تایر خودروها، بدترین منبع آلودگی میکروپلاستیک در شهرها

تحقیقات حاکی از آن است که ذرات سمی به‌کار رفته در تایر خودروها می‌تواند بدترین منبع آلودگی میکروپلاستیک در شهرها باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، طبق گزارش‌ها منبع ۷۸ درصد از میکروپلاستیک‌های موجود در اقیانوس‌ها لاستیک تایر خودروها است. تایر خودرو از حدود ۲۴ درصد لاستیک مصنوعی ساخته شده است که با استفاده از فرآورده‌های فرعی نفتی ساخته می‌شود و با حرکت وسایل‌نقلیه استهلاک پیدا می‌کند. از سوی دیگر تنها مشکل زیست‌محیطی این حلقه‌های لاستیکی میکروپلاستیک‌ها نیست، بلکه نگرانی‌های علمی فزاینده‌ای در مورد ترکیب شیمیایی موجود در آن‌ها وجود دارد که شامل فلزات سنگین مانند مس، سرب و روی نیز می‌شود. در مجموع لاستیک تایر خودروها حاوی بیش از ۴۰۰ ماده شیمیایی و ترکیبات است که بسیاری از آن‌ها سرطان‌زا هستند، بنابراین خطرات ذرات سمی به‌کار رفته در این لاستیک‌ها بسیار گسترده است.

آسیب‌های زیست‌محیطی ناشی از تایر خودروها

مرگ دسته‌جمعی ماهی‌های قزل‌آلا در رودخانه‌های ساحل غربی ایالات‌متحده طی دو دهه اخیر یکی از نخستین نشانه‌های خطرات زیست‌محیطی لاستیک‌ها به‌شمار می‌رود. تحقیقات نشان می‌دهد که این مرگ‌ومیر ناشی از یک ماده شیمیایی به نام 6PPD است که برای جلوگیری از ترک خوردن لاستیک‌ها به ترکیب اضافه می‌شود. 6PPD هنگامی که در معرض ازن سطح زمین قرار می‌گیرد، به چندین ماده شیمیایی دیگر از جمله ترکیبی تبدیل می‌شود که به‌طور حاد برای تعدادی از گونه‌های ماهی سمی به‌شمار می‌رود.

تایر خودروها، بدترین منبع آلودگی میکروپلاستیک در شهرها

درصد خطر ناشی از ذرات سمی لاستیک تایر خودروها

آمارهای به‌دست‌آمده در این زمینه تکان‌دهنده است. طبق گزارشات سالانه تقریباً دو میلیارد لاستیک در سراسر جهان تولید می‌شود. چهار لاستیک خودرو در هر کیلومتر پیموده شده یک تریلیون ذره بسیار ریز بر جای می‌گذارند. این ذرات به قدری ریز هستند که می‌توانند از بافت ریه به جریان خون عبور کنند، از سد خونی مغزی بگذرند و طیف وسیعی از پیامدهای نگران کننده برای سلامتی را به همراه داشته باشد.

آلودگی ذرات لاستیک تایر خودروها حتی در بعضی موارد با گازهای خروجی از لوله‌های اگزوز رقابت می‌کند، تا جایی که مطالعات نشان می‌دهد که انتشار به‌ترتیب ۲.۵ و ۱۰ واحد ذرات معلق در هوا از لاستیک‌ها و ترمزها بسیار بیشتر از جرم انتشاریافته این ذرات از لوله‌های اگزوز در یک شهر مانند کالیفرنیا است. به این ترتیب کاهش ذرات سایشی تایرها به اندازه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای مهم است.

مقابله با مشکل آلودگی ذرات سمی لاستیک تایر خودروها

محققان از جنبه نوآوری‌های زیست‌محیطی در حال آزمایش تولید نوعی لاستیک از ریشه قاصدک و با استفاده از روغن سویا هستند تا مواد طبیعی به‌کار رفته در تایر اتومبیل‌ها را افزایش دهند.

یک شرکت آلمانی نیز در حال پیشبرد این راه‌حل برای ساخت لاستیک دوچرخه‌ها است که طبق آزمایشات ۲۵ درصد کمتر از نمونه‌های رایج فعلی ترکیبات سرطان‌زا منتشر می‌کنند. البته این نوع لاستیک‌ها همچنان به افزودنی‌های مشکل‌ساز نیاز دارند.

علاوه بر این، در بریتانیا یک استارت‌آپ فناوری پاک پیشگام تولید دستگاهی شده است که به هر لاستیک متصل می‌شود و از الکترواستاتیک و جریان هوای یک چرخ برای جمع‌آوری ذرات بر جای‌مانده از لاستیک استفاده می‌کند. از ذرات جمع‌آوری‌شده می‌توان برای تولید نوع دیگری از لاستیک با کاربردهای مختلف، از جمله لاستیک‌های جدید استفاده کرد.

با این حال مقابله با آلودگی ناشی از تایر خودروها به مقررات سختگیرانه‌تری نیاز است. به این ترتیب قوانین جدید «یورو ۷» سال ۲۰۲۵ در اتحادیه اروپا نخستین استانداردهای آلایندگی در جهان خواهد بود که محدودیت‌هایی را برای انتشار ذرات از ترمزها و انتشار میکروپلاستیک از لاستیک‌ها تعیین می‌کند. این استانداردها در مورد وسایل نقلیه الکتریکی نیز اعمال می‌شود که تایرهای آن‌ها به دلیل وزن سنگین‌تر، آلاینده‌های بیشتری تولید می‌کنند.

کد خبر 692814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.