دانش‌آموزان شاد موفق‌تر هستند

روان‌شناس و مشاور خانواده گفت: مدارس باید به دنبال ایجاد راهکارهایی برای نشاط دانش‌آموزان باشند، چرا که این مهم موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان را به همراه دارد.

فهیمه اسماعیلی‌والا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه لازم است در مدارس به بحث شادی و نشاط به عنوان یک موضوع اصلی و مهم پرداخته شود، اظهار کرد: توجه به نشاط دانش‌آموزان روی موفقیت تحصیلی آنها در دروس مختلف و آموزش و یادگیری مؤثر است.

وی افزود: اگر به موضوع شادی و نشاط و شادمانی به صورت تخصصی پرداخته شود و در اولویت برنامه‌ریزی آموزشی قرار گیرد، نه تنها شاهد دانش‌آموزان شاد و با نشاط با خلق بالا خواهیم بود، بلکه به دنبال آن سطح موفقیت تحصیلی و کشف استعدادها و خلاقیت نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت.

روان‌شناس و مشاور خانواده گفت: شادی حقیقی و عمیق نه تنها تأثیرات مثبتی بر عملکرد فرد دارد که تأثیرات آن در روح و روان و جسم نیز بسیار واضح است و در اصل تأثیر بر روح و روان و جسم است که باعث موفقیت در عملکرد می‌شود.

وی ادامه داد: لازم است مدارس به دنبال راهکارهایی برای ایجاد لبخند بر لب دانش‌آموزان و شادی عمیق در روح و جسم آنها باشند، افزایش مشارکت دانش‌آموزان در امور مختلف مدرسه با در نظر گرفتن توانمندی و استعداد و علاقه هر فرد، ایجاد حس مفید بودن و تأثیرگذار بودن در دانش‌آموزان، ایجاد روحیه مشارکت و تعاون و همکاری از جمله این راهکارها است، همچنین با محور قرار دادن فعالیت‌های پرنشاط می‌توان بین دانش‌آموزان فضایی برای آموزش یک یا چند فن و حرفه در مدرسه ایجاد کرد.

اسماعیلی‌والا خاطرنشان کرد: شاد، پویا و خلاق بودن آموزگاران و ایجاد فضایی سالم برای خندیدن، بازی و شور و هیجان مثبت در مدرسه زمینه‌ساز ایمانی واقعی و امید در دانش‌آموزان خواهد بود.

این روان‌شناس و مشاور خانواده اضافه کرد: جامعه علمی، زنده و پویا جامعه‌ای است که شاد باشد، هرچه دانش‌آموزان شادتر باشند، ناکامی‌ها را به عنوان تجربه‌ای برای رسیدن به پیروزی می‌دانند، زیرا افراد شاد به آینده امیدوارتر هستند و بیشتر از سایرین برای رسیدن به اهداف خود تلاش می‌کنند.

وی گفت: نتیجه شادکامی دانش‌آموزان، کاهش بی‌حوصلگی و کسالت در کلاس درس و نیز کاهش امراض جسمی و روحی روانی و به دنبال آن کاهش افت تحصیلی است، مدرسه شاد افزایش فراگیری مؤثر، افزایش خلاقیت و موفقیت تحصیلی و اعتماد به نفس مؤثر را بین دانش‌آموزان به دنبال خواهد داشت.

اسماعیلی‌والا اظهار کرد: وظیفه مدرسه تنها تولید فارغ‌التحصیلان علم و دانش نیست، بلکه در کنار تعلیم علم و دانش باید آموزش شوق زندگی و مهارت‌های لازم برای زندگی کردن و چگونه احساس رضایتمندی داشتن را مورد توجه قرار دهد تا دانش‌آموزان موفقی را به جامعه تحویل دهد.

کد خبر 693451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.