از مسابقه ربات‌ها تا خودنمایی هوش مصنوعی در نمایشگاه فن‌نما

دومین روز از نمایشگاه فن‌نما مصادف با هفدهم ربیع‌الاول با استقبال علاقه‌مندان این حوزه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نخستین روز نمایشگاه فن‌نما روز دوم فعالیت خود را ساعت ۱۰ صبح روز میلاد پیامبر اکرم (ص) آغاز می‌کند.

غرفه‌داران حدود یک ساعت زودتر آماده استقبال از بازدیدکنندگان این نمایشگاه فناورانه شده‌اند.

نمایشگاهی در سطح ملی که به اعتقاد اکثر متخصصان و مسئولان مسیر جدیدی پیش روی حوزه فناوری در استان و کشور قرار می‌دهد و قابلیت گسترش در سطح بین‌المللی را دارد.

در این نمایشگاه ۷۶ شرکت دانش‌بنیان، هفت صنعت بزرگ و دانشگاه‌های آزاد و دولتی اصفهان به نمایش دستاوردها و خدمات خود در حوزه‌های مختلف از جمله هوش مصنوعی پرداخته‌اند.

شرکت‌های دانش‌بنیان حاضر در نمایشگاه فن‌نما در حوزه‌های مکانیک، الکترونیک، پتروپالایش و هوش مصنوعی فعال هستند.

در ساعات ابتدایی نمایشگاه تعداد بازدیدکنندگان کمتر است اما رفته رفته علاقه‌مندان و متخصصان همراه خانواده و همکارانشان به جمع آن‌ها اضافه می‌شوند.

صدای موزیک در محوطه باز غرفه‌ها توجه همه را جلب می‌کند، به سمت جمعیت حرکت می‌کنم، تعدادی جوان با لباس‌های یک‌دست و وسایل ساده ارتباط انسان و فناوری را نمایش می‌دهند.

از مسابقه ربات‌ها تا خودنمایی هوش مصنوعی در نمایشگاه فن‌نما

غرفه دانشگاه اصفهان محوطه‌ای را به مارتن بازی‌سازی اختصاص داده است.

افرادی که در حوزه بازی‌سازی تبحر دارند در سه روز به رقابت می‌پردازند، شرکت‌کنندگان در این رقابت باید بازی‌های مرتبط با فرهنگ شهروندی بسازند.

گروه‌ها دور میزهای جداگانه از صبح تا عصر مشغول فعالیت و تلاش هستند، اختتامیه این ماراتن در روز پایانی نمایشگاه برگزار و برندگان اعلام می‌شوند.

در این غرفه دو بازی که برای تقویت تمرکز و توجه است طراحی و ارائه شده است، بیشتر افرادی که از این غرفه بازدید می‌کنند با اشتیاق بازی‌ها را امتحان می‌کنند و مدت زیادی درگیر می‌شوند.

از مسابقه ربات‌ها تا خودنمایی هوش مصنوعی در نمایشگاه فن‌نما

زوج جوانی با اشتیاق وارد غرفه دانشگاه آزاد خوراسگان می‌شوند، غرفه‌دار جوان یونیت دندان‌پزشکی را به آن‌ها نشان می‌دهد که قابل حمل و استفاده در مکان‌هایی است که یونیت‌های معمول وجود ندارد.

ساعت ۱۵ به محوطه بیرونی نمایشگاه می‌روم، مرکز نجوم ادیب امکاناتی برای رصد خورشید را فراهم کرده است.

بازدیدکنندگان برای تماشای متفاوت خورشید در صف منتظر هستند تا به تلسکوپ برسند، کودکان ذوق و شوق بیشتری دارند، مسئول مربوطه توضیح می‌دهد که درون تلسکوپ می‌توانند لکه‌های خورشید را مشاهده کنند.

از مسابقه ربات‌ها تا خودنمایی هوش مصنوعی در نمایشگاه فن‌نما

دوباره برای بازدید از سایر غرفه‌ها به سالن نمایشگاه برمی‌گردم.

اطراف غرفه‌ای بزرگ جمعیت زیادی به تماشا ایستاده‌اند، از بین افراد جلو می‌روم تا متوجه شوم چه خبر است.

تعدادی از دانشجویان در غرفه دانشگاه صنعتی با شور و هیجان زیادی ربات‌های خود را برای شرکت در مسابقه ربات‌های مسیریاب آماده می‌کنند.

مسابقات به‌صورت تیمی برگزار می‌شود، پس از تست ربات‌ها رقابت آغاز می‌شود، شرکت‌کنندگان ربات خود را بر میز بزرگی که صفحه‌ای سفید و خط‌های مشکی برای تعیین مسیر حرکت ربات دارند قرار می‌دهند.

از مسابقه ربات‌ها تا خودنمایی هوش مصنوعی در نمایشگاه فن‌نما

با نگرانی مسیر حرکت ربات را دنبال می‌کنند، داوران مدت زمان طی شده توسط ربات را اندازه می‌گیرند تا تیم برنده مشخص شود.

در قسمتی از سالن دو مرد جوان نقش ماهی‌گیرانی را اجرا می‌کنند که در رودخانه زاینده‌رودی که شبیه بیابان است مشغول ماهیگیری هستند، این‌گونه اعتراض خود را نسبت به وضعیت زاینده‌رود نشان می‌دهند.

از مسابقه ربات‌ها تا خودنمایی هوش مصنوعی در نمایشگاه فن‌نما

در آخر به غرفه آتش‌نشانی سر می‌زنم که همیشه آماده ارائه تجهیزات و خدمات به روز خود هستند، در این نمایشگاه نیز چند نرم‌افزار و تجهیزاتی که به تازگی رونمایی کرده‌اند را به نمایش گذاشته‌اند.

نزدیک به ساعت پایان نمایشگاه می‌شویم، اما در بلندگو بازدیدکنندگان به سخنرانی سرهنگ زارع، رئیس پلیس‌راه استان اصفهان در رابطه با هوش مصنوعی و پلیس هوشمند دعوت می‌شود که با استقبال خوبی همراه است.

سخنرانی پس از ساعت ۱۸ که پایان نمایشگاه بود تمام می‌شود با این حال هنوز تعدادی از بازدیدکنندگان و غرفه‌داران حضور دارند.

کم‌کم نمایشگاه تخلیه می‌شود و غرفه‌داران سالن را ترک می‌کنند تا برای روز پایانی نمایشگاه آماده شوند.

کد خبر 692685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.