ارتقای اقتدار دفاعی ایران با فناوری‌های جدید پهپادی

در رزمایش پهپادی ارتش جمهوری اسلامی ایران، پهپادهای بومی حامل بمب‌ها و موشک‌های تمام‌ایرانی به صورت اسکادرانی و شبکه‌شده ماموریت خود را به سرانجام رساندند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زمانی که انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید، دشمنان این انقلاب هم‌قسم شدند تا با سنگ‌اندازی‌ها و شیطنت‌های گوناگون، فریاد آزادی‌خواهی و استقلال مردم ما را در نطفه خفه کنند.

استکبار جهانی هم‌زمان با شروع جنگ تحمیلی، برخلاف ادعایی که در رعایت حقوق بشر، صلح و دموکراسی دارد، تحریم‌های خصمانه خود را علیه این انقلاب و این مردم رنج کشیده از حکومت طاغوت، به راه انداخت.

حالا یک ایران بود و تنهایی؛ جنگ و تنگناهای هولناک و سرزمینی محاصره‌شده؛ همین زمان بود تلنگری در ذهن جوانان ایرانی زده شد. جوانان مؤمن و غیور ایرانی برای بقا و رسیدن خود به قله انقلاب، چاره‌ای جز تقویت توان بازدارندگی در خود ندیدند، از این‌رو در همان ابتدای کار پس از پیروزی در دفاع مقدس با مدیریت تهرانی‌مقدم‌ها، توانستند اولین موشک داخلی را با دستان خود بسازند.

در ادامه آن حرکت و در همان مسیر، هر سال رزمایش‌های مختلفی در گستره‌های مختلف جغرافیایی برای به رخ کشیدن توان نظامی کشورمان برگزار می‌شود.

به‌طور کلی رزمایش در سطح جهان یکی از راه‌های مهم حفظ و ارتقای آمادگی نیروهای نظامی است، حین انجام چنین رویدادهایی نیروهای نظامی به تمرین آموخته‌های قبلی و نیز آموزش و تمرین تاکتیک‌های جدید می‌پردازند.

از این‌رو، برای اولین بار رزمایش مشترک پهپادی ۱۴۰۲، ارتش جمهوری اسلامی ایران در گستره جغرافیای جمهوری اسلامی ایران؛ از آب‌های نیلگون خلیج‌فارس و دریای عمان در جنوب تا مناطق شرق، غرب، شمال و مرکز کشور از بامداد سه‌شنبه هفته گذشته آغاز شد و روز چهارشنبه با دستیابی به اهداف از پیش تعیین‌شده پایان یافت.

این رزمایش با حضور ۲۰۰ فروند از انواع پهپادها از یگان‌های منتخب نیروهای چهارگانه ارتش جمهوری اسلامی ایران، قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) و با نظارت قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء (ص) برگزار شد.

خودکفایی، خوداتکایی، عبور سرافرازانه از تحریم‌ها، توان صادراتی تسلیحاتی، امنیت، اقتدار، صلح و آرامش پیام‌های روشنی بود که در این رزمایش به دوستان و دشمنان کشور مخابره شد و به جهانیان نشان داد. ایران با تکیه بر پهپادهای بومی خود، به آن‌چنان قدرتی در آسمان دست یافته که قادر است دورترین اهداف را نیز مورد هدف قرار دهد.

افزایش اقتدار دفاعی ایران با فن‌آوری‌های جدید پهپادی

حمید محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، بر لزوم ارتقای قدرت نظامی کشور تاکید کرد و گفت: نظریه پردازان روابط بین‌الملل معتقدند که قدرت نظامی مانند گذشته هنوز بالاترین جایگاه را نسبت به سایر قدرت‌ها نظیر اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و رسانه در عرصه روابط بین‌الملل دارد.

وی افزود: ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی تمام همت خود را بر این گذاشت تا در حوزه نظامی به دلایل مختلفی همچون تحریم‌های ظالمانه که از اوایل انقلاب شروع شد، خود را از دیگران بی‌نیاز کند و مستقل شود.

این کارشناس و تحلیلگر مسائل نظامی با بیان اینکه مزیت نسبی امروز جمهوری اسلامی ایران در حوزه نظامی توان پهپادی و توان موشکی آن است، گفت: پهپاد در چند دهه اخیر جایگاه ویژه‌ای در عرصه جنگ نظامی و مطالعات استراتژیک و مطالعات خلع سلاح پیدا کرده است، از این‌رو کشور ما بخشی از همت خود را در حوزه موشکی و پهپادی صرف کرده است.

وی با اشاره به مزایای داشتن پهپاد و پرنده‌های بدون سرنشین افزود: پهپاد از لحاظ اقتصادی و نیز صرف نیروی انسانی به‌صرفه‌تر است، قیمت هواپیما چند میلیارد دلار است، اما پهپاد با قیمت بسیار پایین‌تر می‌تواند همان فعالیتی را انجام دهد که یک جنگنده انجام می‌دهد، همچنین هزینه نگهداری پهپاد بسیار کمتر است، از این‌رو کشور ما بخشی از توان نظامی خود را در حوزه پهپادی تعریف کرده است.

محمدی ابراز کرد: با این دیدگاه می‌بینیم که رزمایش تخصصی پهپادی ارتش جمهوری اسلامی ایران در جغرافیای ایران از آب‌های خلیج فارس تا دریای عمان، از جنوب تا شمال و از شرق تا غرب کشور توسط نیروهای چندگانه ارتش جمهوری اسلامی ایران اجرا می‌شود.

اقدام شبانه پهپادها برای اولین بار در کشور

وی در خصوص تمایزات و تفاوت‌های این رزمایش با رزمایش‌های گذشته که آن را ویژه کرده است، تصریح کرد: یکی از این تمایزات رزمایش تخصصی پهپادی است، در رزمایش‌های گذشته شاهد آن بودیم که نیروهای رزمی در زمین عمل می‌کردند و به‌طور هم‌زمان نیروهای پدافندی جنگنده‌ها و پهپادها در کنار این نیروها اقدام می‌کردند، اما در این رزمایش پهپادها به صورت منحصربه‌فرد و ویژه اقدام انجام دادند.

این کارشناس و تحلیلگر مسائل نظامی با اشاره به حضور ۲۰۰ فروند از پهپادهای مختلف نیروهای چندگانه ارتش در رزمایش تاکید کرد: این رزمایش تخصصی پدافندی بود و در آن از پهپادهای مختلف در کلاس‌های مختلف استفاده شد، به عنوان نمونه از یسیر، صادق، ابابیل ۳، ابابیل ۴ و ابابیل ۵، کمان ۱۲، کمان ۱۹، مهاجر ۲، یزدان و چمروش استفاده شد.

وی با بیان اینکه رزمایش پهپادی ارتش دستاوردی برای نیروهای عمل‌کننده جمهوری اسلامی ایران است، ادامه داد: برای اولین بار شاهد اقدام شبانه پهپادها بودیم.

استفاده از بمب‌ها و موشک‌های تمام ایرانی در پهپادها

محمدی اضافه کرد: دستاورد دیگر این رزمایش، اقدام به صورت شبکه‌ای پهپادها برای اولین بار بود، پهپادها پیش‌تر به صورت منفرد و واحد اقدام می‌کردند و برمی‌گشتند یا هدف خود را مورد اصابت قرار می‌دادند، اما در این رزمایش چند فروند پهپاد به صورت هماهنگ با یکدیگر از زمین بلند شدند و به صورت اسکادرانی و شبکه شده هدف خود را مورد اصابت قرار دادند یا مأموریتی را که بر عهده داشتند را انجام می‌دادند و برمی‌گشتند.

وی افزود: مزیت دیگر این رزمایش، استفاده از بمب‌های تمام‌ایرانی مثل الماس ۱، قائم و بمب‌ها و موشک‌هایی است که توسط وزارت دفاع و ارتش جمهوری اسلامی ایران ساخته شده است و در این پهپادها استفاده می‌شود.

اجرای کم‌نظیر جنگ الکترونیک پهپادی

این کارشناس و تحلیلگر مسائل نظامی ادامه داد: در این رزمایش برای اولین بار پهپادی داشتیم که وظیفه اخلال یا جنگ الکترونیک یا جنگال را در فضا و و در توان ارتباطی نیروهای دشمن انجام داد.

وی با اشاره به دیگر دستاوردهای رزمایش پهپادی ارتش گفت: برای اولین بار یک پهپاد توانست پهپاد دیگری را در آسمان رهگیری و منهدم کند، این درست شبیه عملیاتی است که پیش‌تر یک هواپیمای رهگیر و جنگنده مثل اف ۱۴ آن را انجام می‌داد و امروز پهپاد انجام می‌دهد؛ این اقدام در سطح جهان کم‌نظیر است.

محمدی افزود: علاوه بر موارد گفته شده، پیش‌تر پدافند زمین پایه، دریا پایه، زمین به هوا و هوا به زمین را در شاهد بودیم، اما در این رزمایش پدافند هوا به هوا نیز اضافه شد، یعنی در آسمان یک پهپاد می‌تواند پهپاد دیگر را مورد هدف قرار دهد.

ارتش و نیروهای چندگانه در حوزه پهپادی بر لبه دانش حرکت می‌کنند

وی با بیان اینکه ارتش و نیروهای چندگانه در حوزه پهپادی بر لبه دانش حرکت می‌کنند، تصریح کرد: این امر می‌تواند توان عمل و رزم نیروهای چندگانه ارتش را بالاتر ببرد و به‌طور اساسی اداره کردن میدان نبرد را کم‌هزینه‌تر کند و برای دشمنان پیام هشدار و برای دوستان پیام صلح و دوستی در منطقه پرآشوب خاورمیانه داشته باشد.

این کارشناس و تحلیلگر مسائل نظامی در خصوص واکنش دشمنان جمهوری اسلامی ایران با دیدن این قدرت پهپادی تصریح کرد: دشمنان ما به‌ویژه آمریکایی‌ها همواره با رصد و پیگیری چنین صحنه‌هایی و هر آنچه که به توانمندی ایران کمک کند، با عصبانیت زیاد و لحنی غضب‌آلود اما مستاصل، واکنش منفی نشان می‌دهند و توانمندی‌های ما را محکوم می‌کنند.

کشورهای زیادی خواهان پهپادهای ایرانی هستند

وی در رابطه با کشورهای خواهان پهپادهای ایرانی گفت: همان‌طور که گفتیم پهپادها در حوزه مالی، نیروی انسانی و زود آماده به کار شدن یا نیاز به باند نداشتن بعضی از پهپادها بسیار کارآمد و مقرون به صرفه هستند، از این‌رو هر کشوری بخواهد نیروی نظامی خود را ارتقا دهد، درصدد به دست آوردن تکنولوژی پهپادی است، بر همین مبنا تعدادی از کشورهای اوراسیا، روسیه و دو کشور اروپایی برای داشتن پهپادهای ایرانی درخواست خود را به مقامات کشور ما تسلیم کرده‌اند.

محمدی خاطرنشان کرد: در عرصه قدرت نظامی کشورها بخشی از توانمندی خود را در رزمایش‌ها به منصه ظهور و بروز می‌رسانند، به‌طور قطع در رزمایش‌های بعدی هم بخش دیگری از دستاوردهای نظامی جمهوری اسلامی رسانه‌ای خواهد شد.

کد خبر 693509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.