تدوین مدل حکمرانی مطلوب دریا پایه از اولویت‌های استان است

استاندار هرمزگان بر لزوم تدوین مدل حکمرانی مطلوب دریا پایه و توسعه اقتصاد دریامحور تاکید کرد و گفت: باید در مدل حکمرانی مطلوب از تجارب بین‌المللی استفاده کرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از اداره کل روابط‌عمومی استانداری هرمزگان، کارگروه توسعه دریا محور استان هرمزگان، به ریاست مهدی دوستی استاندار و با حضور حسن بیک محمدلو مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور و مدیران دستگاه‌های اجرایی برگزار شد.

مهدی دوستی استاندار هرمزگان در این کارگروه، اظهار کرد: ما اگر مدل مطلوب حکمرانی در دریا را تعریف کنیم می‌توانیم برای روش‌های دستیابی به آن برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کنیم و معتقدیم برای این مهم نیاز به سازه‌های جدید نداریم بلکه باید راندمان زیرساخت‌های موجود در کشور و استان را بالا ببریم.

وی افزود: برای ایجاد وضع مطلوب در توسعه دریا محور می‌توانیم از الگوهای بین‌المللی مانند کُدینگ دریایی کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنتکاد) استفاده کنیم که عمده بخش‌های توسعه و اقتصاد دریا را در بر می‌گیرد.

استاندار هرمزگان، اضافه کرد: در اولین جلسه کارگروه توسعه دریا محور، تکلیفی برای دستگاه‌های اجرایی مشخص شد مبنی بر اینکه همه دستگاه‌ها مدل‌های مطلوب خود را ارائه دهند تا بتوانیم به جمع‌بندی مدل نهایی برای توسعه دریایی استان برسیم.

حسن بیک محمدلو مشاور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، در این نشست، با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در رابطه با توسعه دریا محور، اظهار کرد: دریا برخی ملزومات و مقدمات واجبی دارد که قبل از ورود به اقتصاد باید به آن‌ها پرداخته شود.

وی افزود: توسعه دریا محور ۵ رکنِ، امنیتی، علم و فناوری، محیط زیستی، اجتماعی و اقتصادی دارد که متولی بخش امنیتی و محیط‌زیستی مشخص است اما باید برای بخش‌های دیگر این توسعه نیز متولی ایجاد شود تا بخش‌های اجتماعی، علمی و اقتصادی دریا به حال خود رها نشود.

حسن بیک محمدلو، تصریح کرد: تشکیل کارگروه‌های مرتبط، تعیین کد فعالیت‌های اقتصادی و تقسیم کار راهبردی و ماتریسی، تعیین روش‌های تأمین مالی جدید، تعیین مناطق ساحلی و الزام به محاسبه سهم ارزش افزوده مناطق ساحلی با استفاده از حسابداری اقماری و استفاده از مشارکت مناطق آزاد و سازمان مکران از پیشنهاداتی است که باید در راستای توسعه دریا محور استفاده شود.

در این نشست، مطالعات تطبیقی دولت سیزدهم برای توسعه دریا محور به عنوان محور و مبنای توسعه در استان هرمزگان تعیین شد.

کد خبر 693370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.