پرونده میدان بهار روی میز شهرداری است/تصفیه آب برکه‌ باغ پرندگان با همکاری دانش‌بنیان‌ها

شهردار اصفهان با بیان اینکه شرایطی فراهم شده است تا در تمام محلات شهر امکان اکران فیلم‌های سی‌وپنجمین جشنواره کودکان و نوجوانان و برگزاری جشن وجود داشته باشد، گفت: این اقدام در دوره‌های گذشته نیز انجام می‌شد، اما امسال سعی شده است با دقت و گستردگی بیشتر صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی قاسم‌زاده امروز _چهارشنبه دوازدهم مهرماه_ در برنامه رادیویی «بی‌واسطه با مردم» اظهار کرد: برای نمایشگاه فن‌نما شعار زیبایی مبنی بر «ما برای وصل کردن آمدیم» انتخاب شده که اقدام خوبی بوده است و پیام خاص دارد، همچنین در این هفته علاوه بر برگزاری نمایشگاه فن نما، میزبان سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در نصف‌جهان خواهیم بود.

وی با بیان اینکه جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان به‌عنوان یک رویداد فرهنگی، نهادینه شده است، افزود: امروز با داوران این جشنواره جلسه‌ای داشتیم، قابل توجه است که داوران نخستین دوره این جشنواره وارد دهه‌های ۴۰ و ۵۰ عمر خود شده بودند و این موضوع نشان می‌دهد که این جشنواره به خاطره‌ای شیرین تبدیل و وارد تاریخ نصف‌جهان شده است.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: امیدوارم هفته‌ای که میزبان جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان هستیم، تمام کودکان شهر از آن استفاده کنند، در این راستا سالن‌های متعدد سینمای شهر را در نظر گرفتیم تا روزانه هزار دانش‌آموزان از آن برای تماشای فیلم‌ها استفاده کنند.

وی شهردار اصفهان با بیان اینکه شرایطی فراهم شده است تا در تمام محلات شهر امکان اکران فیلم‌های سی‌وپنجمین جشنواره کودکان و نوجوانان و برگزاری جشن وجود داشته باشد، گفت: این اقدام در دوره‌های گذشته نیز انجام می‌شد، اما امسال سعی شده است با دقت و گستردگی بیشتر صورت گیرد؛ همچنین برنامه‌ریزی شده است کودکانی که شرایطی خاص دارند، بتوانند در این جشن‌ها و جشنواره شرکت کنند، بنابراین در بیمارستان‌های امام حسین (ع) و امید ویژه برنامه‌های برای این کودکان برگزار خواهد شد.

سوال شهروندان و پاسخ مسئولان

بخش دیگر این برنامه به پرسش شهروندان و پاسخ مدیران شهری اختصاص یافت.

بسته تشویقی بافت فرسوده برای محله نصرآباد

شهروند: محله نصرآباد- خیابان سرلت در مجاورت منطقه ۹ شهرداری اصفهان، از نگاه مدیریت شهری فراموش شده است؛ این محله نیز باید همچون سایر محلات منطقه باشد و حتی خانه‌های فرسوده در حال ریزش است، همچنین جاده باغ پرندگان نیز مشکلات متعددی داشته و در روزهای تعطیل در این محور شاهد ترافیک زیادی هستیم، از مسئولان درخواست دارم به این محله هم توجه کنند.

شهردار اصفهان: به‌عنوان شهردار، این رسالت را برای خود می‌بینم که تمام ساکنان نصف‌جهان را در برنامه‌ریزی مورد نظر و همه محلات شهری را مورد توجه قرار دهیم، البته ممکن است بر اساس اولویت‌بندی، توجه به یکی از محلات زودتر از دیگر محلات صورت گیرد.

اقداماتی همچون تعریض معابر، باز کردن گلوگاه‌ها، احداث مجموعه‌های فرهنگی و اجرای طرح بازآفرینی شهری توسط شهرداری انجام می‌شود و ممکن است در هر محله اولویت‌بندی آن تغییر کند.

سیدسلمان قاضی‌عسگر، مدیر منطقه ۹ شهرداری اصفهان: محله نصرآباد از دو قسمت تشکیل شده که قسمتی جزو اراضی ناژوان، در حریم و خارج از محدوده منطقه شهری است و شرایط خاصی از نظر عمرانی و آزادسازی دارد.

بخش دیگر محله نصرآباد در بافت فرسوده منطقه ۹ قرار دارد و بسته طرح تشویقی بافت فرسوده با ابلاغ شهرداری اصفهان و شورای عالی شهرسازی دراین محله قابلیت اجرا داشته و اطلاع‌رسانی‌های لازم در محله برای مالکان انجام شده است؛ اختصاص طبقات مازاد در صورت داشتن شرایط لازم ساختمان و علاوه بر طرح تفصیلی، کسری پارکینگ، سطح اشغال و محاسبات آن با تخفیف ۷۰ درصدی مصوب شورای اسلامی شهر در صدور پروانه ساختمانی از جمله مفاد این بسته تشویقی است که در این محله می‌تواند اجرا شود.

با توجه به اینکه این بسته تشویقی به‌تازگی ابلاغ شده است تا دو سال آینده با استقبال شهروندان این محله در این زمینه مواجه خواهیم بود و شهروندان هم‌اکنون با مراجعه به شهرداری منطقه یک به یک در این زمینه اقدام می‌کنند.

در حال حاضر حدود ۱۲ پرونده در محله نصرآباد در حال صدور پروانه ساختمانی است که تعدادی از آن گلوگاهی است و می‌تواند محرک توسعه باشد و بخشی از مشکلات موجود آن محله را کاهش دهد.

ابتدای کوچه زاینده‌رود، مسجدی تحت عنوان «تکیه» وجود دارد که با توجه قدمت آن، ساماندهی با همکاری سازمان نوسازی و بهسازی تا پایان سال انجام خواهد شد؛ این کوچه یکی از مسیرهای دسترسی خیابان میرزاطاهر و آتشگاه به ناژوان است که طبق طرح بازنگری طرح تفصیلی عرض ۱۲ متری دارد.

پیشنهاد مشاور منطقه ۹ شهرداری اصفهان با بررسی حقوق مکتسبه زمین‌ها، پایان‌کارها و استعلامات، عرض بیشتر از ۱۲ متر است، اما در حال حاضر باید همین عرض مورد توجه باشد که حدود ۹۰ درصد آن نیز طبق همین میزان شکل گرفته و پروانه‌ها صادر شده است.

در محدوده منطقه ۹ شهرداری اصفهان در نزدیکی باغ پرندگان و عرصه ناژوان، زمینی با کاربری پارکینگ یا پارکینگ احداث شده‌ای وجود ندارد، البته به‌نظر می‌رسد موضوعی که بیشتر برای ساکنان شهروندان منطقه مشکل‌زا بوده، تردد خودروها است.

موضوع احداث پل روی زاینده‌رود در حال پیگیری در شورای ترافیک شهرستان است که با اجرای آن بخشی از مشکلات شهروندان در سال‌های آینده کاهش خواهد یافت.

در حال حاضر پیاده‌روسازی و آرام‌سازی کوچه زاینده‌رود انجام شده که تا ۳۰ درصد باعث کاهش مشکلات ترافیکی شده است، اما باید منتظر ابلاغ طرح جدید تفصیلی باشیم.

مشارکت، شرط لازم برای ساماندهی میدان بهار

شهروند: حدود ۳۰ سال میدان بهار واقع شده در ابتدای خیابان آتشگاه، به‌صورت غیرقانونی بسته شده بود که در حال حاضر به مدت سه سال بوده که حکم باز شدن آن صادر شده است، اما شهرداری از طریق کارشناسان رسمی دادگستری برای این میدان قیمت تعیین کرده و حتی پیشنهاد معاوضه آن را با ملکی در میدان میوه و تره‌بار اصفهان داده، که هیچکدام از این موارد عملی نشده است و امروزه این محل به انباشتی از زباله تبدیل شده است.

شهردار اصفهان: بخشی از زمین میدان بهار خیابان آتشگاه، در تملک شهرداری اصفهان و بخشی مربوط به غرفه‌ها و مالکیت خصوصی است؛ چراکه این محل طرح مصوبی نداشته است، امکان آزادسازی کامل آن از طریق حدود اختیارات قانونی شهرداری نبوده و باید از مسیر کسب رضایت با مالکان به توافق برسیم.

گاهی موضوع میدان بهار در اولویت شهرداری نبوده و گاهی همچون زمان ابتدای فعالیت من به‌عنوان شهردار که برای رفع این مشکل اقدام کردیم، مالکان خصوصی میدان بهار رغبت لازم نسبت به قیمت‌گذاری کارشناس رسمی دادگستری نداشتند و معترض بودند که قیمت این محل بیشتر از قیمت‌گذاری کارشناسی است و مشکلات حقوقی دیگری نیز در این زمینه وجود داشت.

در جلسه‌ای که با حضور بعضی از کسبه برگزار شد، مطرح کردم که شهرداری و مالکان با حفظ مالکیت، پروژه‌ای با همکاری یک سرمایه‌گذار به‌صورت مشارکتی اجرا کنند تا با یک کاربری مناسب به نتیجه برسیم که هنوز روح مشارکت، شکل نگرفته است.

در حال حاضر بعضی غرفه‌ها، مالکان متعدد دارند، اما هنوز پرونده میدان بهار روی میز کار شهرداری است و روز گذشته در جلسه‌ای با حضور معاون مالی و اقتصادی شهرداری اصفهان مواردی مطرح شد؛ این آمادگی را داریم با جلب رضایت مالکان و همکاری با آن‌ها، با گذشت هر دو طرف از نظرات خاص خود، به نظر مشترک برسیم و این ظرفیت خوب شهر را به یک محل مناسب برای شهروندان تبدیل کنیم.

قاضی‌عسگر، مدیر منطقه ۹ شهرداری اصفهان: پس از چندین سال با دستور شهردار اصفهان و تاکید بر حقوق مالکان، موضوع میدان بهار در دستور کار قرار گرفت؛ در روزهای اخیر جلسه‌ای با حضور دستگاه‌های نظارتی برگزار شد و در سه توافق اخیر ایرادات قانونی مورد توجه قرار گرفت که هفته گذشته رفع و قیمت‌ها با پیشنهاد این دستگاه‌ها تعدیل شد و در حال حاضر نیز در مرحله توافق دوباره یا اصلاح آن هستیم که اداره کل املاک شهرداری در حال تدوین دوباره این توافقنامه است؛ اگر روح مشارکت در زمینه میدان بهار وجود داشته باشد، پروژه خوبی اجرا خواهد شد.

حال پرندگان مجموعه باغ پرندگان خوب است

شهروند: در روزهای اخیر خبری در فضای مجازی مبنی بر مساعد نبودن وضعیت و حال پرندگان مجموعه باغ پرندگان منتشر شده بود، آیا صحت دارد و وضعیت آن چگونه است؟

مهدی قائلی، مدیر ناژوان: مجموعه باغ پرندگان در سال ۱۳۷۵ به بهره‌برداری رسیده است و به عنوان یک ظرفیت گردشگری به شهر اصفهان اضافه شده است و همواره فعالیت خود را به سمت پیشرفت در عرصه گردشگری ادامه داده است.

در دوره ششم مدیریت شهری، چند سیاست در زمینه این ظرفیت گردشگری تعریف شده است، نخست تنوع بخشی در در زمینه گونه‌های پرندگان، اقدامات مثبتی انجام شده است؛ همچنین در حوزه نظافت عمومی محیط ناژوان و باغ پرندگان نیز اقداماتی همچون تصفیه آب برکه وسط مجموعه باغ پرندگان انجام شده است.

تصفیه آب برکه وسط مجموعه باغ پرندگان با توجه به وجود نیترات در فضولات پرندگان آبزی نگهداری شده در این مجموعه و آسیب‌رساندن به فضای سبز، از جمله اولویت‌های مطرح شده بود؛ بر این اساس پروژه‌ای تعریف شد تا با همکاری یک شرکت دانش‌بنیان، آب این برکه را تصفیه کنیم و علاوه بر تصفیه آب، نظافت عمومی و بهره‌وری دوباره از آن انجام خواهد شد.

حال پرندگان مجموعه باغ پرندگان خوب است و بر اساس استانداردها، ماهانه واکسیناسیون آن‌ها انجام می‌شود، همچنین نظارت دامپزشک و پزشک مشاور مجموعه نیز به صورت مستمر انجام می‌شود.

حتی در زمینه خوب کردن حال پرندگان بیمار نیز، متخصصان مجموعه باغ پرندگان فعالیت می‌کنند و در صورتی که نیاز باشد از سوی سازمان محیط زیست به مجموعه باغ پرندگان، پرندگان بیمار وارد و پس از طی دوران قرنطینه و مراحل درمان خارج می‌شوند.

همچنین بر اساس مصوبات کمیته عالی ناژوان، توسعه باغ پرندگان در دستور کار است و عملیاتی خواهد شد؛ به همت همکاران و حسن اعتمادی که از سوی مدیریت شهری به مجموعه ناژوان وجود داشت، آکواریوم اصفهان طی روزهای گذشته از سرمایه‌گذار خارجی تحویل گرفته شد و به مجموعه ناژوان واگذار شد.

درخواست شده بود که برای همسان‌سازی سیستم‌ها و استقرار تیم همکار جدید، مجموعه آکواریوم تعطیل و تا پانزدهم مهرماه این مجموعه بازگشایی شود، اما با نهایت همت همکاران، از پنجشنبه هفته گذشته شروع به فعالیت کرد و در حال حاضر نیز حال ماهی‌های آکواریوم مجموعه ناژوان هم خوب است.

شهردار اصفهان: به‌تازگی از باغ پرندگان بازدیدی داشتیم که حال پرندگان خوب بود و تنها دغدغه مشترک، وجود برکه و تصفیه آب آن بود که قرار شد به همت شرکت دانش‌بنیان تصفیه آب انجام شود.

مشکلات ابتدایی احداث بازار دوچرخه و موتور سیکلت اصفهان رفع شده است

شهروند: در خیابان‌های سروش و زینبیه که موتور سیکلت فروشی‌های متعددی هستند، جایی برای تردد عابران پیاده، یا پارک خودروها نیست و سد معبر را شاهد هستیم که باید فکری عاجل برای رفع این مشکل شود.

شهردار اصفهان: دو هفته گذشته در شورای عالی مشارکت‌های شهرداری اصفهان اعلام شد که مشکلات ابتدایی احداث بازار دوچرخه و موتور سیکلت اصفهان رفع شده است و فراخوان جذب سرمایه‌گذار اعلام می‌شود و محلی از قبل در پشت مسجد مصلی برای این بازار پیش‌بینی شده است.

مطمئن هستم اگر مکانی را با تجهیزات و امکانات لازم برای این بازار فراهم کنیم، کسب‌وکارهایی که مربوط به موتورسیکلت هستند، از این پیشنهاد شهرداری اصفهان استقبال خواهند کرد.

ساماندهی مشاغل از وظایف ذاتی شهرداری است و هر جا مشاغل، موجب ایجاد مزاحمت در تردد شهروندان می‌شوند، باید اقدام شود؛ نوع شغل فعالان حوزه موتورسیکلت و دوچرخه به‌گونه‌ای خاص است که موجب مزاحمت در تردد شهروندان می‌شود اما تا زمانی که آن فضای متمرکز بازار دوچرخه و موتور سیکلت را آماده نکرده‌ایم، نمی‌توانیم این کسبه را از شغل خود منع کنیم.

از این نظر که شهرداری باید وضعیت موجود را ساماندهی کند و مغازه‌داران موتورسیکلت‌فروشی، موتورهای خود را در معابر و خیابان پارک نکنند و عرضه نمایشگاهی نداشته باشند، باید حوزه کنترل و نظارت شهرداری ورود کند و ساماندهی آن با احداث بازار ویژه دوچرخه و موتور سیکلت انجام شود.

امیدواریم با اعلام این فراخوان و جذب سرمایه‌گذار، فعالان حوزه موتورسیکلت و دوچرخه استقبال کنند و این مشکل را با ایجاد یک محیط مجهز رفع کنیم.

روح‌الله ابوطالبی، مدیرکل پیشگری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان: در ارتباط با مغازه‌های موتور سیکلت‌فروشی خیابان‌های سروش و لاله در مناطق سه، هفت و ۱۰ شهرداری، هماهنگی‌هایی با اتحادیه مربوطه و بازرسان اصناف انجام شد و وضعیت حال حاضر نسبت به قبل بهتر شده است و پیاده روها برای تردد شهروندان بهتر شده است و موتور سیکلت‌ها در خیابان پارک می‌شود.

البته طبق هماهنگی با مقام قضائی، اخطارهای لازم به فروشنده‌ها داده شده و حکمی از این مقام دریافت شده است که عامل راهور برای کنترل محدوده خیابان و عوامل شهرداری برای کنترل پیاده‌روها اقدام کنند و در صورت ممانعت از جابه‌جایی و رفع نشدن سد معبر، نسبت به جمع‌آوری موتورسیکلت‌ها اقدام شود.

طی ۱۵ روز گذشته این طرح در حال اجرا است و مرحله اول این اقدام در خیابان سروش در حال انجام و موجب کاهش این مشکل شده است؛ مرحله بعدی خیابان‌های زینبیه و لاله است، همچنین پلمب مغازه‌ها، در مرحله آخر انجام خواهد شد.

والدین کودکان می‌توانند با مراجعه به پرتال سازمان فرهنگی شهرداری، برای تهیه بلیت‌های جشنواره اقدام کنند

شهروند: کودکان چگونه می‌توانند برای مشاهده فیلم‌های سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اقدام کنند.

شهردار اصفهان: والدین کودکان می‌توانند با مراجعه به پرتال سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری، برای تهیه بلیت اقدام کنند، همچنین آن‌ها از طریق مدارس دانش‌آموزان خود نیز می‌تواند در این زمینه اقدام و فیلم‌های جشنواره فیلم و کودک و نوجوان را مشاهده کنند.

از اینکه شاهد هستیم شهروندان پیگیر مسائل شهر و به فکر وضعیت و حال شهر هستند و شرایط شهر برای آن‌ها اهمیت دارد، بسیار خرسندم و معتقدم که این تماس‌ها برای مجموعه مدیریت شهری ارزشمند است.

کد خبر 692938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.