حسن معاشرت و انقلابی‌گری از ویژگی‌های ممتاز آیت الله ناصری بود

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: مردم‌گرایی آیت‌الله اخلاقی و گره زدن عمل اخلاقی با معاشرت مردم در کنار رویکرد اجتماعی و انقلابی را می‌توان از ویژگی‌های ممتاز شخصیت آیت‌الله ناصری دانست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیت‌الله علیرضا اعرافی امروز – پنجشنبه سیزدهم مهرماه- در همایش سالک الی الله که به‌منظور بزرگداشت مقام آیت الله ناصری در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) قم برگزار شد اظهار کرد: انسان‌هایی که در جهاد الهی شرکت می‌کنند جان و مال و آبروی خود را برای هدایت خلق هزینه می‌کنند.

وی افزود: از شخصیت‌هایی که مسیر سیر و سلوک را پیموده بود مرحوم آیت الله ناصری بود که بسیاری از مردم مستقیم و غیر مستقیم بهره مند از فیوضات ایشان بودند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه هر کس با ایشان نشست و برخاست داشت مجذوب ایشان می‌شد گفت: خاصیت مردان الهی وجود همین جذبه است.

وی با اشاره به اهمیت مسئله اخلاق در حوزه علمیه قم گفت: در حوزه علمیه در ارتباط بااخلاق دو فصل علمی و نظری داریم که دغدغه همه حوزویان است.

آیت‌الله اعرافی افزود: در حوزه دانش اخلاق و اخلاق نظری باوجوداینکه میراث خوب و بزرگ و منابع سرشار از معارف اخلاقی داریم، کاستی‌هایی دیده می‌شود.

وی فقه شیعه را بسیار پیشرفته توصیف کرد و گفت: اگر در حوزه اخلاق نیز با همین جدیت وارد می‌شدیم امروز میراث ما غنی‌تر و قابل‌ارائه‌تر بود.

لزوم توسعه علوم اخلاقی در حوزه علمیه

عضو شورای عالی حوزه علمیه قم ابراز کرد: بزرگان حوزه علمیه قم برای توسعه مرزهای علوم اخلاقی باید فعالیت‌های جدی در پیش بگیرند که در این عرصه می‌توان به نیازهای فراوانی پاسخ داد.

وی با اشاره به اهمیت فلسفه و حکمت اخلاق گفت: راه شهید مطهری در این عرصه باید همچنان پیموده شود.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور افزود: آنچه امروز به‌عنوان اخلاق کاربردی مطرح است نیاز به تحقیق بیشتر دارد و هر یک از این قلمروها باید در کار علمی دقیق وارد شود.

لزوم نقد اخلاق سکولار در حوزه علمیه

وی با اشاره به‌ضرورت نقد اخلاق در جهان غرب و دنیای معاصر است اظهار کرد: امروز در دنیای غرب فعالیت‌های علمی زیادی بر اخلاق نظری صورت گرفته اما اخلاق دینی به کناری گذاشته‌شده و اخلاق سکولار مورد تأکید است که نقد جریان اخلاق سکولار از انتظارات مهمی است که از حوزه علمیه وجود دارد.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به اینکه در اخلاق عملی گرایش‌های مختلف وجود دارد افزود: برای اینکه به یک اخلاق معیار برسیم باید به آسیب‌شناسی حوزه اقدام و عمل اخلاقی بپردازیم.

وی ادامه داد: یکی از آسیب‌ها این است که در عرصه‌های مختلف، اخلاق را امری فرعی بدانیم که این موضوع یکی از قصورهای مهم است چراکه اخلاق به‌عنوان یک ضلع اساسی در ساختار شخصیت فرد مسلمان جایگاه وسیعی دارد.

سطحی‌نگری آسیب اخلاق است

امام‌جمعه قم سطحی‌نگری در مسئله اخلاق را از دیگر آسیب‌های مباحث نظری و عملی اخلاق دانست و گفت: اخلاق عملی، تزکیه و تذهیب مبارزه با شیاطین پیچیده درون است که این مجاهدت با نفس نیاز به یک عمق و دقت دارد.

وی آسیب دیگر حوزه اخلاق عملی را مرید پروری و شخص محوری دانست و اظهار کرد: اخلاق اگر در دام شخص محوری بیفتد بسیار آسیب‌زا است چراکه تسلیم مطلق جز از شخص معصوم معنی ندارد.

آیت‌الله اعرافی گفت: ریاضت افراطی، شریعت گریزی و عزلت‌گزینی به‌منظور دوری از تکالیف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی از دیگر آسیب‌های مهم است.

وی ادامه داد: افراط‌وتفریط در کارکردگرایی و بنیادگرایی علوم اخلاقی دو آسیب دیگر است. اخلاق باید هم منوط به‌ظاهر باشد و هم باطن را در بربگیرد.

اخلاق معیار بر عقل مبتنی است

عضو شورای عالی حوزه علمیه با اشاره به اینکه اخلاق باید مبتنی بر توحید و ولایت باشد اضافه کرد: بزرگان ما تأکید داشتند که مقدمه درس اخلاق باید توحید باشد چراکه اگر او درست بشود، اخلاق عملی هم اصلاح خواهد شد.

وی گفت: اخلاق معیار باید مبتنی بر عقل بوده و درعین‌حال از شور الهی و اشتیاق معنوی هم بهره بگیرد.

آیت‌الله ناصری مرد مهاجرت بود

آیت‌الله اعرافی با اشاره به ابعاد شخصیت آیت‌الله ناصری افزود: ایشان یک شخصیت علمی با بهره‌های فراوان از حوزه علمیه نجف و قم بودند.

وی آیت‌الله ناصری را مرد مهاجرت توصیف کرد و اظهار کرد: مهاجرت یک مقوله بسیار اثرگذار و سرنوشت‌ساز در تاریخ اسلام و شیعه است.

وی با اشاره به اینکه حوزه متأخر قم با مهاجرت آیت‌الله حائری یزدی بنا شد گفت: مهاجرت آیت‌الله ناصری به اصفهان منشأ برکات بسیاری شد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور درک محضر اساتید مختلف را موجب جامعیت شخصیت آیت‌الله ناصری دانست و گفت: مهم‌ترین وجه شخصیت آیت‌الله ناصری مجسم بودن عمل اخلاقی در چهره و مشی ایشان بود.

وی افزود: مردم‌گرایی آیت‌الله اخلاقی و گره زدن عمل اخلاقی با معاشرت مردم در کنار رویکرد اجتماعی و انقلابی را می‌توان از ویژگی‌های ممتاز شخصیت آیت‌الله ناصری دانست.

آیت‌الله اعرافی گفت: شاگرد پروری و معاشرت خوب از ویژگی‌های ایشان بود به‌طوری‌که انسان با دیدن چهره این عالم بزرگوار به یاد خدا و امام زمان (عج) می‌افتاد.

کد خبر 693157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.