هشدار مدیریت بحران در وقوع تندبادهای لحظه‌ای در اصفهان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از وقوع طوفان لحظه‌ای در مناطق غرب، جنوب و شرق استان همراه با خیزش گردوخاک، کاهش دید موقتی هشدار صادر کرد.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره هشدار مدیریت بحران در وقوع تندبادهای لحظه‌ای در اصفهان، اظهار کرد: براساس پیش‌بینی‌ها از عصر امروز تا فردا بعدازظهر، شرایط وقوع طوفان لحظه‌ای در مناطق غرب، جنوب و شرق استان را داشته باشیم که همراه با خیزش گردوخاک، کاهش دید موقتی است.

وی با بیان اینکه در فصل پاییز الگوهای وزش باد و گردوخاک تغییر پیدا می‌کند، افزود: اکنون عبور الگوهای جوی و گذر امواج ناپایدار از مناطق غرب استان به دلیل نبود رطوبت، انرژی آن با وزش باد، تندباد، خیزش گردوغبار محلی و کاهش دید افقی تخلیه خواهد شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان پیرامون اینکه با آغاز فصل پاییز الگوهای جوی و وزش باد با تغییرات از غرب فعالیت دارند، تصریح کرد: کانون‌های گردوغبار تابستانه از مناطق شمال و شرق به ویژه اردستان، نائین، مرز سمنان و نواحی کاشان در سطح استان فعال بودند.

وی ادامه داد: به دلیل خشکی هوا، نبود بارندگی و رطوبت جوی، هرگونه وزش باد می‌تواند منجر به ایجاد گردوغبار در مناطق مستعد شمال، غرب و جنوب استان به ویژه در شهرستان‌های کاشان، اردستان، هم‌مرز با استان قم و مرکزی، سمنان شود.

شیشه‌فروش با بیان اینکه افزایش کانون‌های گردوغبار همراه با وزش باد و تندبادهای لحظه‌ای و گردوخاک همراه است، گفت: اکنون در شهرستان اردستان و مناطق مستعد و مسیر جاده‌ها با کاهش میدان دید مواجه هستیم، بیشتر طوفان‌های لحظه‌ای در شهرستان‌های جنوبی استان نائین، خوانسار، دهاقان، شهرضا، گلپایگان، اصفهان، مبارکه، ورزنه، چادگان، دولت آباد، شرق اصفهان، دهق، داران، فریدونشهر، مورچه خورت، کوهپایه و هرند مورد انتظار است.

وی اظهار کرد: اختلال موقتی در میسر اصفهان_نایین به علت شدت گردوغبار و محور سجزی در بعدازظهر فردا وجود دارد، سرعت باد لحظه‌ای بین ۷۰ تا ۷۵ کیلومتر بر ساعت مورد انتظار است، با وزش تندباد لحظه‌ای و عبور سامانه ناپایدار جوی فاقد رطوبت منجر شده به صدور هشدار نارنجی در سطح استان شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: اختلال و کاهش دید در جاده‌های شرق به واسطه گردو خاک محلی، احتمال اختلال در سفرهای بین شهری، احتمال آسیب به صنعت کشاورزی، آسیب به سازه‌های شهری و روستایی، احتمال شکستن درختان فرسوده، اختلال در مسیر تردد محورهای مواصلاتی اصفهان دور از انتظار نیست.

وی با اشاره به اطلاع‌رسانی هشدار طوفان لحظه‌ای به دستگاه‌های مرتبط در استان، افزود: شهروندان در مسیر جاده‌ها به توصیه‌های پلیس دقت کنند و در مواجه با کاهش دید موقتی از سفرهای غیرضروری اجتناب کرده و احتیاط در سفرهای برون و درون شهری، تمهیدات لازم در جهت حفظ ماشین‌آلات کشاورزی، آمادگی راهداری در مسیرهای طوفان خیز و گردوخاک، توقف فعالیت‌ها درارتفاعات، انجام تدابیر پیشگیرانه در جهت کاهش خسارات احتمالی ناشی از وزش باد شدید را در نظر داشته باشند.

شیشه‌فروش درباره شناسایی ۱۴ کانون بحران فرسایش بادی در استان اصفهان گفت: شهرستان‌های آران و بیدگل، ریگ‌بلند، ریگ‌زرین، سجزی، رودشت، ریگ‌جن، جرقویه، چاه‌ملک، فرخی، خور، مصر، جندق و مناطق تالاب شور گلپایگان مستعد فرسایش بادی هستند.

وی با بیان اینکه فردا با کاهش محسوس دما در استان مواجه خواهیم بود، خاطرنشان کرد: براساس پیش‌بینی اعلام شده که از دهه سوم مهرماه، گذر امواج ناپایدار جوی دارای رطوبت خواهد بود، شاهد بارش‌هایی در استان هستیم.

کد خبر 693050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.