«شهر زندگی» چقدر تاب‌آور است؟

تبیین تاب‌آوری در برابر تهدیدها، شناخت نحوه تأثیرگذاری ظرفیت‌های مختلف در افزایش آن و شناسایی ابعاد تاب‌آوری در شهرها است؛ با توجه به نزدیک‌شدن به فصل بارش‌ها، تاب‌آوری شهری در زمینه بارندگی‌ها باید مدیریت شود تا در زمان بحران به مشکل نخوریم و اصفهان نیز به‌عنوان شهر زندگی، از این قائده مستثنی نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه شهرها با ویژگی‌های خاص خود همچون تراکم بالای جمعیتی، ویژگی‌های کالبدی و معماری و سیستم‌های زیرساختی فشرده و مرتبط، در برابر وقوع حوادث طبیعی بسیار آسیب‌پذیر هستند، از این‌رو مدیریت شهری با بهره‌گیری از برنامه‌ریزی‌های مناسب، منجر به ارتقای سطح فرهنگ عمومی، حفظ ارزش‌های اجتماعی و فرهنگی رفاه عمومی و سایر موارد شده و بستر مناسب را برای افزایش تاب‌آوری شهرها فراهم می‌سازند.

تاب‌آوری شهری موجب تقویت پایداری شهری شده و به راهکارهای پایدار در فرایند توسعه پایدار منجر می‌شود. توجه به مزایای تاب‌آوری شهری در راستای تقویت سیستم‌های شهری پایدار، عامل حیاتی در دستیابی به آینده مطلوب است.

به‌کارگیری تاب‌آوری شهری در مدیریت شهرها مستلزم شناخت مفاهیم و نظریه‌های مرتبط با آن است تا اصول پایه و قابل به‌کارگیری آن استخراج شود، البته مفهوم تاب‌آوری به درک آسیب‌پذیری مناطق مختلف شهرهای بزرگ و کوچک کمک می‌کند و به‌عنوان یک ابزار، بهترین مقیاس مکان و شیوه مداخله را برای رسیدن به حداکثر سود و صرف حداقل هزینه نشان می‌دهد.

با توجه به تعریف بیان شده از تاب‌آوری شهری و در پیش‌رو بودن فصل سرد سال و بارندگی‌ها، مدیریت شهری شهرهای کشور باید تمهیداتی را برای خدمت‌رسانی مناسب و بی‌کم‌وکاست اندیشیده باشند که شهرداری و شورای اسلامی شهر اصفهان نیز از این قائده مستثنی نیست.

بی‌شک باید تدابیری اندیشیده شود تا در صورت اعلام هشدار بارش‌های سنگین، سیلاب و حتی سیل از سوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان، زیرساخت‌های شهری نصف‌جهان آمادگی لازم برای مقابله با این بحران‌های طبیعی را داشته باشد.

«شهر زندگی» چقدر تاب‌آور است؟

لزوم اجرای کامل طرح جامع دفع آب‌های سطحی در شهر اصفهان

احمدرضا مصور، عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به وضعیت تاب‌آوری شهر زندگی در آستانه فصل سرد سال، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: با توجه به وضعیت بارندگی‌ها و بارش‌های کم سال‌های گذشته در شهر اصفهان، همچنین وضعیت رو به خشک‌شدن سفره‌های آب زیرزمینی در شهر و جاری نبودن ممتد آب در بستر زاینده‌رود، از نظر جاری‌سازی آب‌های سطحی و زیرسطحی، دچار مشکلات زیادی هستیم.

وی می‌افزاید: به همین دلیل، اگر میزان بارندگی یا شدت آن رشد زیادی را نشان دهد، در مواجه با بارندگی دچار مشکل خواهیم بود.

عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه شهر اصفهان مزیتی به‌نام «مادی» دارد که دفع آب‌های سطحی را انجام می‌دهد، خاطرنشان می‌کند: این مادی‌ها در بعضی از نقاط شهر، از بین رفته است و در بعضی نقاط نیز مادی وجود ندارد که این موضوع مشکلاتی را ایجاد می‌کند و مسائلی را به دنبال خواهد داشت.

شهرداری اصفهان در سال‌های اخیر، با انجام مطالعات جامع روی موضوع دفع آب‌های سطحی، به موضوع قابل شرب کردن سفره‌های آب زیرزمینی توجه داشته است.

وی با اشاره به اینکه تنها راه مقابله با بحران آب‎‌گرفتگی این است که بتوانیم از طریق کانال‌های دفع آب‌های سطحی، آب را منتقل یا هر چه سریع‌تر جمع‌آوری کنیم، خاطرنشان می‌کند: شهرداری اصفهان در سال‌های اخیر، با انجام مطالعات جامع روی موضوع دفع آب‌های سطحی، به موضوع قابل شرب کردن سفره‌های آب زیرزمینی توجه داشته است تا بخشی از این نزولات آسمانی به این سفره‌ها برسد و آب‌های سطحی به فاضلاب منتقل نشود، زیرا با تخلیه شبکه فاضلاب، آب حاصل از بارندگی نیز تخلیه می‌شود.

مصور تاکید می‌کند: اصفهان به دلایل متعددی همچون زیست‌بوم، از بین رفتن مادی‌ها و نقصان در بعضی از نقاط شهر به‌دلیل ساخت‌وسازهای غیراصولی، شرایط ایدئالی در مواجهه با بحران آب‌گرفتگی ندارد، اما آن چه که تاکنون این نقیصه را جبران کرده است، تلاش نیروهای فعال در حوزه‌های خدمات شهری و عمران شهرداری است که مشکل را به حداقل رسانده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: امیدواریم با اجرای کامل طرح جامع دفع آب‌های سطحی در شهر اصفهان، از بحران آب‌گرفتگی جلوگیری کنیم و از نزولات آسمانی استفاده بیشتری در مصارف درست داشته باشیم.

«شهر زندگی» چقدر تاب‌آور است؟

تاکنون ۹۰ درصد نقاط بحرانی که می‌تواند خطرساز و موجب آب‌گرفتگی شود را رفع کرده‌ایم

احمدرضا کیانی، مدیر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان اظهار می‌کند: مجموعه اقدامات و توانایی‌های قابل اندازه‌گیری هر سیستم شهری و ساکنان آن، برای حفظ تداوم کارکردها در طول زمان بحران، تبدیل آن به سازگاری مثبت و میل به سمت پایداری، تاب‌آوری شهری تلقی می‌شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌ها و توانایی‌ها برای افزایش میزان تاب‌آوری شهر اصفهان در برابر بارندگی‌ها و در آستانه فصل سرد سال می‌افزاید: حوزه معاونت محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان در سه بخش نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و فکر افزاری، برنامه‌ریزی‌هایی را انجام داده است.

مدیر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: در حوزه نرم‌افزاری برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است تا قبل از اتفاقات و ورود به زمان بارش‌هایی که از سوی اداره کل مدیریت بحران و هواشناسی اطلاع‌رسانی می‌شود، آمادگی و برنامه‌ریزی لازم را به مناطق و حوزه‌های درگیر اعلام کنیم.

وی با بیان اینکه چالش‌های سال‌های گذشته مطرح و به حوزه‌های مربوط اشاره شده است تا با برنامه‌ریزی، مشکلی در زمینه سیلاب‌های شهری متأثر از بارندگی نداشته باشیم، اضافه کرد: بر اساس تجربیات گذشته و برداشت‌های حوزه‌های عمرانی و خدمات شهری مناطق پانزده‌گانه، نقاط بحرانی که می‌تواند خطرساز و موجب آب‌گرفتگی‌هایی در سطح شود را رفع می‌کنیم که تاکنون حدود ۹۰ درصد آن مرتفع شده و امیدواریم مشکل خاصی نداشته باشیم.

کیانی تاکید می‌کند: در حوزه سخت‌افزاری نیز با توجه به تجربیات گذشته، تجهیزات مورد نیاز در زمان بحران و سیلاب‌های شهری، تهیه شده است و علاوه بر کف‌کش، خودمکش و سایر ملزومات سخت‎‌افزاری مورد نیاز، شش دستگاه خودمکش ۶ اینچی برای سازمان آتش‌نشانی خریداری و مباحث عمرانی نیز برای رفع نقاط آب‌گرفتگی انجام شده است.

رزمایش آب‌گرفتگی در شهر اصفهان در محدوده بزرگراه‌های شهیدان اقارب‌پرست، کشوری و آقابابایی و پل شهید چمران با استفاده از امکانات سخت‌افزاری، نیروی انسانی و نهادهای امدادرسانی و شرکت‌های خدمات‌رسان همچون آبفا، برق و گاز برگزار شد تا بدانیم چه سطحی از آمادگی در فصل بارش‌های پیش‌رو داریم.

وی اضافه می‌کند: همچنین خریدهای سخت‌افزاری، اقدامات عمرانی و احداث سپتیک‌ها انجام و ضمن اینکه آمادگی سخت‌افزار موجود نیز بررسی شده است، به‌طور تقریبی تمام سیستم‌ها آماده به‌کار است و مشکلی نخواهیم داشت.

مدیر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان ادامه می‌دهد: در کارگروه سیلاب‌های شهری در زمینه نیروی انسانی مناطق، حدود ۱۰۰ اکیپ مواجهه با سیلاب، با حدود ۱۰۰۰ نیرو برنامه‌ریزی شده است که در شیفت‌های مختلف آمادگی دارند و برنامه زمان‌بندی برای آن‌ها از قبل اعلام شده است.

وی با بیان اینکه ستاد بحران هر منطقه، به‌همراه نیروی انسانی، تجهیزات مورد نیاز و اقداماتی که باید انجام شود، آماده است، اضافه می‌کند: به‌همین منظور، طی هفته‌های گذشته رزمایش مواجهه با سیلاب و آب‌گرفتگی را در چهار نقطه شهر اصفهان که در گذشته شاهد آب‌گرفتگی آن‌ها بودیم، برگزار کردیم.

کیانی با اشاره به برگزاری رزمایش آب‌گرفتگی در شهر اصفهان می‌افزاید: این رزمایش در محدوده بزرگراه‌های شهیدان اقارب‌پرست، کشوری و آقابابایی و پل شهید چمران با حضور امکانات سخت‌افزاری، نیروی انسانی و نهادهای امدادرسانی و شرکت‌های خدمات‌رسان همچون آبفا، برق و گاز و مسئولان شهری و استانی از جمله «مهدی بقایی» معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان، «محمدعلی احمدی» فرماندار اصفهان و «منصور شیشه‌فروش» مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان برگزار شد که حضور میدانی این مسئولان، نشان از اهمیت این رزمایش داشت تا بدانیم چه سطحی از آمادگی در فصل بارش‌های پیش رو داریم که با نمره بسیار خوبی از نگاه مدیران استانی مواجه و آمادگی‌ها برقرار بود.

وی با بیان اینکه در رابطه با نکاتی که باید به اطلاع حوزه‌های مختلف برسد، مکاتبات لازم انجام شد و همکاران سازمان‌های آتش‌نشانی و خدمات موتوری آمادگی لازم را دارند، ادامه می‌دهد: سازمان خدمات موتوری در چهار نقطه از شهر نیروهای خود را به‌همراه نماینده سازمان مستقر کرده است و پس از ساعت اداری شیفت‌بندی شده است، همچنین سازمان آتش‌نشانی نیز به همت نیروهای زحمتکش خود در صحنه حضور دارد و در مواجهه با سیلاب‌ها و بحران‌های پیش‌رو کمک خواهد کرد.

مدیر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری اصفهان اظهار امیدواری می‌کند: بارش‌های الهی در فصل پیش‌رو، منشأ اثرات و برکات خوبی در شهر اصفهان باشد و بتوانیم از این نعمت‌ها به‌نحو مطلوب استفاده کنیم و با مدیریت و برنامه‌ریزی، بارندگی‌های توأم با خوشحالی برای شهروندان داشته باشیم.

به گزارش ایمنا، تاب‌آوری شهری موجب تقویت پایداری شهری خواهد شد و به راهکارهای پایدار در فرایند توسعه پایدار منجر می‌شود، توجه به مزایای تاب‌آوری شهری در راستای تقویت سیستم‌های شهری پایدار، عامل حیاتی در دستیابی به‌آینده مطلوب است، بنابراین تبیین آن در برابر تهدیداتی همچون بحران‌های آب‌گرفتگی، در واقع شناخت نحوه تأثیرگذاری ظرفیت‌های اجتماعی، اقتصادی، نهادی، سیاسی و اجرایی و جوامع شهری در افزایش تاب‌آوری و شناسایی ابعاد مختلف آن در شهرها است.

در این میان نوع نگرش به مقوله تاب‌آوری و نحوه تحلیل آن، از یک طرف در چگونگی شناخت تاب‌آوری وضع موجود و علل آن نقش کلیدی دارد و از طرف دیگر سیاست‌ها و اقدامات کاهش خطرات، خطر و نحوه رویارویی با آن را تحت تأثیر اساسی قرار می‌دهد.

کد خبر 692896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.