حماسه‌سازان مشهد اردهال کاشان

بار دیگر مردم ولایت‌مدار کاشان عشق و ارادت خود را به اهل بیت (ع) به نمایش گذاشتند و در آیین مذهبی قالی‌شویان در مشهد اردهال کاشان شرکت کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مراسم سنتی- مذهبی قالی‌شویان، نمایش واقعه شهادت سلطان علی بن محمد باقر (ع) و نحوه به خاک‌سپاری این امام‌زاده در مشهد اردهال کاشان در حالی برگزار شد که صدها هزار عاشق دلباخته از سراسر کشور در این مراسم سنتی به سوگواری نشستند.

این مراسم آئینی نماد خون‌خواهی حضرت سلطان علی بن امام محمد باقر (ع) تنها آئین مذهبی اسلامی است که به تقویم خورشیدی برگزار می‌شود، در این آئین چوب نماد سلاح اهالی فین و قالی نماد تابوت پیکر بی‌جان حضرت علی بن محمد باقر (ع) است.

«آئین سنتی مذهبی قالی‌شویان» یکی از مراسم مذهبی در منطقه کاشان است که هرسال باشکوه‌تر از سال قبل با حضور میهمانان زیادی از داخل و خارج کشور برگزار می‌شود.

قدمت این مراسم مذهبی به سال ۱۱۳ هجری قمری بازمی‌گردد؛ زمانی که امام محمد باقر (ع) حضرت سلطان علی، فرزندشان را در پاسخ به دعوت عده‌ای از دوستداران اهل بیت (ع) که از اهالی چهل‌حصاران و فین کاشان بودند برای ترویج تشیع راهی ایران و این منطقه کردند.

این امام‌زاده سه سال در این منطقه مجاهدت کرد و با اشرار به جهاد و مبارزه پرداخت و سرانجام گرفتار مزدوران ظالم هشام بن عبدالملک مروان شد و همچون جد بزرگوارش امام حسین (ع)، بیست‌وهفتم جمادی‌الثانی سال ۱۱۶ هجری قمری، مصادف با ماه مهر خورشیدی، ۵۵ سال بعد از واقعه کربلا به همراه جمعی از یارانش، در «اردهال» کاشان به شهادت رسید، از این‌رو مشهد اردهال را کربلای ایران می‌نامند.

به دلیل هم‌زمانی بیست‌وهفتم جمادی الثانی با دومین جمعه مهرماه سال خورشیدی، مراسم قالی‌شویان مردم فین کاشان و تشییع نمادین پیکر مطهر این امام‌زاده واجب‌التعظیم همه‌ساله در دومین جمعه ماه مهر برگزار می‌شود.

حماسه‌سازان مشهد اردهال کاشان

آئین قالیشویان مشهد اردهال نماد ولایت مداری مردم

محمد شریف‌زارعی، فرماندار ویژه کاشان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: مراسم قالی‌شویان یکی از قدیمی‌ترین آئین‌های مذهبی سنتی این منطقه است و همه‌ساله شور عجیبی بین جوانان و عاشقان اهل بیت (ع) منطقه بر پا می‌کند.

وی آئین قالی‌شویی را نمادی استوار برای جهاد تبیین حضرت سلطان علی محمدیان باقر (ع) می‌داند و می‌افزاید: برپایی این‌گونه مراسم مذهبی در راستای افزایش اطلاعات دینی نسل جوان ضرورت دارد و استمرار آن تکراری بر اعتقادات مذهبی و سیره و روش اهل بیت (ع) است.

فرماندار ویژه کاشان تصریح می‌کند: این مراسم سال ۲۰۱۲ در فهرست میراث معنوی کشور و میراث فرهنگی و معنوی یونسکو به ثبت رسیده است.

زارعی‌شریف اظهار می‌کند: حماسه‌سازان مشهد اردهال کاشان با حضور در آستان مقدس امام‌زاده سلطان‌علی بن محمد باقر (ع) و برگزاری آئین سنتی مذهبی قالی‌شویان بار دیگر فریاد لبیک یا حسین (ع) سر دادند و برای حرکت در مسیر استمرار نهضت حضرت سیدالشهدا (ع) پیمانی دوباره بستند.

وی با اشاره به اجتماع صدها هزار نفری در این مراسم، تاکید می‌کند: صدها هزار نفر از عاشقان و دلباختگان خاندان عصمت و طهارت (ع) بر اساس رسمی دیرین با عزاداری در این آئین اشک ماتم ریختند و پس از قرائت قرآن کریم، با مداحی و سینه‌زنی به عزاداری پرداختند و با خاندان عصمت تجدید بیعت کردند.

علیرضا عرب‌بیگی، رئیس شورای اسلامی شهر کاشان نیز در خصوص مراسم قالی‌شویان مشهد اردهال اظهار می‌کند: حضرت سلطان علی ابن امام محمد باقر (ع) برادر حضرت امام جعفر صادق (ع) سال ۱۱۳ هجری قمری به دعوت اهالی فین کاشان از سوی پدر بزرگوارشان برای ترویج دین اسلام به ایران مأموریت یافت.

وی اضافه می‌کند: بنا بر بعضی اسناد، شهادت فرزند حضرت امام محمد باقر (ع) روز ۲۷ جمادی‌الثانی سال ۱۱۶ هجری قمری همزمان با ماه مهر، حدود ۵۵ سال پس از واقعه کربلا در خطه اردهال رخ داد، از این‌رو آئین سنتی مذهبی قالی‌شویان فین کاشان هر سال در دومین جمعه مهرماه، در مشهد اردهال، محل شهادت این امام‌زاده بزرگوار برگزار می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر کاشان ادامه می‌دهد: این مراسم با حضور مردم ولایت‌مدار فین، اهالی روستای خاوه، نشلج، آحاد مردم کاشان و سراسر کشور در مشهد اردهال که خاستگاه عاشقان اهل بیت (ع) در این منطقه است، برگزار می‌شود.

عرب‌بیگی زنده نگه‌داشتن این آئین‌ها برای آشنایی بیشتر نسل جوان با اعتقادات مذهبی فرهنگی منطقه ضروری می‌داند و می‌افزاید: برگزاری این‌گونه مراسم مذهبی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و سنت‌های مذهبی شیعیان است که همه‌ساله با برپایی برنامه‌های متنوع فرهنگی مذهبی و سخنرانی سیره اهل بیت (ع) همراه است.

برگزاری «شب جار» یک هفته قبل از مراسم قالی‌شویان در فین کاشان

محمد احترامی، مسئول ستاد برگزاری آئین سنتی مذهبی قالی‌شویان فین کاشان از برگزاری آئین «شب جار» در فین کاشان خبر می‌دهد و خاطرنشان می‌کند: آئین «شب جار» پنجشنبه، شب ششم مهرماه‌، یک هفته قبل از برگزاری آئین سنتی مذهبی قالی‌شویان فین کاشان در مشهد اردهال برگزار می‌شود.

وی می‌افزاید: این آئین یکی از سنت‌های دیرینه است که به منظور ایجاد آمادگی در مردم برای شرکت در آئین قالی‌شویان در مسجد جامع فین کاشان برگزار می‌شود.

مسئول ستاد برگزاری آئین سنتی مذهبی قالی‌شویان فین کاشان، فلسفه آئین جار را نبود وسایل ارتباط جمعی برای انتقال اطلاعات در گذشته می‌داند و می‌گوید: اگرچه در حال حاضر وسایل اطلاع‌رسانی و ابزار تبلیغات فراوان و در دسترس همه است، اما این سنت قدیمی و مذهبی به واسطه حفظ شأن و جایگاه ارزشمند آئین قالی‌شویان مشهد اردهال و امام‌زاده واجب‌التعظیم آن تاکنون باقی مانده است و هر سال توسط اهالی منطقه فین با ارادت و اخلاص هرچه بیشتر به این فرزند رسول خدا (ص) برگزار می‌شود.

حماسه‌سازان مشهد اردهال کاشان

چوب، نماد اسلحه برای یاری رساندن به امامزاده

حجت‌الاسلام سید عباس میرحبیبی، پژوهشگر کاشانی می‌گوید: تعدادی از جوانان منطقه فین کاشان چوب به دست برای یاری حضرت عازم اردهال شده بودند، اما زمانی که رسیدند ایشان به شهادت رسیده بود، پس به نشانه عزت و احترام پیکر مطهر امام‌زاده را در قالی، ارزنده‌ترین هنر دست خود پیچیدند و تشییع و خاکسپاری کردند.

وی اظهار می‌کند: پس از آن اهالی فین کاشان هر سال آئین قالی‌شویان را به صورت نمادین برگزار می‌کنند که به آن مراسم سنتی مذهبی «قالی‌شویان» می‌گویند.

این پژوهشگر اضافه می‌کند: مراسم سنتی مذهبی قالی‌شویان مشهد اردهال کاشان، در دومین جمعه از مهرماه با حضور اهالی فین کاشان و اردهال و سایر مردم، از اقصی نقاط کشور، برگزار می‌شود. این آئین تکرار عشق و علاقه معنادار جامعه‌ای بوده که حکومت دینی را برای خود انتخاب کرده است.

میرحبیبی این‌گونه مراسم مذهبی را نوعی عقلانیت دینی و معرفی فرهنگ دینی مذهبی اسلام به جهان و جهانیان می‌داند و ادامه می‌دهد: ماندگاری این مراسم خاص مذهبی و قدمت بالای آن در منطقه به دلیل دلبستگی مردم ولایت‌مدار کاشان به خاندان عصمت و طهارت و اهل بیت (ع) است.

کد خبر 693443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.