ارثی حدود ۱۱۰ بیماری قابل ارزیابی و شناسایی است که در حال حاضر کشور ما ۵۴ بیماری مهم و اصلی بیماری‌های متابولیک ارثی را می‌تواند شناسایی کند.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: اوایل تصور بر این بود که یا مردم از برنامه غربالگری بیماری‌های متابولیک ارثی استقبال نمی‌کنند یا بروز و شیوع در اصفهان پایین است اما به رغم بالا رفتن تعرفه‌ها مردم استقبال خوبی داشتند و سلامت نوزادان برای آنها مهم بود.

وی ادامه داد: در دنیا به صورت تقریبی بروز بیماری‌های متابولیک ارثی زیر یک در هزار تولد است، در کشور ما به دلیل ازدواج‌های فامیلی این بیماری بسیار زیاد رایج است.

فارسی گفت: در پنج شهرستان پایلوت استان اصفهان شناسایی بیماران متابولیک ارثی ۱.۴ در هزار تولد بوده است، یعنی از هر دو هزار نوزاد سه نوزاد بیمار متابولیک ارثی بودند، اکنون که ۴۰ روز از آغاز غربالگری در شهرستان اصفهان و ۱۶ شهرستان می‌گذرد، از ۱۰۴۰ نمونه‌گیری سه نوزاد بیمار شناسایی شده است؛ این به این معنا بوده که طی یک ماه گذشته در شهر اصفهان سه بیمار وجود داشته است که شناسایی نشده‌اند و در آینده نزدیکی با عارضه‌ای بسیار خطرناک و گاه کشنده در بیمارستان بستری می‌شوند.

وی اضافه کرد: از سال گذشته برای اجرای برنامه غربالگری تلاش کردیم و زیرساخت‌های لازم از جمله سیستم نرم‌افزاری و تعیین بیمارستان شماره دو به غیر از بیمارستان امام حسین (ع) مورد نیاز واقع شد که برای این اقدام بیمارستان امین را به عنوان بیمارستان جایگزین در نظر گرفتیم؛ از این‌رو برخی پزشکان را در بیمارستان امین مستقر کردیم تا به عنوان درمان بیماری‌های متابولیک فعالیت کند.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تشریح بیمای‌های متابولیک گفت: در بیماری‌های متابولیکی یک آنزیم وجود ندارد، یعنی ازدحام ماده «الف» در بدن وجود دارد و ماده «ب» که برای حیات ضروری است، وجود ندارد. در درمان دارویی تجویز می‌شود که ماده «الف» در بدن تولید نشود و ماده «ب» بدن تجویز می‌شود که یک کودک تا آخر عمر زندگی سالم و سلامت جسمی و مغزی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: از سال ۸۳ تاکنون که غربالگری هایپوتیروئید راه‌اندازی شده است، تاکنون ۳۵۰۰ کودک هایپوتیروئید شناسایی شده‌اند که درمان می‌شوند و از نظر ذهنی سالم هستند.

کد خبر 693571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.