مرکز توسعه نوآوری و فناوری پسته در رفسنجان راه‌اندازی می‌شود

رئیس مرکز فناوری و نوآوری روستایی کشور گفت: مرکز توسعه و نوآوری پسته باید در رفسنجان به عنوان مهد تولید پسته در جهان راه‌اندازی شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی فرمانداری رفسنجان، محمدحسین پورشمسی _امروز دوشنبه دهم مهرماه_ در نشست مشترک با فرماندار رفسنجان، با اشاره به اینکه پسته ایران حکم نفت را دارد، اظهار کرد: مرکز توسعه و نوآوری پسته باید در رفسنجان به عنوان مهد تولید پسته در جهان راه‌اندازی شود.

وی با بیان اینکه در پالایشگاه پسته می‌توان به راحتی از مغز پسته، مشتقات حلوای پسته، شکلات پسته، کره پسته و شیر پسته تولید و به عنوان غذای مقوی در بازار عرضه کرد، افزود: می‌توان از دیگر جوانب پسته مانند پوست، نخاله، ساقه و برگ درخت هم به طور علمی محصولات جدیدی تولید کرد که کاربرد داشته باشد.

رئیس مرکز فناوری و نوآوری روستایی کشور ادامه داد: طرح و ساختار اولیه پالایشگاه پسته مطالعه شده و نباید فقط به افزایش حجم تولید محصول و کاهش آلودگی در این محصول تمرکز کرد، باید بر اجزای دیگر این محصول هم تمرکز و ارزش افزوده ایجاد کرد.

وی با اشاره به اینکه آینده دنیا به سمت تغذیه، درمان و گردشگری است، گفت: در خراسان جنوبی پالایشگاه عناب و زرشک ایجاد شده است، چون با تحقیقات به این نتیجه رسیدیم که بهترین آنتی بیوتیک قوی در ریشه عناب است.

در ادامه مدیر مؤسسات پارک علم و فناوری استان کرمان گفت: مباحث مختلفی از جمله اسانس پسته، عطر پسته، کمپوست پسته و غیره در استان به صورت پراکنده ایجاد شده است که می‌توان در حوزه پالایشگاه پسته این مباحث را تجمیع و بهتر روی آنها بحث کرد و نتایج مطلوب و ارزش‌آفرینی به دست آورد.

وی خاطرنشان کرد: این روند به هم‌افزایی دستگاه‌های مرتبط اعم از جهاد کشاورزی، دانشگاه، فرمانداری، پژوهشکده پسته، اتاق بازرگانی و غیره نیاز دارد تا بتوان محصولات جدید بر پایه علم و دانش تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی کرد.

ضرورت توجه به تازه‌خوری پسته و تولید کود کمپوست پسته در پالایشگاه پسته

فرماندار رفسنجان نیز پسته را یکی از مهمترین محصولات کشاورزی رفسنجان قلمداد کرد که از دیر باز حرف برای گفتن داشته است و به دلیل شرایط اقلیمی و جغرافیایی بهترین طعم را دارد و گفت: رفسنجان مهد تولید پسته در جهان است و باید مرکز توسعه نوآوری و فناوری پسته و پالایشگاه پسته را در رفسنجان ایجاد کرد.

وی ادامه داد: از راه‌های علمی می‌توان از اجزای آن یعنی مغز، پوست سخت و نرم پسته، نخاله، ساقه، ریشه و برگ درخت و غیره مشتقاتی به وجود آورد که در صنایع مختلف غذایی، دارویی، صنعتی، کشاورزی و دیگر موارد کاربرد داشته باشند.

حسین رضایی به دو موضوع تازه‌خوری پسته و تولید کود کمپوست پسته اشاره کرد که می‌توان در این مرکز توسعه نوآوری و فناوری پسته و پالایشگاه پسته به نتایج قابل قبول رسید و تصریح کرد: برای اینکه طعم پسته ایران و رفسنجان در جهان گسترش پیدا کند، روی جوانب مختلف این محصول تحقیقاتی انجام شده که یکی از آنها بحث روی تازه‌خوری پسته است.

وی ادامه داد: با کمک اساتید دانشگاه حضرت ولیعصر (عج) رفسنجان تحقیق و پژوهش روی این موضوع انجام شده و نتیجه آن هم ماندگاری پسته تازه به مدت دو ماه است؛ لذا با استفاده از ابزار خاص می‌توان پسته تازه را به مدت دو ماه نگهداری کرد که در این صورت می‌توان پسته تازه را به کشورهای دیگر هم صادر کرد.

فرماندار رفسنجان با بیان اینکه کشور آمریکا بیشترین سطح کشت پسته را در دنیا دارد و امسال ۶۰۰ هزار تن پسته دنیا توسط این کشور تولید شد اما در بحث تازه خوری هنوز هیچ اقدامی نکرده است، اظهار کرد: ۱۰ درصد تولید پسته ایران به صورت تازه خوری در داخل مصرف می‌شود و از نظر اقتصادی هم برای خانواده‌ها مقرون به صرفه است.

وی خواستار اقدام روی انجام مراحل نگهداری دو ماهه پسته تازه شد تا ضمن مصرف داخلی، بتوان آن را صادر و از این راه ارزاوری هم ایجاد کرد و گفت: بحث دیگر روی پسته تولید کمپوست پسته است؛ زیرا کمپوست بهترین کودی است که می‌توان برای انواع درختان جهت رشد ریشه و تقویت درخت استفاده کرد.

افزایش طول عمر پسته تازه در رفسنجان برای اولین بار در دنیا

استاد دانشگاه حضرت ولیعصر (عج) رفسنجان هم در این نشست با اشاره به اینکه ارزش غذایی پسته تازه از نظر آنتی‌اکسیدان‌ها نسبت به پسته خشک غنی‌تر است، عرضه پسته تازه و تر در کشورهای حوزه خلیج فارس را موجب ارزش افزوده بالایی دانست و گفت: در فرآیند خشک کردن پسته، آنتی اکسیدان آن کاهش می‌یابد.

سیدحسین میردهقان با اشاره به اینکه برای نخستین بار در دنیا توانستیم طول عمر پسته تازه را در رفسنجان افزایش دهیم، افزود: سال ۸۶ در قالب پایان نامه پژوهشی دانشجویی روی افزایش طول عمر پسته تازه تحقیق انجام دادیم و توانستیم تا حدودی رشد آلودگی را کاهش و ماندگاری پسته تازه را افزایش دهیم و به حدود دو ماه برسانیم.

به گزارش ایمنا، در این جلسه مقرر شد فاز اول پالایشگاه پسته تحت عنوان تازه‌ خوری پسته در قالب شرکت زرنگاران پسته سبز جهان با مدیریت عامل مهندس فاطمه عبداللهی رفسنجانی راه اندازی شود.

کد خبر 692519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.