مردم اصفهان جریان پایدار زاینده‌رود را می‌خواهند/انتقال آب از تونل سوم کوهرنگ فعال شود

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه نخستین و مهم‌ترین خواسته مردم اصفهان توجه به جریان پایدار آب در زاینده‌رود است، گفت: انتظار داریم انتقال آب از تونل سوم کوهرنگ که در دولت سیزدهم متوقف شده است، دوباره فعال شود تا حدود ۷۰ میلیون مترمکعب آب به زاینده‌رود اضافه شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد نورصالحی در برنامه رادیویی «صدای شهر» با اشاره به رخدادهای مهم هفته گذشته در شهر اصفهان اظهار کرد: هفته پر خیر و برکتی را پشت سر گذاشتیم که مهم‌ترین رویداد، هفدهم ربیع‌الاول، میلاد پیامبر اسلام (ص) و حضرت امام جعفر صادق (ع) بود که به همین مناسبت، پنجمین دوره جایزه مصطفی (ص) نیز در نصف‌جهان برگزار شد.

وی با بیان اینکه جایزه مصطفی یک رویداد علمی در جهان اسلام است که توسط جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۹۰ آغاز و امسال پنجمین دوره آن برگزار شد، افزود: این رویداد به‌صورت دوسالانه برگزار می‌شود که این دوره در اصفهان برگزار شد و از حدود یک ماه قبل مدیریت شهر و استان در حال تلاش بودند تا مرکز همایش‌های امام خامنه‌ای به‌صورت آبرومندانه‌ای میزبان افتتاحیه باشد که از تمام دست‌اندرکاران این فعالیت‌ها قدردانی می‌کنم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: رئیس جمهور نیز به‌مناسبت سخنرانی در افتتاحیه جایزه مصطفی (ص) به نصف‌جهان سفر کرد که از این سفر برای افتتاح چند طرح استفاده شد.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود مقام‌های عالی‌رتبه ملی در زمان سفر، مشکلات شهر را بررسی کنند، اما در این سفر به دلیل تراکم برنامه‌ها فرصت بررسی مشکلات فراهم نشد.

نورصالحی تاکید کرد: گلایه‌ای که به‌وجود آمده، این است که وزیر نیرو در مصاحبه‌ای اشاره کرد طرح انتقال آب دریای عمان به اصفهان در قالب دو فاز اجرا می‌شود که فاز نخست سالانه ۷۰ میلیون مترمکعب آب انتقال می‌دهد و تاکنون ۵۰ درصد پیشرفت داشته است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: به‌رغم اینکه هرگونه انتقال آب به حوزه آبریز زاینده‌رود مطلوب و مورد تقدیر است، اما انتظار مردم اصفهان از دولت، به‌ویژه شخص رئیس جمهور و وزارت نیرو این است که برای زاینده‌رود فکری کنند، زیرا این آب برای صنایع تخصیص یافته است، البته اینکه صنایع پس از این تخصیص، برداشتی از این رودخانه نخواهند داشت، مثبت است.

وی تاکید کرد: انتظار داریم انتقال آب از تونل سوم کوهرنگ که در دولت سیزدهم متوقف شده، دوباره فعال شود تا حدود ۷۰ میلیون متر مکعب آب به زاینده‌رود اضافه شود.

از دولت‌مردان انتظار می‌رود به‌هیچ عنوان با هرگونه توسعه‌ای در محدوده اصفهان به‌ویژه شعاع ۵۰ کیلومتری موافقت نکند و خواستار هستیم صنایع موجود در کمتر از ۵۰ کیلومتری به نقاط دورتری منتقل شود.

نورصالحی با بیان اینکه با تصمیم مقامات محلی، انتقال آب به‌واسطه پمپاژ و تونل سوم کوهرنگ از حدود دو سال پیش متوقف شده است، گفت: پیشنهاد کردیم اگر در استان‌های کرمان و یزد آب مازادی وجود دارد، بهتر است در آن استان مصرف شود و آبی که از زاینده‌رود به این استان‌ها منتقل می‌شود، متوقف شود که امیدواریم با تدبیر وزارت نیرو این پیشنهاد اتفاق بیفتد.

وی اضافه کرد: مسئولان استان و شهر اصفهان دغدغه زاینده‌رود را دارند و نخستین و مهم‌ترین خواسته مردم نیز توجه به جریان پایدار آب در این رودخانه است؛ در جریان سفر رئیس جمهور به اصفهان، نتوانستیم درخواست خود را مطرح کنیم، حتی اگر وزارت نیرو در این راستا اقدامی انجام داده، به اطلاع مردم نرسیده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: در مورد آلودگی هوا نیز از دولت‌مردان انتظار می‌رود به‌هیچ عنوان با هرگونه توسعه‌ای در محدوده اصفهان به‌ویژه شعاع ۵۰ کیلومتری موافقت نکند و خواستار هستیم صنایع موجود در کمتر از ۵۰ کیلومتری به نقاط دورتری منتقل شود.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه اصفهان دو سال است که با کمبود شدید وسایل حمل‌ونقل عمومی زمینی، ریلی و هوایی مواجه است و حتی وضعیت بدتری نسبت به زمان شیوع ویروس کرونا داریم، جلسه‌ای در رابطه با همین موضوع با حضور نمایندگان شهرستان اصفهان برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: در زمینه حمل‌ونقل عمومی شهری نیز مشکلاتی داریم که به‌صورت مکتوب با رئیس جمهور مطرح کرده‌ایم.

نورصالحی با بیان اینکه در ادامه رخدادهای مهم هفته گذشته، شاهد برگزاری نمایشگاه فن‌نما در اصفهان بودیم، ادامه داد: از امروز _جمعه چهاردهم مهرماه_ سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان نیز در نصف‌جهان آغاز به‌کار می‌کند که مدیریت شهری برنامه‌ریزی‌های مبسوطی برای آن دارد و امیدواریم آثار و فضای شور و نشاط آن تمام شهروندان را تحت تأثیر قرار دهد.

کد خبر 693331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.