اجرای ۴۱۶ طرح عمرانی و اقتصادی در روستاهای استان مرکزی

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استان مرکزی از اجرای ۴۱۶ طرح عمرانی و اقتصادی با سه هزار و ۳۸۰ میلیارد ریال اعتبار در روستاهای این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حامد پاکپور پنجشنبه ۱۳ مهرماه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه برای هر طرح، هشت میلیارد ریال اعتبارهزینه شده است اظهارکرد: این طرح‌ها امسال در ۴۲۴ روستای استان مرکزی اجرا شد و ۱۲۱ خانوار از آن بهرمند شدند.

وی با بیان اینکه هم اینک در استان مرکزی ۸۵۸ دهیاری و ۲۸ پایگاه آتش نشانی در روستاها وجود دارد افزود: مجوز ۶۷ دهیاری جدید در روستاهای دارای ۲۰ تا ۳۰ خانوار استان مرکزی امسال صادر شده است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و عشایری استان مرکزی با بیان اینکه دهیاری‌های جدید این استان به سازمان برنامه بودجه معرفی شده‌اند تا مانند سایر دستگاه اجرایی از بودجه سالانه بهرمند شوند گفت: در سال گذشته ۸۸۸ میلیارد تومان اعتبار از محل منابع ارزش افزوده به روستاهای استان اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه از این میزان ۷۷۹ میلیارد تومان سهم روستاهای دارای دهیاری و مابقی برای روستاهای فاقد دهیاری است افزود: در شش ماهه نخست امسال اعتباری به مبلغ ۲۳۶ میلیارد تومان برای روستاهای استان اختصاص یافت که ۲۱۸ میلیارد تومان آن سهم روستاهای دارای دهیاری شده است.

پاکپور با بیان اینکه درجه بندی دهیاری‌ها از نظر وسعت و جمعیت از اقدامات مطلوب دولت سیزدهم است تصریح کرد: ۳۷۷ دهیاری استان مرکزی ارتقا درجه داشته‌اند که منجر به انگیزه برای سایر دهیاری‌ها شده است.

وی با بیان اینکه علاوه بر طرح‌های عمرانی و جشنواره‌های فرهنگی و ورزشی و توسعه زیرساخت‌ها، توسعه نشاط اجتماعی در روستاها با قدرت دنبال می‌شود اظهارکرد: تلاش می‌شود در مناسبت‌های مختلف با اجرای مسابقات، جشنواره‌ها و آئین‌های بومی و محلی زمینه توسعه نشاط اجتماعی فراهم شود.

مدیر کل دفتر امور روستایی استان مرکزی افزود: توسعه اماکن ورزشی و بهره‌برداری از ۱۰ زمین چمن طبیعی ۳۸ زمین چمن مصنوعی از مهترین اقدامات این اداره کل در زمینه ورزش روستایی استان است.

وی‌کمبود نیروی انسانی را چالش بزرگ دهیاری‌ها برشمرد وگفت: به زودی با جذب نیرو این مشکل رفع می‌شود.

پاکپور با بیان اینکه امسال ۴۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای خرید ماشین‌آلات مورد نیاز دهیاری‌های استان هزینه شده است تصریح کرد: در اکثر روستاهای استان سطل‌های مکانیزه نصب شده و ۸۰ نیروی خدماتی به این حوزه اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه ۵۰۰ دستگاه ماشین آلات سبک و نیمه سنگین به دهیاری‌های استان ارائه خدمت می‌کند گفت :۵۶ دستگاه مکانیزه و شش دستگاه غیر مکانیزه در جمع آوری پسماند روستایی استان بکار گرفته می‌شود.

مدیرکل دفتر امور روستایی استان مرکزی با بیان اینکه امسال دو هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال اعتبار از محل مالیات بر ارزش افزوده در سال جاری به دهیاری‌های استان اختصاص یافته است گفت: از سال ۱۴۰۰ تا پایان شهریور ماه امسال از منابع ارزش افزوده، ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار به دهیاری‌های استان اختصاص یافت.

وی با بیان اینکه براساس سرشماری سال ۹۵ جمعیت استان مرکزی یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر است تصریح کرد: از این آمار ۳۰۰ هزار نفر آن در یک‌هزار و ۱۳۷ روستای استان ساکن هستند.

پاکپور احیای شورای عالی جهاد سازندگی، رشد اعتبارات دهیاری‌ها، تقویت جایگاه دهیاری‌ها، پوشش خدمات دهیاری و توجه دولت به افزایش اعتبارات را از عملکردهای شاخص دولت سیزدهم در حوزه روستاها و دهیاری‌ها برشمرد و گفت: در برخی از روستاهای استان به دلیل افزایش قیمت مسکن در شهرها، شاهد بازگشت به روستاها و در برخی روستاها هم به دلیل شرایط مطلوب شاهد بازگشت افراد و ویلا سازی هستیم که باید علت اصلی آن مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مهاجرت معکوس امر مثبتی است ادامه داد: امروز در تمام روستاها شرایط کالبدی به شکلی است که انگیزه سکونت افراد با هر هدفی ایجاد شده و تقویت آن مد نظر است.

کد خبر 693248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.