پرورش نسلی توانمند با بهره‌گیری از ظرفیت شهر دوستدار کودک

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و حقوقی شورای اسلامی کلانشهر اراک با بیان اینکه کودکان آینده سازان کشور هستند، گفت: اصل شهر دوستدار کودک تربیت انسان‌های بزرگ برای آینده است.

عباس خسروانی جمعه ۱۴ مهرماه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: تشکیل پارلمان کودک به معنای مشارکت کودکان در اداره شهر است.

وی با بیان اینکه حرکت ما در شورای شهر به سمت شهر دوستدار کودک مبتنی بر یک مسئله شناسی و ضرورت بود افزود: اگر بپذیریم که مهمترین عامل پیشرفت شهرها، نهادهای جامعه، افراد آن جامعه هستند؛ خواهیم پذیرفت که کودکان عاملان شکل دهنده شهرهای آینده هستند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی کلانشهر اراک با بیان اینکه برای پیشرفت شهری باید تمرکز ویژه برای تربیت کودکان و ساخت شهری زیست پذیر برای آنها داشته باشیم گفت: اعتقاد داریم فضای عمومی و شهری که برای حضور اجتماعی کودکان مناسب سازی نشده باشد، توان ایجاد جامعه هماهنگ و مبتنی بر مدارا که افراد برای زندگی در آن حس تعلق دارند را از دست می‌دهد و به محل استقرار افراد تنها یا گروه‌های غیرمسالمت جو که زندگی جمعی را نیاموخته‌اند، تبدیل می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه رفتار کودکان در تعامل مداوم آنها با محیط شهری شکل می‌گیرد، دخالت آنها در شکل دهی به شهرهای پایدار عاملی تعیین کننده در آینده شهرها و کره زمین خواهد بود.

خسروانی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های شورای ششم از ابتدای فعالیت خود به مشارکت طلبیدن کودکان در اداره شهر است تصریح کرد: اعتقاد داشتیم بخش قابل توجهی از شهروندان اراکی را کودکان تشکیل می‌دهند که حق و حقوقی دارند و برای شهری که در ان زندگی می‌کنند ایده و پیشنهاد دارند اما فضایی برای ارائه این ایده‌ها نیست.

وی با بیان اینکه ایده تشکیل پارلمان کودک از همین نیاز نشأت گرفت افزود: در دو سال گذشته توانستیم با همکاری کانون پرورش فکری کودکان جلسات متعددی را برگزار کنیم و امروز شهر اراک در سطح کشور جزو شهرهای پیشرو در این زمینه است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی کلانشهر اراک ادامه داد: به دنبال این هدف هستیم که نیازها، اولویت‌ها و صدای کودکان را به بخش لاینفکی از سیاست‌ها، برنامه‌ها و اتخاذ تصمیم‌های شورای شهر تبدیل کنیم.

وی اظهارکرد: پارلمان کودک به معنای ایجاد فضایی برای مشارکت کودکان در اداره شهر زیرا مشارکت یکی از مهمترین حقوق کودکان با هر ویژگی و توانمندی در همه بخش‌های مدیریت شهری است.

خسروانی با بیان اینکه هیچ کودکی نباید از این حق محروم باشد گفت: ایجاد پارلمان کودک، فراهم کردن امکان مداخله کودکان در تصمیماتی است که بر زندگی آنها مؤثر است.

وی افزود: ما باید اطمینان حاصل کنیم برنامه و بودجه‌ای که در شورا تدوین می‌کنیم، نسبت به نیازها و اولویت‌های کودکان پاسخگو است یا خیر؟

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی کلانشهر اراک تاکید کرد: تجربه دو سال بنده در شورا، اجرایی شهر دوستدار کودک نشان داد که کودکان از یک بینش منحصر به فردی در زندگی خود برخوردارند که به ما به عنوان سیاست گذار و برنامه ریز یک رویکردی می‌دهد که برای شهری بهتر برای زندگی، کمک خواهد کرد و این زمانی محقق می‌شود که فضا رابرای مشارکت آنها مهیا کنیم، در غیر این صورت ایده‌ها و بینش آنها بروز نخواهد یافت.

وی ادامه داد: ماده ۱۲ پیمان نامه حقوق کودک، حقی جدید و اساسی در قانون بین‌المللی حقوق بشر معرفی کرده که بیان می‌دارد، هرکودک قادر به خلق یا نظر یا دیدگاه باید بتواند دیدگاه خود را بیان کند و دیدگاه مذکور بر حسب بلوغ و سن کودک مورد توجه و اهمیت قرار گیرد که البته این موضوع فرایندهای اداری و قضائی را هم شامل می‌شود.

خسروانی افزود: همچنین در فضای سنتی متمرکز بر عدم صالحیت کودکان، این ماده بررسی چگونگی امکان مشارکت کودکان را به عنوان یا تکلیف و تعهد مقرر می‌کند.

وی تصریح کرد: ما در شورای شهر معتقدیم شهر دوستدار کودک یک هدف نیست بلکه یک مسیری است که در آن بسیاری از اهداف دست یافتنی خواهد شد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت: شورا از ابتدای آغاز به کار خود برای رسیدن به شاخصه‌های شهر دوستدار کودک هم ساختارهای سازمانی مورد نیاز را ایجاد کرده و هم بودجه خوبی را برای پیشبرد برنامه‌های شهر دوستدار کودک تصویب کرد و هم نظارتها و پیگری‌های مستمری را در این حوزه داشته است.

کد خبر 693473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.