ریشه کمبود معلم، تعطیلی دانشگاه تربیت معلم در دولت گذشته است

 وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی از چالش‌های آموزش و پرورش تعطیل شدن دانشگاه تربیت و معلم در دولت گذشته است که حداقل باید سالی ۲۵ هزار دانشجو می‌گرفت.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آموزش و پرورش، رضا مراد صحرایی در دیدار با نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان اینکه در باب اهمیت آموزش و پرورش رهبر معظم انقلاب فرمودند «برای عبور از قله‌های دشوار پیشرفت بدون کمک آموزش و پرورش کاری نمی‌توانیم بکنیم»، اظهار کرد: تمام آرزوهای این استان در مدارس قابل مشاهده است و هر تغییر تربیتی باید در مدارس ایجاد شود.

وی افزود: هر کشوری که پیشرفت کرده، نقطه پیشرفت خودش را مدارس قرار داده است. امروز کشور چالش‌های زیادی دارد و هنر ما باید این باشد که از امور مربوط به آموزش و پرورش غافل نشویم.

وزیر آموزش و پرورش با ابراز تأسف از اینکه طی سال‌های گذشته در بعضی مباحث غفلت صورت گرفته است، تصریح کرد: حسب فرمایشات رهبری اگر دو و سه دهه پیش به مدارس توجه می‌کردیم، وضعیت مدارس این‌گونه نبود.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش از منظر رهبری، رکن اصلی تحول در آینده کشور است و به همین منظور سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که از عمر آن حدود ۱۰ سال می‌گذرد و آنچه که نقطه آرمانی یک جامعه پاک و سالم است در بند بند این سند به تصویر کشیده شده است، باید به درستی اجرا شود.

صحرایی با بیان اینکه از نماینده ولی فقیه در استان و سایر مسئولان تقاضا داریم مبنای نظارت، ارزیابی و عملکرد آموزش و پرورش سند تحول بنیادین باشد، خاطرنشان کرد: امروز مسئله اصلی ما توحید، معاد و نبوت است. موضوع حجاب پیامد آن است و دانش‌آموزی که سند تحول بنیادین را ترسیم کرده است، باید برگشت دقیق و عمیق به اصول داشته و جهانی تفکر کند.

وی با بیان اینکه تربیت معلم برای آموزش و پرورش مانند کبد برای بدن انسان است که دائم باید به آموزش و پرورش خون تزریق کند تا این نهاد با نشاط بماند، گفت: یکی از چالش‌های آموزش و پرورش تعطیل شدن دانشگاه تربیت و معلم در دولت گذشته است که حداقل باید سالی ۲۵ هزار دانشجو می‌گرفت.

کاهش مراکز تربیت معلم کشور به ۹۸ مرکز

وزیر آموزش و پرورش ریشه کمبود معلم در زمان حاضر را به همین دلیل دانست و افزود: از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰، حدود ۵۰۴ هزار معلم وارد آموزش و پرورش شده است و تنها از ۱۷ درصد ظرفیت سالانه دانشگاه فرهنگیان استفاده شد.

وی با اشاره به اینکه مازندران در گذشته حدود ۱۷ مرکز و دانش‌سرای تربیت معلم داشته است، اما اکنون تنها شش مرکز دارد، اظهار کرد: در کل کشور نیز ۵۲۶ مرکز تربیت معلم داشتیم، اما در حال حاضر ۹۸ مرکز بیشتر نداریم؛ هرچند دولت سیزدهم اهتمام کاملی نسبت به تربیت معلم دارد.

صحرایی ادامه داد: ظرفیت فیزیکی ایجاد تربیت معلم ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است و دو سال اخیر بالغ بر ۷۰۰ هزار متر مربع به فضای تربیت معلم اضافه شده است. در استان مازندران تمایل معلمان در ایام تابستان به حضور در شرق استان بیشتر از غرب است که نیازمند اعطای اختیارات بیشتر به این استان است چرا که شرایط این استان خاص است.

وی با بیان اینکه خانواده‌محوری، مدرسه‌محوری، امید، نشاط و هویت‌بخشی در سند تحول بنیادین حل شده است و مشکلات ما را حل می‌کند، گفت: ۳ هزار مدرسه به‌عنوان الگوی تحول در کشور شناسایی شده است که همه این مدارس عادی و دولتی است باید از این مدارس مراقبت شود.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در کشور بیش از ۱۲۰ هزار مدرسه داریم که ۱۰۷ هزار مدرسه دولتی است و از این تعداد مدارسی که بالای ۱۵۰ دانش‌آموز دارند، کمتر از ۵۰ هزار مدرسه است.

کد خبر 693189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.