برنده نوبل ادبیات ۲٠۲۳ مشخص شد

جایزه ادبیات نوبل ۲۰۲۳ به یون فوسه، نویسنده و نمایشنامه‌نویس بنام نرژوی رسید که جوایز و افتخارات ادبی متعددی در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

به گزارش ایمنا، آکادمی علوم سوئد، یون فوسه نویسنده نروژی را به عنوان برنده نوبل ادبیات سال ۲۰۲۳ معرفی کرد؛ این نویسنده فعالیت‌های ادبی خود را با انتشار شعر و رمان آغاز کرد و در سال‌های اخیر به نمایشنامه‌نویسی پرداخته است.

آکادمی نوبل امروز پنجشنبه ۵ اکتبر (۱۴ مهرماه) در استدلال خود برای اهدای جایزه به فوسه، از این نویسنده به خاطر نمایشنامه‌های نوآورانه و داستان‌هایش تقدیر کرده و گفته است که فوسه به آنچه که نمی‌توان بیان کرد، صدا داده است.

برنده نوبل ادبیات ۲٠۲۳ مشخص شد

فوسه که متولد سال ۱۹۵۹ میلادی در نروژ است، فعالیت ادبی خود را با انتشار شعر و رمان آغاز کرد، نخستین رمان او به نام «سرخ، سیاه» چهل سال پیش در سال ۱۹۸۳ میلادی منتشر شد؛ یون فوسه از شناخته‌شده‌ترین نویسندگان اسکاندیناوی محسوب می‌شود.

آثاری از فوسه را محمد حامد، نویسنده، مترجم و محقق تئاتر در سوئد، به فارسی ترجمه کرده که توسط انتشارات نیلا به انتشار رسیده است؛ این نویسنده نروژی در بسیاری از کشورهای جهان از محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین نویسندگان حوزه اسکاندیناوی محسوب می‌شود و آثارش در بیش از ۴۰ کشور ترجمه و منتشر شده‌اند.

داستان‌ها و نمایشنامه‌ها او اغلب دیدارها و رویارویی‌های انسان‌هایی را روایت می‌کنند که در برخورد و صحبت با یکدیگر تفاهمی متقابل را برمی‌گزیند.

فوسه که به گفته خودش نوشتن را در دوران نوجوانی آغاز کرد، تاکنون جوایز متعددی از جمله جایزه ادبیات اروپا در سال ۲۰۱۴ را به دست آورده است.

منبع: فارس

کد خبر 693274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.